نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در امور توریسم درمانی گفت: سطح خدمت رسانی به بیماران خارجی هیچ فرقی با بیماران داخلی نخواهد داشت و از مازاد توان كشور در نظام سلامت برای جذب بیماران خارجی استفاده می‌كنیم.

به گزارش سلامت نیوز ،محمد جهانگیری عصر امروز در نشست هم اندیشی توسعه گردشگری سلامت در هتل لاله تهران،‌افزود:‌ در زمینه توریسم درمانی سوالات مهمی مطرح است از جمله اینكه چرا با وجود توانمندی های بالای پزشكی كشور ما بیماران خارجی به ایران نمی آیند، آیا بیماران خارجی در ایران احساس امنیت می كنند كه بیایند، تعرفه خدمات بیماران خارجی را چگونه تعیین كنیم، بیماران خارجی چگونه به پزشكان ما یا آژانسهای ما اعتماد كنند، آیا امكان انتخاب پزشك یا مشاوره قبل از انتخاب را دارند،ارتباط مالی بیمارستانها و پزشكان ما با بیماران خارجی چگونه باید، باشد.
وی گفت: ما برای پاسخ دادن به این پرسشها به تازگی آیین نامه مراكز توریسم درمانی را در وزارت بهداشت تدوین و ابلاغ كرده‌ایم و قرار بر این است كه ضمن سختگیری بر مراكز ارائه خدمت به بیماران خارجی فقط سیاستگزار و ناظر باشیمو در كارهای اجرایی دخالت نكنیم. جهانگیری افزود: این قول را نیز به مردم می‌دهیم كه از مازاد توان پزشكی كشور برای جذب بیماران خارجی استفاده می‌شود و به هیچ وجه از میزان خدمت رسانی به مردم خودمان كم نمی‌شود بلكه حتی به علت رقابت برای ارتقای كیفیت به منظور جذب بیمار خارجی سطح كیفی خدمات داخلی نیز بالاتر می رود.
وی گفت: به ازای هر 7 درصد رشد توریسم درمانی 20 درصد به كیفیت خدمات داخلی اضافه می‌شود با این حال در بخشهایی مانند پیوند استخوان یا پیوند كبد كه بیماران پشت نوبت در كشور داریم این خدمات را به بیماران خارجی ارائه نمی‌كنیم، گر چه ممكن است هتلینگ یا خدمات جانبی به بیماران خارجی به علت تعرفه بالاتری كه از آنها دریافت می‌كنیم با خدمات داخلی عادی متفاوت باشد اما قطعا سطح و كیفیت خدمت بین بیمار ایرانی و خارجی هیچ تفاوتی نخواهد داشت.
نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در امور توریسم درمانی افزود:‌ هنوز مجوز توریسم درمانی برای هیچ مركز درمانی صادر نشده است اما ضوابط آن را به همه بیمارستانهای دولتی و خصوصی ابلاغ كرده‌ایم، بخشهایی كه مایل به پذیرش بیمار خارجی هستند حتما باید درجه یك عالی باشند و بخشهای جانبی آنها و كل بیمارستان نیز حتما باید درجه یك باشد، پزشكانی كه در این بخشهای فعالیت می‌كنند نیز نباید هیچ موردی از تخلف داشته باشند.
وی گفت: مجوز آژانسهایی كه خدمات مسافرتی و گردشگری به بیماران خارجی ارائه می‌كنند نیز به طور مشترك از سوی وزارت بهداشت و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صادر می‌شود.
جهانگیری افزود: سایت گردشگری سلامت به آدرس، www.iranhealthtourism.ir فعال شده و مراكز مجاز درمانی برای جذب بیمار خارجی در این سایت معرفی می‌شود، تیزرهای تبلیغاتی توریسم درمانی نیز طی قراردادی كه با شبكه العالم و شبكه pressT.V و چند شبكه دیگر منعقد شده است پخش می‌شود.
وی گفت: كتاپچه گردشگری سلامت نیز طی دو یا سه هفته آینده منتشر می شود و كمیته گردشگری سلامت نیز مراكز مجاز توریسم درمانی را در نمایشگاههای خارجی معرفی می‌كنند.
پور فرج، رئیس جامعه تورهای گردشگری كشور نیز در این جلسه گفت: 2200 آژانس مسافرتی در كشور فعال است كه ما می‌توانیم از بهترین آنها در بخش توریسم درمانی استفاده كنیم اما ابتدا باید همه جوانب این كار روشن شود تا بعدا درمرحله عمل دچار مشكل نشویم، در غیر این صورت آژانسها به عنوان مجری پاسخگو نخواهند بود و حتی ممكن است از ادامه كار عقب نشینی كنند.
وی افزود: استفاده از آبهای معدنی كشور برای جذب توریست درمانی با وضع موجود مناسب نیست و باید شراط مناسبتری برای گردشگران سلامت خارجی فراهم شود تا حیثیت بین المللی كشور حفظ شود.
غمخوار، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی تهران نیز گفت: سال گذشته 5 هزار بیمار خارجی برای عمل چشم به ایران آمدند و امسال نیز پیش بینی می‌كنیم حدود 20 هزار گردشگر سلامت در همین تابستان به ایران بیایند، خدمات با كیفیت درمانی و قیمتهای پایین ما واقعا برای جذب بیمار خارجی كافی است.
وی افزود: خدمات جراحی قلب باز سطح بالا یا جراحی پلاستیك كه پزشكان متبحر ما انجام می‌دهند بیماران خارجی را به ایران می‌كشاند حتی درخواستهای برای درمان ضایعه نخاعی داشته‌ایم اما از نظر امكانات و تجهیزات عقب هستیم و اطلاع رسانی در این بخش بسیار ضعیف است.
وی گفت: تسلط به زبان خارجی به خصوص عربی برای برقراری ارتباط با بیماران كشورهای همسایه مشكل ماست در عین حال با وجود خدمات مناسب پزشكان ما سطح خدمات پرستاری و مراقبتهای بعد از عمل در مواردی مورد رضایت بیماران خارجی نیست و بازاریابی ما ضعیف است.
غمخوار افزود: باید ظرفیت مراكز درمانی ما برای جذب بیمار خارجی اعلام شود تا مراكز خدمات مسافرتی هم متناسب با آن ظرفیت فعال شوند،‌البته در كنار مراكز درمانی مانند بسیاری از كشورهای دیگر می تواند مراكز چك آپ (check up center) یا مراكز كاهش استرس پزشكی ایجاد كرد تا گردشگران عادی نیز ضمن بازدید از كشور طی چند روز مثلا 48 ساعت هم از خدمات این مراكز استفاده كنند.
خشنود، رئیس بیمارستان مركزی شیراز نیز در این مراكز با درخواست تسهیلات برای تهیه تجهیزات پزشكی گفت: برای خدمت به بیماران خارجی با كمبود امكانات به خصوص آمبولانس مواجه هستیم.و البته در مورد برخی خدمات نیز پزشك نداریم.
جهانگیری در پاسخ وی گفت:‌قرار نیست همه خدمات گردشگری سلامت را شیراز ارائه كند و همه ایران شهر مجازی توریسم درمانی خواهد بود با این حال با توجه به نزدیكی شیراز به كشورهای عربی منطقه می‌توان از خدمات استادهای پروازی در مواقع لزوم استفاده كرد.
وثوق معاون موسسه رویان نیز برای ارائه خدمات سلول درمانی از طریق سلولهای بنیادین به بیماران خارجی توسط متخصصان این مركز اعلام آمادگی كرد.
فضلی مشاور دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی نیز در این مراسم گفت: مقوله توریسم درمانی از سال 95در جهان فعال شده است اما با هنوز در اول راهیم كشورهایی مانند اردن و مصر كه بسیار از نظر پزشكی از ما عقب تر هستند درآمد میلیارد دلاری از محل توریسم درمانی برای خود متصور هستند اما هنوز هیچ توفیقی در این بخش نداشته‌ایم.
وی افزود: كشور عراق كه هم مذهب و همسایه ماست اخیرا برای اعزام سالانه 40 هزار بیمار به كشور هند با این كشور قرارداد بسته است اما ما د رحالی كه سفیر این كشور از ما درخواست چنین قراردادی داشت در این زمینه فعال عمل نكردیم.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha