سلامت نیوز : عبدالعظم بهفر امروز در مراسم آغاز طرح ملی درجه بندی تولیدکنندگان مواد غذایی و آ‌رایشی و بهداشتی در هتل کوثر تهران افزود: متأسفانه در گذشته نظارت بر لوازم آرایشی و بهداشتی در وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی در حد یک اداره و بسیار ضعیف بود و نگاه جامعی در این حوزه وجود نداشت.

وی ادامه داد:‌ با تشکیل سازمان غذا و دارو نگاه به این حوزه تقویت و جامع نگر شد و با توجه به اینکه کشور ما به دلایل اقتصادی و فرهنگی از مصرف کنندگان بالای لوازم آرایشی در منطقه است نیازمند اجرای برنامه های منسجم تر و جامع تری در این حوزه هستیم.

مدیرکل نظارت بر مواد آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو اضافه کرد: در گذشته حتی رشته آکادمیک برای تربیت نیروهای متخصص برای نظارت بر لوازم آ‌رایشی و بهداشتی در کشور نداشتیم اما پیشنهاد ایجاد این رشته را به معاونت آموزشی وزارت بهداشت داده‌ایم و امیدواریم به زودی این رشته مصوب شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ بهفر ادامه داد: از دانشگاههای علوم پزشکی نیز خواسته‌ایم افراد مجرب و کارشناس را در این حوزه به کار بگیرند.علاوه بر آن اصلاح زنجیره پایش لوازم و مواد آرایشی و بهداشتی نیز از جمله اولویتهای وزارت بهداشت است که با ایجاد سامانه پایش مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی از مهر به انجام می شود.وی گفت: علاوه بر آن دستورالعمل ایجاد و ساماندهی شرکتهای توزیع را نیز تدوین کرده‌ایم و برای تصویب به وزیر بهداشت داده‌ایم. 

مدیرکل نظارت بر مواد آرایشی و بهداشتی سازمامن غذا و دارو افزود: درج برچسب اصالت بر لوازم آرایشی و بهداشتی مجاز نیز تا ۲ ماه آینده کامل میشود و بعد از آن برای آموزش مردم درباره نحوزه استفاده از این برچسبها آموزش همگانی خواهیم داشت.

وی گفت: تمام فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی مجاز نیز در صورتی از گمرگ ترخیص می‌شوند که بر چسب اصالت و سلامت داشته باشند و بعد از آن با هماهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گشتهایی را برای جمع آوری کالاهای قاچاق در سطح بازار خواهیم داشت.وی تأکید کرد: با توجه به اینکه برخی اقلام آرایشی و بهداشتی ادعای دارویی دارند و در واقع شبه دارو هستند باید نگاه ما برای نظارت آنها سختگیرانه تر و در حد دارو باشد.

بهفر ادامه داد: بعد از اجرای طرح درج برچسب اصالت بر مواد آرایشی و بهداشتی نظام ثبت عوارض این اقلام نیز مانند دارو در کشور ایجاد می‌شود و می‌توانیم از تمام افرادی یک یک نوع ماده آرایشی خاص را مصرف کرده‌اند در مورد عوارض آن استعلام کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha