چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۳
کد خبر: 52838

ظروف غذای امروزه اکثرا از جنس چینی، ملامین، پیرکس، ارکوپال، بلور و حتی گاه سفال است و یا از ظروف یکبار مصرف باتوجه به سبک زندگی استفاده می شود ولی هیچوقت از خود پرسیده اید جنس و کیفیت ظروف غذایی در یک خانم باردار چه اهمیتی دارد؟

سلامت نیوز: ظروف غذای امروزه اکثرا  از جنس چینی، ملامین، پیرکس، ارکوپال، بلور و حتی گاه سفال است و یا از ظروف یکبار مصرف باتوجه به سبک زندگی استفاده می شود ولی هیچوقت از خود پرسیده اید جنس و کیفیت ظروف غذایی در یک خانم باردار چه اهمیتی دارد؟

1- ظروف سفالی :
از محاسن این ظرفها این است که اولا سبک هستند و ثانیا می توان انها را در مایکروفر گذاشت و همچنین قیمت مناسبی نیز دارند ولی هنگام استفاده ازاین ظروف این نکته قابل یاداوری است که رنگ ابی ظروف سفالی حاوی ترکیبات سرب بوده خطر مسمومیت با سرب را در مادر و جنین زیاد می کند.

2- ظروف مسی:
حسن ظروف مسی این است که غذا در آن خوب می پزد وچون مس عایق حرارتی خوبی است و به راحتی می توان پخت وپز را با آن کنترل کرد.
بدن یک خانم باردار به مقدار کم به مس نیاز دارد ولی مقدار بیشتر ایجاد مسمومیت میکند. سازمان غذاودارو امریکا نسبت به استفاده از ظروف مسی بدون پوشش هشدار داده است زیرا مس وارد غذا شده و ایجاد مسمومیت و اسهال و استفراغ می کند.از پختن غذاهای اسیدی نیز در ظروف مسی باید جدا پرهیز کرد زیرا مس با غذاهای اسیدی وارد واکنش های مضر می شود.

3-ظروف برنجی:
ظروف برنجی از ترکیب مس وروی ساخته می شوند. شایان ذکر است که ظروف برنجی بطور چشمگیری از تجمع باکتریها جلوگیری کرده و از میزان عفونتها حتی عفونتهای بیمارستانی جلوگیری می کنند.

4- ظروف آلومینیومی:
این ظروف سبک هستند و به خوبی حرارت را انتقال می دهند بیشتراز نیمی از پخت وپز امروزه در ظروف آلومینیومی انجام میشود.با هر بار پخت غذا در اینگونه ظروف مقداری آلومینیوم وارد غذای مصرفی می شود که این خود باعث مسمومیت بصورت اختلال در سیستم عصبی وحتی بروز آلزیمر و مسمومیت های کلیوی کبدی و التهاب مفاصل شده و در نتیجه باید توجه داشت که سبزیجات برگی شکل مثل کاهو و غذاهای اسیدی مثل گوجه فرنگی و ریواس اگر در ظرف آلومینیومی پخته شوند مقدار زیادی الومینیوم جذب می کنند البته سازمان بهداشت جهانی مقدارحدود 150میلیگرم آلومینیوم را در روز برای بدن مضر نمی داند زیرا می دانیم بیشتر داروها نیز از آلومینیوم ساخته شده اند.

5-ظروف تفلونی:
پرطرفدارترین و در عین حال مضرترین ظرف اشپزخانه می باشد.به علت دارا بودن پلیمر در حرارت های بالا می سوزد و گازهای سمی تولید می کند که در جنین باعث کوتاهی قد و سرطان و ناهنجاریهای دیگر می شود. با هر بار پخت وپزلایه نازکی از تفلون به ظرف غذا می چسبد ورویه تفلونی ظرف بعد از مدتی از بین می رود. استری زیر آن نیز بعد از مدتی وارد غذا شده و سپس لایه الومینیومی ظاهر می شود که به راحتی با قاشق کنده شده ووارد غذا می شود واین خود باعث براز مسمومیت با آلومینیوم می شود که بصورت آلزیمر نرمی استخوان و کم خونی ظاهرمی شود.

6-ظروف یکبارمصرف
  این ظروف باعث از بین رفتن ویتامینها و پروتیینهای موجود در غذاها شده و با تجمع موادسمی در بافت چربی باعث خستگی، عصبی شدن، بیخوابی، کاهش پلاکتهای خونی و انتقال موادخطرناک از راه ژن از نسلی به نسل دیگر میشود.

منبع: وب سایت دکتر فریبا رضایی [ متخصص زنان و زایمان ]

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha