سلامت نیوز : رییس كل سازمان نظام پزشكی با وارد دانستن اشكالات عدیده به نسخه 02 برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع، گفت: نسخه 02 محاسبات نظام سلامت كشور را بر هم می‌ریزد.دكتر سید شهاب‌الدین صدر در چهاردهمین همایش علمی پزشكان عمومی سراسر كشور با اشاره به جمعیت 210 هزار نفری پزشكان عضو سازمان نظام پزشكی، گفت: حدود 115 هزار نفر از جمعیت جامعه پزشكی را پزشكان تشكیل می‌دهند كه حدود 80 هزار نفر آنها پزشكان عمومی هستند. به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ جمعیت بسیار زیاد پزشكان عمومی در سراسر كشور بار اصلی ارائه خدمات بهداشتی - درمانی در حوزه سلامت را بر دوش دارد. از طرف دیگر بیشترین چالش‌ها نیز مربوط به این گروه از جامعه پزشكی است چرا كه معمولا پزشكان عمومی درآمد كمتری نسبت به سایر پزشكان دارند و در گردش كار حرفه‌ایشان نیز با مشكلات زیادی روبرو می‌شوند.

پزشكان عمومی؛ ستون فقرات بهداشت و درمان كشور هستند

وی افزود: پزشكان عمومی سهم زیادی در دستاوردهای درخشان حوزه سلامت پس از انقلاب دارند،‌ جایگاه پزشكان عمومی در كشور حساس است. پزشكان عمومی ستون فقرات بهداشت و درمان كشور هستند. حدود 50 سال است كه سازمان نظام پزشكی تشكیل شده است. یكی از مسائلی كه از ابتدا مطرح شد، مسئله مربوط به شرح وظایف پزشكان عمومی است، اما هنوز شرح وظایف دقیقی برای پزشكان عمومی كشور تدوین نشده است. در گذر زمان به دلیل شكل‌گیری رشته‌های تخصصی و فوق‌تخصصی بیش از پیش این نیاز احساس می‌شود كه محدوده كارهای حرفه‌ای مشخص شود. در مجموع نقش پزشكان عمومی در سلامت كشور بسیار حساس است.

صدر با اشاره به سلب اختیار تعرفه‌گذاری بخش خصوصی از سازمان نظام پزشكی بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، گفت: به دنبال این سلب اختیار سال گذشته چالش‌های زیادی در مبحث تعرفه‌ها داشتیم، اما در سال 91 با وجود تاخیر زیاد ارزیابی‌های مثبتی در تعرفه‌ها وجود دارد. كارشناسی‌های سازمان نظام پزشكی و وزارت بهداشت در تعیین تعرفه‌های سال جاری تقریبا نزدیك به یكدیگر بود و پیشنهاد افزایش 25 تا 30 درصدی تعرفه‌ها مطرح شد. در مجموع مصوبه رشد 20 درصدی تعرفه‌های تشخیصی - درمانی در سال جاری نكات مثبتی دارد.

رییس كل سازمان نظام پزشكی با اشاره به نرخ رشد تورم در كشور ادامه داد: نرخ رشد تورم در كشور به صورت رسمی 22.5 درصد اعلام شده است، این در حالی است كه نرخ تورم در حوزه سلامت حدود دو برابر نرخ تورم عمومی است. به این ترتیب تورم در حوزه سلامت حدود 40 درصد است. از طرف دیگر هر چند سال‌های گذشته چالش‌هایی در زمینه افزایش تعرفه‌ها در بخش خصوصی مطرح می‌شد، اما همین تعرفه‌های بخش خصوصی مبنای تعیین تعرفه‌ها طی دو سال اخیر قرار گرفته است، در مجموع هر چند رشد 20 درصدی تعرفه‌ها ممكن است نظر ما را تامین نكند، اما این میزان رشد در تعرفه‌ها نسبت به سال گذشته حركتی رو به جلو تلقی می‌شود.

الزام بیمه‌ها به عقد قرارداد با پزشكان بخش خصوصی بر اساس تعرفه‌های مصوب دولت

وی تاكید كرد كه سازمان‌های بیمه‌گر موظف هستند بر اساس تعرفه‌های اعلامی دولت با پزشكان خصوصی قرارداد منعقد كنند. همچنین امیدواریم در روند تعرفه‌گذاری سال‌های آینده اصلاحاتی صورت گیرد و تعرفه‌ها به سمت واقعی‌ شدن پیش روند تا به این ترتیب مشكلات حوزه سلامت به حداقل كاهش یابد.

صدر افزود: در حال حاضر حدود 50 درصد از بار هزینه‌های درمان بر دوش مردم است. 25 درصد بار هزینه‌های سلامت را دولت و 19 تا 20 درصد آن بر دوش بیمه‌هاست. هر چند مقدار تعرفه‌ها واقعی‌تر باشد، بار هزینه‌های پرداختی مردم كاهش می‌یابد.

رییس كل سازمان نظام پزشكی به افزایش حدود دو برابری بودجه حوزه سلامت در سال 91 نسبت به سال 89 اشاره كرد و گفت: بودجه حدود 10 هزار میلیارد تومانی حوزه سلامت در سال 89، در سال جاری به حدود 20 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. همچنین مجلس مصوبه‌ای داشت كه بر اساس آن، شش هزار میلیارد تومان از محل اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به حوزه سلامت تعلق می‌گیرد و بر این اساس بیمارستان‌های دانشگاهی و دولتی به سمت ارائه خدمات رایگان پیش می‌روند. تخصیص این شش هزار میلیارد تومان دریچه‌ امیدی است كه بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی مانند گذشته هزینه‌ای به مردم تحمیل نكنند و در این میان بخش خصوصی نیز با ساز و كار خود فعالیت كند.

وی با بیان اینكه حدود 80 درصد خدمات بستری در بخش دولتی ارائه می‌شود، افزود: برای آن كه بیمارستان‌ها و مطب‌ها گردش اقتصادی مطلوبی داشته باشند راهی نداریم جز اینكه طبق قانون تعرفه‌های تشخیصی - درمانی واقعی شوند.

تسهیلات خوب مالیاتی برای جامعه پزشكان عمومی

رییس كل سازمان نظام پزشكی در ادامه با اشاره به تفاهمات صورت گرفته برای مالیات سال 90 جامعه پزشكی، گفت: در این زمینه نیز اولویت‌ آن است كه بار مالیات تحمیلی از دوش جامعه پزشكان عمومی برداشته شود و كمترین ضرایب برای این گروه در نظر گرفته شود. توافقات امسال تسهیلات خوب مالیاتی را به دنبال داشته است.

اجرای نسخه 02، محاسبات نظام سلامت كشور را بر هم می‌ریزد

صدر در ادامه اجرای نسخه 02 برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع را یكی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی جامعه پزشكان عمومی عنوان كرد و گفت: طی چند ماه گذشته مجامع و بخش‌های مختلف سازمان، بیانیه‌هایی را در این زمینه اعلام و نظرات خود را مطرح كردند. اساسا طرح پزشك خانواده برای اصلاح نظام سلامت مفید است اما این طرح كنونی اشكالات عدیده‌ای دارد. در جلسات كارشناسی حدود 35 ایراد به نسخه 02 وارد شده است. این اشكالات جدی است و تا زمانی كه این مشكلات برطرف نشود، اجرای نسخه 02 به نظام سلامت آسیب می‌رساند.

وی افزود: اولین مشكل در اجرای نسخه 02 آن است كه منابع مالی این طرح به صورت روشن دیده نشده است. در بودجه سال 91 اعتبارات لازم برای اجرای طرح پزشك خانواده در نظر گرفته نشده است. مبالغ مطرح نیز پاسخگوی این طرح نیست.

رییس كل سازمان نظام پزشكی افزود: از طرف دیگر تعاریف و شاخص‌های در نظر گرفته شده در این طرح صحیح نیست. اگر هر پزشك عمومی 2500 نفر را تحت پوشش قرار دهد، با در نظر گرفتن جمعیت 75 میلیونی كشور، تنها 30 هزار پزشك در این طرح به كار گرفته می‌شود و تكلیف بیش از 40 هزار پزشك مشخص نیست چرا كه بر اساس قانون، پزشكان خارج از این طرح نمی‌توانند با بیمه قرارداد داشته باشند. اجرای نسخه 02 تمام محاسبات را در كشور بر هم می‌ریزد.

صدر سرانه در نظر گرفته شده برای برنامه پزشك خانواده به ازای هر نفر را غیر واقعی دانست و گفت: این اعداد و ارقامی كه برای حقوق پزشكان در رسانه‌ها عنوان می‌شود، تماما برای پزشك عمومی نیست، چرا كه پزشك باید حقوق منشی، دستیار و ... را نیز بپردازد. در مجموع نسخه 02 طرح پزشك خانواده امنیت شغلی پزشكان را زیر سئوال می‌برد. ما با این طرح مقابله نمی‌كنیم، اما به لحاظ كارشناسی اجرای این طرح در شكل فعلی را مناسب نمی‌دانیم.

وی در پایان بر لزوم افزایش سهم سلامت از درآمد ناخالص ملی تاكید كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha