انجام مداوم ورزش‌های سنگین باعث افتادگی مثانه می‌شود ولی یك بار بلند كردن اجسام سنگین موجب ابتلا به این عارضه نمی‌شود.

سلامت نیوز :  یك جراح كلیه و مجاری ادراری گفت: انجام مداوم ورزش‌های سنگین باعث افتادگی مثانه می‌شود ولی یك بار بلند كردن اجسام سنگین موجب ابتلا به این عارضه نمی‌شود.

دكتر ولی‌الله یمین در گفت‌وگو با (ایسنا)، افزود: زنان هنگام یائسگی به علت كاهش هورمون استروژن و پروژسترون در بدنشان دچار افتادگی مثانه می‌شوند علاوه بر آن بر اثر زایمان‌های طبیعی متعدد و فشار جنین به مثانه ممكن است ماهیچه مثانه آنان شل شود.وی درباره علایم افتادگی مثانه اظهار كرد: در ابتدای ابتلا به این عارضه، تحمل نگهداری ادرار مشكل می‌شود و ادرار هنگام عطسه و سرفه محكم، غیرقابل كنترل است. پس از مدتی سرفه و عطسه آرام هم موجب ریزش ادرار می‌شود، با این وجود زنان به این مسئله توجه نكرده و تنها وقتی به پزشك مراجعه می‌كنند كه مشكلشان حادتر شده است.

یمین درباره راه‌های پیشگیری از ابتلا به افتادگی مثانه گفت: ما معمولا به زنان توصیه می‌كنیم كه 30 بار در هنگام صبح،30 بار در ظهر و 40 بار در شب هنگام انجام فعالیت‌هایی مانند صحبت كردن و تماشای تلویزیون، ماهیچه‌های جلوگیری كننده از ریزش ادرار را شل و سفت كنند تا این ماهیچه‌ها قوی شوند.وی افزود: زنان می‌توانند روزانه دو بار وسط ادرار كردن، ریزش ادرار را قطع، سپس تا 10 شماره بشمارند و بعد دوباره ادرار كنند. این كار باعث تقویت ماهیچه‌های نگه دارنده مثانه می‌شود.

این جراح كلیه و مجاری ادرار با اشاره به راه‌های درمان افتادگی مثانه اظهار كرد: داروهایی برای درمان این بیماری وجود دارد اما در صورت موثر نبودن داروها می‌توان بیمار را تحت عمل جراحی قرار داد كه بهترین آن مارشال ماركتی است و باعث عود بیماری نمی‌شود. در این روش شكم بیمار شكافته می‌شود و مثانه با شش بخیه به استخوان لگن از پشت دوخته می‌شود.وی با بیان اینكه افتادگی مثانه، بیماری شایعی محسوب می‌شود، گفت: پس از یائسگی از هر دو زن، یك نفر به این عارضه مبتلا می‌شود این در حالی است كه آمار موجود حكایت از شیوع 35 درصدی افتادگی مثانه در بین زنان دارد.

زنان با آب پرفشار طهارت نگیرند

یمین در پایان توصیه كرد: زنان با آب پرفشار شلنگ طهارت نگیرند بلكه از شلنگ مانند آفتابه استفاده كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha