محققان پژوهشگاه صنعت نفت موفق به ساخت حلالهای سبز (مایعات یونی) در راستای استفاده از آنها برای جذب گاز Co2 از گاز طبیعی شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، دکتر امیرناصر احمدی مسئول طرح در این خصوص گفت : افزون بر آب و دی اکسید کربن به عنوان حلال های سبز در فرایندهای شیمیایی، مایعات یونی که شامل یک کاتیون آلی و آنیون معدنی با خصوصیات پایداری بالا، غیر قابل اشتعال، فشار بخار ناچیز (عدم ایجاد آلایندهای محیط زیست) و دارای قابلیت بازیافت کامل هستند در زمره حلال های سبز مطرح هستند.

وی با اشاره به امکان استفاده از این ترکیبات در صنعت افزود: با توجه به توانایی های این گونه ترکیبات در جذب گازهای اسیدی می توان از آنها به عنوان جایگزین های مناسبی برای آمین ها در صنایع گاز کشور استفاده کرد.

احمدی تاکید کرد: کاهش مصرف انرژی در صنایع گاز و افزایش تولیدات پالایشگاههای گاز از مهمترین ویژگی های استفاده از این ترکیبات به عنوان جاذب گازهای اسیدی است.

وی در ادامه افزود: از دیگر ویژگی های مایعات یونی، امکان استفاده از آنها به عنوان حلال، جاذب و کاتالیزور در فرایندهای شیمیایی است که دارای کمترین میزان آلایندگی است.

احمدی گفت : در این طرح ساخت مایعات یونی با کاربردهای خاص، امکان کاربرد مایعات یونی به عنوان حلال سبز در فرایند تصفیه گاز طبیعی و ایجاد محیط های شیمیایی سبز و همین طور افزایش مقیاس تولید این ترکیبات مورد توجه است.

وی گفت: این طرح با همکاری پژوهشکده شیمی و پتروشیمی و پژوهشکده گاز پژوهشگاه صنعت نفت آغاز شده و در حال تکمیل است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha