چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 52822

کودکانی که در هر زمانی که گرسنه شدند تغذیه می‌شوند ضریب هوشی بالاتری نسبت به کودکانی دارند که تحت یک برنامه از پیش تعیین شده تغذیه می‌شوند.

زمان شیردهی در ضریب هوشی نوزادان موثر است
سلامت نیوز : یک مطالعه جدید نشان داد کودکانی که در هر زمانی که گرسنه شدند تغذیه می‌شوند ضریب هوشی بالاتری نسبت به کودکانی دارند که تحت یک برنامه از پیش تعیین شده تغذیه می‌شوند.نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که تفاوت قابل توجهی در توانایی‌های ذهنی بین نوزادانی که تقاضای تغذیه می‌کنند با آنهایی که تحت برنامه مشخصی تغذیه می‌شوند وجود دارد.

محققان از موسسه تحقیقات اجتماعی و اقتصادی در دانشگاه اسکس و در دانشگاه آکسفورد داده‌های مطالعه رشد کودکان را که شامل بیش از ده هزارکودک بین سنین پنج تا چهارده سال بود را مورد بررسی قرار دادند.به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا؛ یافته‌ها حاکی از آن است که نمره IQ کودکانی که در هنگام تقاضا برای غذا تغذیه می‌شدند به طور متوسط چهار یا پنج امتیاز بالاتر از نوزادانی است که تحت برنامه مشخصی تغذیه می‌شوند.دکتر ماریا لاکووآ که هدایت این پژوهش را از ISER بر عهده داشت توضیح داد: این تفاوت بین نوزادانی که تقاضای شیر می‌کنند و یا آنهایی که تحت برنامه تغدیه می‌شوند در هر دو حالت چه با شیر مادر تغذیه شده باشند و یا آن که با شیشه شیر تغذیه شده باشند، دیده شد.

وی افزود: تفاوت در سطح IQ از حدود چهار تا پنج امتیاز از نظر آماری بسیار قابل توجه است. با این حال در این مرحله ما باید در مورد این ادعا که یک ارتباط علیتی بین الگوهای تغذیه و IQ وجود دارد، بسیار محتاط باشیم. به طور قطعی نمی‌توانیم بگوییم چرا این تفاوت‌ها رخ می دهد. تحقیقات بیشتری برای درک این روند مورد نیاز است.گفتنی است، این تحقیق اولین مطالعه‌ای است که در رابطه با پیامدهای درازمدت تغذیه تحت برنامه خاص و یا در هنگام گرسنگی نوزادان در سطح وسیعی انجام می‌شود و نتایج آن در مجله«European Journal of Public Health» منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha