در آستانه هفته زن و مناسبتهای فرهنگی مربوط به زنان، سیر صعودی اخبار زنان در مطبوعات طی ماههای اخیر مجدد قوت گرفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، شورای فرهنگی - اجتماعی زنان، در ویژه ‌نامه خرداد ماه «زن در آیینه مطبوعات»، به بررسی و ارزیابی 4366 خبر و مطلب از 32 روزنامه منتشره در سطح کشور پرداخت که نتایج آن حاکیست بالاترین تعداد اخبار مربوط به موضوع فرهنگی (70/25 درصد)، آسیبهای اجتماعی (95/20 درصد) و سایر کشورها (91/16 درصد) است .

بر اساس این گزارش ، به ترتیب اخبار و مطالب اجتماعی (16/12 درصد)، ورزشی (05/7 درصد)، سیاسی (65/6 درصد) ، بهداشتی (02/6درصد)، حقوقی و قضایی (14/2 ) درصد ، علمی ــ پژوهشی (31/1 درصد) و آموزشی (11/1 درصد)، قرار گرفته‌ است.

به طور کل اخبار و مطالب فرهنگی و سپس آسیبهای اجتماعی بیشترین تیتر روزنامه‌ها در مورد مسایل زنان را به خود اختصاص داده است.

همچنین، تکرار چاپ خبرهای مربوط به آسیبهای اجتماعی بیشتر از سایر موضوعات و برابر با 7/129درصد تعداد اصلی این وقایع است و از این جهت موضوعات علمی ــ پژوهشی و اجتماعی در مرتبه دوم و سوم قرار دارد این در حالیست که به رویدادهای بهداشتی کمتر توجه شده است.

در موضوع فرعی آسیب‏هــای اجتماعی بیشترین عناوین خبری مربوط به موضوع خشونت و مزاحمت (11/36درصد)، سایر آسیبها (11/29درصد)، فساد و فرار (07/9درصد)، قتل و جنایت (32/8درصد)، سرقت و کلاهبرداری (37/7درصد)، طلاق (81/6درصد)، اعتیاد (08/2درصد)، و خودکشی (13/1درصد) را در برگرفته است.

نکته قابل توجه آن که تکرار و چاپ خبرهای مربوط به قتل وجنایت در مرتبه اول و برابر با 5/295 درصد رویدادهای اصلی است و این بدین معنی است که هر خبر مربوط به فساد و فرار بطور متوسط 3 بار در روزنامه‌های مختلف چاپ شده است و از این جهت موضوعات خشونت و مزاحمت و خودکشی در مرتبه دوم و سوم قرار دارد.

در موضوعات کلی اجتماعی بیشترین عناوین مربوط به موضوع ازدواج و خانواده (91/46درصد)، توسعه و مشارکت (32/29 درصد)، تامین و حمایت (29/16) درصد ، اشتغال (66/7 درصد) ، اوقات فراغت (326/0)، قرار گرفته است.

موارد مربوط به توسعه و مشارکت اجتماعی شامل کلیه اخبار و مطالب مربوط به ابعاد مختلف مشارکت اجتماعی زنان شامل انتصاب در مسوولیت‌ها و سمتهای مختلف و فعالیت‌هایی در قالب تشکل های غیردولتی و غیره است و موارد مربوط به موضوع اشتغال شامل کلیه اخبار و مطالب خاص اشتغال زنان و مشاغل و حرف مختلفی است که زنان به آن اشتغال دارند.

نکته قابل توجه آن است که تکرار چاپ این دسته اخبار نسبت به رویدادهای آسیب‌های اجتماعی کمتر است و از بین ریز موضوعات اجتماعی بیش از همه اخبار مربوط به تامین و حمایت مورد توجه قرار گرفته است که تعداد تکرار چاپ این گونه رویدادها تقریبا برابر164 درصد اصل وقایع است و بدین ترتیب هر خبر مربوط به تامین و حمایت در روزنامه های مختلف کشور بطور میانگین 64/1 بار چاپ شده است.

در موضوعات فرعی مربوط به فرهنگی بیشترین عناوین اختصاص به موضوع سینما ، موسیقی و تئاتر(75/35)، ارزشها دینی (51/34 درصد)، فرهنگ‌و‌ادب(03/20درصد)،هنرهای تجسمی(08/5درصد)،فرهنگ عمومی(62/2درصد) و دیدگاه و نظرات (00/2درصد) دارد.

نکته قابل توجه آنست که تکرار چاپ خبرهای فرهنگ عمومی مربوط به بیش از دسته های دیگر است، از این جهت رویدادهای مربوط به موسیقی و سینما و تئاتر در مرتبه دوم و اخبار مربوط به ارزشهای دینی در مرتبه سوم قرار دارد.

موضوعات آموزشی به دو دسته آموزش عمومی شامل هر گونه خبر و رویداد مربوط به آموزش ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و آموزش های فنی و حرفه ای مربوط به زنان و دختران و همچنین آموزش عالی شامل کلیه اخبار و رویدادهای مربوط به زنان و دختران در سطح دانشگاهها تقسیم بندی شده است که در این رابطه دسته آموزش عالی (29/64درصد) اخبار و مطالب و دسته آموزش عمومی (71/35درصد) رویدادها را به خود اختصاص داده است.

نکته قابل توجه آنکه تکرار چاپ خبرهای مربوط به آموزش عمومی بیشتر از آموزش عالی است.

بیشترین درصد اخبار مطلوب (9/46 درصد) است و این در حالیست که اخبار نامطلوب (5/29 درصد) و اخبار خنثی (59/23درصد) کل اخبار است.

بالاترین عناوین خبری این ماه مربوط به ازدواج موقت بوده است که در روزنامه‌های مختلف بیش از 230 مورد خبر و مطلب در مورد آن مطرح شده است.

لازم به ذکر است، متن کامل این تحلیل و بررسی در صفحه اول سایت مرکز اطلاعات و آمار شورای فرهنگی اجتماعی زنان با آدرس HTTP://WWW.IRANWOMEN.ORG/ قرار دارد.
 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha