سلامت نیوز :'محمدمهدی گویا' روز سه شنبه در نشست مقررات بین المللی بهداشتی ( IHR ) افزود: هم اكنون وزارت بهداشت درصدد است برای اجرا شدن هر چه بهتر مقررات بین المللی بهداشتی و پیشگیری از همه گیری بیماری ها، تعداد تخت های ایزوله تنفسی در كشور را به 170 تخت برساند.

وی خاطرنشان كرد تخت های ایزوله تنفسی با هدف مراقبت از بیماران و جلوگیری از گسترش بیماری‌های واگیر، آماده ارایه خدمات به موارد احتمالی مبتلایان به انواع بیماری ها از جمله انواع آنفلوانزا است.به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ رییس مركز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت با تشریح دیگر اقدام های انجام شده برای اجرای مقررات بین المللی بهداشتی در كشور، گفت: تیم های آزمایشگاهی، تیم های ارزیابی و واكنش سریع نیز در سراسر كشور راه اندازی شده است.

**تقویت سیستم سرمایی بهداشتی كشور

گویا خاطرنشان كرد در حال حاضر سرگرم تقویت سیستم سرمایی برای نگهداری واكسن ها و سایر تجهیزات بیولوژیك هستیم.

وی گفت: این سیستم در پنج نقطه از كشور مستقر شده و در حال تقویت آن هستیم.

**تدوین نظام نامه بهداشت هوایی

رییس مركز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت اظهار داشت: یك نظام نامه ارزشمند در رابطه با ترافیك و بهداشت هوایی بین المللی طراحی كرده ایم.

گویا افزود: نظام نامه ای نیز برای كشتی ها و بنادر تهیه شده است كه بصورت كتاب منتشر خواهد شد.

**راه اندازی نظام مراقبت جدید در مرزها

رییس مركز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت گفت: نظام مراقبت جدیدی برای تشخیص بیماری های ناشناخته در مبادی مرزی راه اندازی شده است.

گویا، راه اندازی سامانه مراقبت الكترونیك بیماری ها و تقویت نیروی انسانی و لجستیكی در پایگاه های بهداشتی مرزی را از دیگر اقدامات انجام شده در كشور برای اجرایی كردن مقررات بین المللی بهداشتی برشمرد.

وی خاطرنشان كرد همچنین هشت قطب آزمایشگاهی تشخیصی برای بیماری هایی مانند سل مقاوم به درمان كه تشخیص آنها دشوار است، طراحی شده است.

گویا یادآور شد برنامه ریزی كرده ایم تا ظرفیت های آزمایشگاهی تشخیص بیماری ها نیز افزایش یابد.

**اجرای مقررات بین المللی بهداشتی از امسال برای كشورها الزام آور است

رییس مركز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت گفت: اجرای مقررات بین المللی بهداشتی از امسال -سال 2012- برای تمام كشورها الزامی است و كشورهایی كه این مقررات را اجرا نكنند جریمه می شوند كه این جریمه ها در سطح بین المللی بسیار مهم است.

گویا افزود: بسیاری از بیماری ها و وقایع شیمیایی و هسته ای می توانند از مرزها عبور كنند و به یك خطر بین المللی تبدیل شوند، این خطرات نه تنها تبعات بهداشتی دارند بلكه تبعات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نیز به همراه می آورند.

رییس مركز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت گفت: اگر مقررات بین المللی بهداشتی رعایت نشوند، مشكلاتی را برای كشورها به وجود می آورند.

**ضرورت افزایش توانمندی ها در مقابله با خطرات بهداشتی

گویا با بیان اینكه امروزه رخدادهایی مانند رخدادهای بیولوژیك، شیمیایی، هسته ای و تشعشعی جایگزین بیماری های قبلی شده است، اظهار داشت: ما باید در برابر این مسایل پاسخگو باشیم و به موقع این رخدادها را تشخیص دهیم.

وی افزود: بنابراین ظرفیت های كلیدی برای ایجاد زیرساخت های مقابله با مواقع بحرانی باید در كشور ایجاد شود به ویژه باید بیماری ها را در مبادی مرزی به موقع تشخیص دهیم.

رییس مركز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت گفت: وضع قوانین اداری، تامین منابع مالی، تعیین مسوول كشوری برای ایجاد هماهنگی بین دستگاه های مختلف، پاسخ به هنگام به هرگونه رخداد بهداشتی و تقویت آمادگی قبل از مواجهه با رویدادهای خطرناك از جمله مواردی است كه باید در كشور به آن پرداخته شود.

گویا، اطلاع رسانی مناسب و به موقع به مردم و تقویت آزمایشگاه ها با توانمندی های ویژه را از دیگر زیرساخت های لازم برای مقابله با رخدادهای خطرناك در كشور برشمرد و گفت: بخش عمده بیماری هایی كه از مرزها عبور می كنند و قابلیت همه گیری دارند ، بیماری های مشترك دام و انسان هستند بنابراین باید بیش از پیش به آن پرداخت.

**انتظارات وزارت بهداشت از سایر دستگاه های كشور

رییس مركز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت گفت: ما از تمام دستگاه های كشور انتظار داریم وزارت بهداشت را برای مقابله با رویدادهای خطرناك، یاری كنند؛ ما از وزارت جهاد كشاورزی و سازمان محیط زیست انتظار داریم در امر كنترل و پیشگیری بیماری های مشترك انسان، دام و گیاهان، نقش آفرینی كنند.

گویا افزود: از وزارت دفاع، سازمان مدیریت بحران ، سازمان خلع سلاح های بیولوژیك ، وزارت اطلاعات، پدافند غیرعامل و جمعیت هلال احمر انتظار داریم در رخدادهایی كه ماهیت بیوتروریستی دارند، كمك كنند و آمادگی كشور را قبل از وقوع بحران، افزایش دهند.

وی ادامه داد: وزارت امور خارجه با توجه به ابعاد بین المللی مقررات بهداشتی بین المللی می تواند به كمك وزارت بهداشت بشتابد.

رییس مركز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت گفت: وزارت راه و شهرسازی و سازمان ایرانگردی می توانند به برقراری نظام مشاركت در هشدار و واكنش سریع هنگام همه گیری بیماری ها كمك كنند.

گویا افزود: وزارت دارایی می تواند منابع سرمایه ای برای آمادگی كشور در مراقبت از همه گیری بیماری ها را فراهم كند؛ نیروی انتظامی می تواند در مسایل بروز مشكلات امنیتی پس از وقوع بحران، تاثیر گذار باشد.

وی خاطرنشان كرد وزارتخانه های آموزش و پرورش، علوم ، تحقیقات و فناوری، ورزش و سازمان های حج و زیارت و ارتش می توانند در ترویج دانش و مهارت های مقابله با بحران های بیولوژیك و شیمیایی به كمك وزارت بهداشت بیایند.

رییس مركز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت تاكید كرد افزایش سطح آمادگی برای مقابله با رخدادهای خطرناك به ویژه در گردهمایی های بزرگ، اهمیت فوق العاده ای دارد.

گویا گفت: وزارت ارتباطات برای راه اندای سامانه هشدار سریع برای ارسال سریع اطلاعات مربوط به همه گیری بیماری ها می تواند به وزارت بهداشت كمك كند، از دفتر ریاست جمهوری نیز انتظار داریم با توجه به ضرورت تعامل بین بخشی به كمك وزارت بهداشت بیاید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha