عضو هیئت علمی پژوهشكده رویان گفت:درمان بیماری های سخت و لاعلاج با اكثر درمان های موجود ممكن نیست و در نتیجه لزوم درمان این بیماری ها به وسیله سلول های بنیادی خون بندناف و جنین بیشتر احساس می شود.

دكتر ابراهیمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: سلول بنیادی یك سلول، با توانایی نوسازی و تمایز به انواع سلول ها از جمله سلول های خونی، قلبی، عصبی، غضروفی بوده این سلول ها در بازسازی و ترمیم بافت های مختلف بدن به دنبال آسیب و جراحت ،مفید و موثر بوده و می تواند به درون بافت های آسیب دیده رفته و عمل ترمیم بافت را انجام دهد.
عضو هیئت علمی پژوهشكده رویان ادامه داد: بافت های آسیب دیده كه بخش عمده سلول های آن ها از بین رفته اند به این وسیله پیوند می خورد و با جایگزینی سلول ها در بخش های آسیب دیده ترمیم و رفع نقص بافت مربوط می پردازد.
ابراهیمی با اشاره به اینكه بند ناف نوزاد كه پس از تولد دور ریخته می شود منبعی غنی از سلول های بنیادی است اظهار داشت: این سلول ها توسط سیستم ایمنی قبول شده و رد پیوند برای این سلول ها نسبت به سلول های بنیادی مغز استخوان كمتر اتفاق می افتد.
وی خاطرنشان كرد: حدود 60 درصد پیوندهای مغز استخوان و 10 درصد از پیوندهای خون بندناف بیشترین رد پیوند در بیماران پیوندی سلول بنیادی است.
وی گفت: نخستین پیوند موفق خون بندناف در سال 1988 میلادی به یك كودك با كم خونی فانكونی یك نوع كم خونی مادرزادی و در سال 1991 دومین پیوند به یك كودك مبتلا به سرطان میلومای مزمن پیوند شده است.
*پیوند سلول های بنیادی موثرترین راه درمان در بیماری های خونی
همچنین رئیس پژوهشكده رویان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: تا به حال نتایج موفقیت آمیزی در زمینه پیوند انجام شده كه در حدود دو سوم پیوندهای سلول های بنیادی خون بندناف برای درمان بیماری های بدخیم خونی ودر حال حاضر تحقیقات بیشتر برای درمان بیماری ها و ضایعات عصبی، ترمیم بافت های آسیب دیده قلبی و استخوانی، ترمیم سوختگی ها و ضایعات بنیادی افراد بالغ در حال انجام است.
دكتر گورابی افزود: آمارهای منتشر شده نشان می دهد كه هر ساله حدود 9 هزار بیمار یا بیماری هایی كه با پیوند سلول های بنیادی مغز استخوان قابل درمان به یافتن یك داوطلب مناسب برای اهدای این سلول ها نیستند.
این پژوهشكده رویان ادامه داد: به نظر می رسد ذخیره سازی سلول های بنیادی خون بندناف برای اعضای خانواده حائز اهمیت باشد تا بتواند در زمان مناسب برای درمان انواع بیماری ها مانند سرطان،بیماری های ژنتیك، نقص سیستم ایمنی بدن،اختلالات خونی، صدمات نخاعی، دیابت، بیماری های قلبی عروقی پاركنسیون ، آلزایمر، ام اس اقدام كنند.
گورابی خاطرنشان كرد:باید توجه داشت كه در یك كیسه حاوی سلول های بنیادی خون بندناف نوزاد، احتمال داشتن سلول های بنیادی با HLA مطابق برای خود نوزاد 100 درصد برای پدر و مادر حدود 50 درصد و برای خواهران و برادران در حدود 25 درصد است و خود امیدی قابل توجه برای درمان بیماری هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha