چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5279

كانون اصلی بیماری سالك در كشور ایران شهرهای مشهد، تهران، شیراز، كرمان، بم و یزد است كه این بیماری به صورت یكنواخت در سطح این شهرها پراكنده نیست.

دكتر محمدرضا یعقوبی متخصص بیماری‌های عفونی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: بیماری سالك خطرناك و كشنده است و در كشور ما بیش از 75 درصد موارد در كودكان زیر پنج سال مشاهده می‌شود كه انتقال بیماری سالك از طریق پشه خاكی است.
وی گفت:پشه خاكی به هنگام خونخواری از حیوان آلوده مثل جوندگان، سگ و یا انسان آلوده می‌شود و پشه خاكی آلوده برای خونخواری مجبور است چند بار عمل گزش را انجام دهد و در هر مرتبه انگل انتقال می‌یابد و سبب ایجاد زخم‌های متعددی می‌شود.
وی یادآور شد: كانون اصلی بیماری در كشور ما شهرهای مشهد، تهران، شیراز، كرمان، بم و یزد است و بیماری به طور یكنواخت در سطح این شهرها پراكنده نیست.
وی یادآور شد: تراكم جمعیت به خصوص در حومه شهرها، وضعیت بهداشت محیط خیلی نامناسب سوتغذیه، مهاجران افغانی و نگهداری كبوتر و پرندگان سبب افزایش جمعیت پشه خاكی ناقل و نهایتا تماس بیشتر افراد با پشه خاكی و انتقال سالك شده است.
وی اظهار كرد: با توجه به اینكه در این نوع بیماری ناقل اهلی است و اغلب در اماكن داخلی به سر می‌برد، در زمان بروز اپیدمی‌  استفاده از حشره كش ابقایی است كه به دلیل حساس بودن پشه‌های خاكی كاملا موثر است.
وی توصیه كرد:آسفالت‌ كردن خیابان‌ها، كوچه‌ها، مرمت حفرات و شكاف‌های موجود، جمع آوری زباله‌ها و دفن بهداشتی انها از انتقال بیماری جلوگیری می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha