بیش از نیمی از جمعیت ایران، افراد زیر 25 سال هستند كه این زنان و مردان جوان، والدین نسل آینده خواهند بود. بنابراین باید فرصتی داده شود تا ضمن بهره وری از ظرفیت‌های خود، سلامت آنان نیز تامین شود.از آنجایی كه نوجوانی دوران رشد سریع جسمانی و افزایش نیازهای تغذیه‌ای برای افزایش توده عضلانی و استخوانی و ذخیره سازی مواد غذایی در بدن است كمبودهای تغذیه‌ای ناشی از مصرف ناكافی مواد غذایی در دراز مدت عوارضی چون كمبود و یا تاخیر در رشد را بر جای می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فدیه حق اللهی كارشناس ارشد مامایی با این توضیح كه تغذیه دوران بلوغ زیر بنای ساختار بدنی و سلامت فرد در آینده است، در ادامه گفت: استخوان سازی و تحكیم توده استخوانی از ویژگی‌های دوران بلوغ است. بنابراین تغذیه غنی از كلسیم دختران نوجوان، سلامت استخوانی آنان را در دوران یائسگی تامین می‌كند.

مدیر پژوهشی مركز تحقیقات بهداشت باروری بیمارستان امام خمینی (ره) با اشاره به نقش موثر پروتئین حیوانی و گیاهی در رشد عضلانی در ادامه بر ضرورت وجود این ماده مغذی در برنامه غذایی نوجوانان با توجه به جهش رشدی آنان تاكید كرد و افزود: وجود كافی فیبر در هر وعده غذایی هم، در كاركرد مناسب روده سودمند است. بنابراین وجود دست كم پنج وعده میوه و سبزی برای رفع نیازهای تغذیه‌ای در جهت تامین ویتامین‌های مورد نیاز در برنامه روزانه نوجوان توصیه می‌شود.

حق اللهی میزان كافی ویتامین A را در رشد و تقویت سیسم ایمنی بدن در مقابله با ابتلا به انواع سرطانها الزامی برشمرد و در ادامه توضیح داد: آهن بایستی به میزان كافی برای ساخت هموگلوبین و خونسازی در رژیم غذایی فرد وجود داشته باشد تا ضمن جلوگیری از بروز فقر آهن و كم خونی ناشی از آن از بروز عوارضی چون ضعف، بی حالی و كمی حافظه خودداری شود. از این رو به توصیه كارشناسان مصرف هفتگی یك قرص آهن برای دختران نوجوان الزامی است.

وی گفت: ‌چنانچه دختران نوجوان از فقر ذخایر آهن رنج ببرند، این عارضه در دوران بارداری تشدید و سبب زایمان زودرس و تولد نوزادانی با تاخیر رشد (IUGR) خواهد شد. این در حالیست كه كم خونی برای مادر نیز عوارضی نظیر خستگی، بی حالی، پرخاشگری و سرگیجه را به همراه دارد.

این كارشناس ارشد مامایی، وجود عنصر روی (ZN) را در ساخت 400 آنزیم بدن ضروری برشمرد و گفت: ایرانیان، ساكنین آسیای شرقی، فیلیپینی‌ها و اندونزیایی‌ها به علت فراوانی میزان مصرف نان و برنج كه حاوی مقادیر فراوانی از فیتات (مانعی برای جذب روی) است به كمبود روی دچارند. از سوی دیگر، پرورش محصولات گیاهی در خاك فقیر از روی ایران سبب شده كه مواد غذایی پرورش یافته در این خاك فاقد این ماده معدنی باشند. بنابراین وجود گوشت قرمز در درجه نخست، سپس آجیل و غذاهای دریایی در برنامه غذایی نوجوانان برای تامین روی مورد نیاز از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان این كه علت آكنه بسیاری از نوجوانان و دانشجویان كمبود روی سرم خون شناسایی شده است در ادامه تجویز مكمل‌های روی را در درمان این قبیل آكنه‌ها و ریزش مو سودمند برشمرد.

حق اللهی با تاكید بر اینكه یك لیوان آب پرتقال تازه اندكی كمتر از یك لیوان شیر حاوی كلسیم است، در ادامه بر ضرورت وجود دو تا سه لیوان شیر و یا جایگزین آن دوغ و ماست در جیره غذایی نوجوانان تاكید كرد و گفت: كاهش میزان جذب كلسیم افزون بر افزایش خطر پوكی استخوان، پوسیدگی زود هنگام دندانها را به همراه دارد.

به گزارش ایسنا، دكتر ساغر صالح پور رییس بخش درمان مركز تحقیقات بهداشت باروری و ناباروری دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی هم بلوغ را مرحله گذر از دوران كودكی به نوجوانی و كسب قدرت تولید مثل عنوان كرد و افزود: عوارض سوء تغذیه نوجوانان به صورت لاغری مفرط (BMI كمتر از 17) و یا چاقی به ویژه چاقی تنه‌ای (ناحیه شكم و كمر) به صورت اختلالات قاعدگی و بلوغ دیررس تظاهر می‌كند.

وی با اشاره به شیوع كاهش سن بلوغ نوجوانان، تغییرات آب و هوایی و تغذیه‌ای را از علل احتمالی آن برشمرد و افزود: به نظر می‌رسد، تغذیه بهتر و فراوانی مصرف ویتامین‌ها به ویژه ویتامین E سبب كاهش سن بلوغ شده است.

این متخصص زنان و زایمان به كوتاهی قد و عوارض روحی روانی به عنوان عوارض بلوغ زود رس اشاره كرد و در ادامه از والدین خواست تا از دادن مقادیر فراوان ویتامین E به كودكان خود پرهیز كنند.

وی سن مناسب بلوغ را برای دختران ایرانی با توجه به نوع نژاد ،10 تا 12 سالگی عنوان كرد و یادآور شد: فقر آهن و كم خونی حاصل از آن نیز باید قبل از رسیدن به دوران بلوغ اصلاح شود.

وی مصرف مواد لبنی سرشار از كلسیم توام با دریافت ویتامین D از طریق قرارگیری در معرض اشعه نور خورشید را در رفع اختلالات توده استخوانی و بروز پوكی استخوان سودمند دانست و افزود: پیشگیری از بروز پوكی استخوان به ویژه در مناطقی از كشور كه با پدیده ازدواج و بارداری زود هنگام روبرو هستند، الزامی است زیرا ازدواج و بارداری سبب افزایش برداشت كلسیم از توده استخوانی شده كه خود با بروز و یا تشدید پوكی استخوان همراه است.

این كارشناس ارشد مامایی در پایان توصیه كرد: افزایش مصرف پروتئین حیوانی و گیاهی به علت رشد سریع و افزایش حجم عضلات دوران بلوغ، تامین ذخایر آهن بدن از طریق خوردن غذاهایی نظیر گوشت، جگر، ماهی و زرده تخم مرغ برای پیشگیری از بروز كم خونی،‌ مصرف روزانه 1000 تا 1300 میلی گرم كلسیم برای استخوان سازی، افزایش مقادیر دریافتی ویتامین‌های آ، ب و ث برای رشد و نمو بدن و افزایش مقاومت در برابر بیماریها از طریق مصرف سبزی و میوه تازه، تامین ید مورد نیاز در مناطق كمبود ید از طریق مصرف نمك یددار و بالاخره افزایش مصرف روی از ویژگی‌های یك برنامه غذایی صحیح برای نوجوان در حال رشد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha