سلامت نیوز: عضو كمیته علمی هفتمین كنگره سالیانه انجمن علمی جراحان عمومی ایران گفت: با وجود مدالیته‌ها و روش‌های درمانی مختلف از تشخیص تا پیشگیری و درمان امروزه  از سرطان پستان به عنوان سرماخوردگی سرطان‌ها یاد می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ستاد خبری هفتمین كنگره سالیانه انجمن علمی جراحان عمومی، دكتر پرویز دریایی اظهار كرد: هم‌اكنون با تشخیص و درمان به‌ موقع در درمان جراحی سرطان پستان به برداشت پستان نیازی نیست و روشی منسوخ محسوب شده و اگر نیازی به برداشت پستان باشد بازسازی آن به كمك پروتز و یا با استفاده از روش  برداشت عضله و پوست از شكم و پشت شانه امكانپذیر است.
وی با اشاره به وجود روش‌های میكروسكوپی بازسازی پستان ادامه داد: پایه و اساس در سرطان پستان بر 4 اصل پیشگیری، تشخیص، درمان و پیامد و تبعات درمان است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: از عوامل خطر سرطان پستان می‌توان به منارك(اولین عادت ماهیانه) زودهنگام، ازدواج دیرهنگام، كوران شیردهی، چاقی، افزایش مصرف هورمون و مهم‌ترین آن به وراثت اشاره كرد.

دكتر دریایی گفت: پزشكان همواره هشدار می‌دهند كه اقوام درجه یك مبتلایان به سرطان پستان برای پیشگیری و تشخیص زودهنگام به پزشك مراجعه كنند.

دبیر علمی انجمن جراحان عمومی ایران توضیح داد: تومورهای سرطانی پستان بر 2 نوع توده‌های قابل لمس و غیرقابل لمس است در 65 تا 70 درصد موارد بیماران تومورها و توده‌های سرطانی را لمس و سپس به پزشك مراجعه می‌كنند و چنانچه توده 5/0 تا 1 سانتی‌متری لمس شود از زمان آغاز تشكیل این توده سرطانی 5 سال گذشته است.

مسوول درمانگاه انستیتو سرطان بیمارستان امام‌خمینی(ره) ادامه داد: در زنانی با سایز بزرگ پستان خود غربالگری و حتی تشخیص به روش ماموگرافی و سونو به علت افزایش وسعت و كاهش دقت دشوار است البته پزشكان حاذق و با تجربه قادر به تشخیص توده‌های كلسیفیه شده نیز هستند.

دكتر دریایی به پزشكان توصیه كرد همواره در مطب‌هایشان از ذره‌بین برای گزارش ماموگرافی استفاده كنند هم‌چنین افرادی هستند كه پس از ماموپلاستی (زیبایی سینه) در نمونه آن ضایعه سرطانی گزارش می‌شود از این‌رو پزشكان زیبایی همواره دقت لازم را پیش از جراحی داشته باشند و برای تشخیص علاوه بر سونوگرافی، ماموگرافی و حتی MRI نیز داشته باشند

وی با بیان این‌كه سالیانه 25 تا 30 هزار نفر در ایران به سرطان پستان مبتلا می‌شوند، افزود: سرطان پستان از مهم‌ترین عوامل مرگ ومیر در زنان ایرانی پس از سرطان كولون و ركتوم به شمار می رود.
گفتنی است هفتمین كنگره سالیانه انجمن علمی جراحان عمومی ایران با موضوع بیماری‌های خوش‌خیم و بدخیم پستان(جراحی، بازسازی و...) با حداكثر امتیاز بازآموزی (مدون و مداوم) ویژه پزشكان عمومی و متخصصان جراحی و داخلی به همراه كارگاه‌های آموزشی 29 تا 31 شهریور 91 در سالن همایش‌های بین‌المللی رازی تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha