خوب یا بد، اندازه آلت تناسلی می تواند تا حد زیادی بر اعتماد به نفس فرد در رابطه جنسی تأثیر بگذارد. هرچند در اکثر موارد نظر خود فرد با همسرش یکسان نیست . این امر به ویژه در صورتی صادق است که فرد فکر می کند آلت تناسلی او "خیلی کوچک" است.

چه عواملی بر اندازه آلت تناسلی تاثیر می گذارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول هلث بر اساس مطالعه ای که در مجله روانشناسی سلامت منتشر شد ، حدود 68 درصد از مردان مورد بررسی گفتند که در مورد اندازه آلت تناسلی خود نگرانی دارند. نگرانی‌ها عمدتاً ناشی از انتظارات غیرواقع بینانه در رسانه‌ها و همچنین جامعه ، در مورد اینکه یک آلت تناسلی با اندازه «متوسط» چیست، ایجاد می‌شود.

برخی از افراد نسبت به اندازه آلت تناسلی خود احساس خوبی ندارند و می خواهند بدانند چه چیزی طبیعی است. اندازه متوسط معمولا کوچکتر از آن چیزی است که واقعاً فکر می کنید.

در حالی که اندازه آلت تناسلی معمولا مستقیماً بر عملکرد جنسی تأثیر نمی گذارد، می تواند خطر مشکلات جنسی را افزایش دهد. مطالعات نشان داده است افرادی که فکر می‌کنند آلت تناسلی‌شان کوچک است، بیشتر در معرض اعتماد به نفس پایین، اضطراب عملکرد، مشکلات رابطه‌ای و اختلال نعوظ هستند .

هدف این مقاله این است که به ذکر جزئیات اندازه متوسط آلت تناسلی و عوامل موثر بر آن و اینکه آیا اندازه واقعاً برای شریک زندگی و سلامت جنسی شما مهم است یا خیر بپردازد.

اندازه متوسط آلت تناسلی چقدر است؟

از نظر آماری، متوسط طول آلت تناسلی در حالت نعوظ حدود 15 سانتی متر است، در حالی که متوسط 12 سانتی متر است و در حالت معمولی و غیر از حالت نعوظ و در حالت استراحت حدود ۷ سانتی متر مناسب می باشد.

می توانید آلت تناسلی خود را با خط کش یا متر نوار اندازه گیری کنید. در اینجا چند نکته برای اطمینان از اندازه گیری دقیق وجود دارد:

هنگامی که آلت تناسلی در حالت نعوظ قرار گرفت، از نوک آلت تناسلی تا استخوان شرمگاهی را اندازه گیری کنید و خط کش را در سمت بالای آلت تناسلی قرار دهید.

یکی دیگر از باورهای رایج این است که برخی از آلت های تناسلی شل می توانند در طول نعوظ بیشتر از سایرین رشد کنند. لازم به توضیح است که سایز آلت تناسلی در حالت استراحت با اندازه آلت تناسلی در حالت نعوظ ارتباط چندانی ندارد. بعد از انجام مطالعات روی تعدادی از آقایان ان نتیجه حاصل شد که در نهایت، اندازه شل آلت تناسلی، پیش بینی خوبی برای اندازه نعوظ آن نیست. علاوه بر این، اندازه آلت تناسلی ساکن نیست و می تواند با دما تغییر کند. وقتی آلت تناسلی شل شده در معرض سرما قرار می گیرد، برای حفظ گرما، اندازه آن کوچک می شود. سن بالاتر نیز می تواند منجر به کاهش اندازه آلت تناسلی شود.

آیا آلت تناسلی من کوچک می شود؟

چه عواملی بر اندازه آلت تناسلی تاثیر می گذارد؟

به جز ژنتیک، موارد موثر بر اندازه آلت تناسلی زیاد نیستند . رشد آلت تناسلی تا حد زیادی تحت تأثیر افزایش تستوسترون در دوران بلوغ ، معمولاً بین سنین 10 تا 14 سالگی است. آلت تناسلی ممکن است تا زمانی که فرد حدود 21 ساله شود به رشد خود ادامه دهد .

برخلاف باور عموم ، اندازه پا، اندازه بینی، قد و وزن افراد ارتباط چندانی با اندازه آلت تناسلی آن ها ندارد و توجه به قد و وزن فرد ممکن است تصور نادرستی از اندازه واقعی آلت تناسلی ایجاد کند.

یک مطالعه در سال 2013 در استرالیا نشان داد که مردان قد بلندتر نسبت به مردان کوتاه قد آلت تناسلی کوچکتری دارند. همین امر هنگام مقایسه مردان چاق با مردان لاغر دیده شد.

نژاد و قومیت در اندازه آلت تناسلی نقش دارند، اما این ارتباط، مستقیم نیست. وقتی به طور کلی به آن نگاه کنیم، تفاوت میانگین طول آلت تناسلی بین مردان سیاه‌پوست، مردان لاتینکس، مردان آسیایی و مردان سفید چندان قابل توجه نیست.

گرایش تمایلات و توجهات به اندازه آلت

اگرچه اندازه آلت به عنوان یکی از جنبه های آناتومی بدن انسان مورد توجه بوده ،اما گرایش و توجه به آن نیز متفاوت بوده و هست.

به عنوان مثال در روم یا یونان قدیم آلت بزرگ مایه خنده و تمسخر بوده که آثار آن در موزه ها موجود است.

اندازه گیری انواع آلت تناسلی

آیا اندازه آلت تناسلی می تواند تغییر کند (یا می توانید آن را تغییر دهید)؟

رژیم غذایی، قرص ها و ورزش به هیچ وجه بر اندازه آلت تناسلی تأثیر نمی گذارد. همین امر در مورد دستگاه‌های «بزرگ‌کننده آلت تناسلی» مانند پمپ‌های آلت تناسلی نیز صدق می‌کند، که در افزایش طول آلت تناسلی بسیار اندک، یا هیچ کاری انجام نمی‌دهند. آنها ممکن است در صورت استفاده بیش از حد با ایجاد بافت های اسکار، قطر را افزایش دهند، اما می توانند باعث بی حسی دائمی شوند.

یکی از مواردی که می تواند اندازه آلت تناسلی را تغییر دهد جراحی است. برخی از روش ها، مانند پروستاتکتومی رادیکال(برداشتن پروستات)، می تواند آلت تناسلی را کوتاه کند. برای رفع این مشکل، ممکن است از یک جراحی شناخته شده V-Y برای افزایش طول آلت تناسلی با بریدن رباطی که آن را به استخوان لگن متصل می کند، استفاده شود. با این وجود، V-Y plasty می‌تواند آلت تناسلی را بی‌ثبات کند و در حین نعوظ باعث چرخش ناراحت‌کننده آن شود.

یکی دیگر از بیماری های رایج که می تواند اندازه آلت تناسلی را کاهش دهد، بیماری پیرونی (یا کجی الت تناسلی) است. معمولاً مردان مسن را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث می شود آلت تناسلی به طور غیر طبیعی انحنا پیدا کند. بافت اسکار می تواند در محل خم شدن ایجاد شود و طول آلت تناسلی را تا 1.5 سانتی متر کاهش دهد.

تجرد طولانی مدت نیز می تواند باعث کوچک شدن سایز آلت شود.

آیا ورزشِ آلت تناسلی کارساز است؟

اندازه آلت تناسلی چقدر برای یک شریک جنسی مهم است؟

بسیاری از افراد مشروط شده اند که معتقدند "اندازه مهم است" و اگر احساس کنند آلت تناسلی کوتاهی دارند ، استرس را تجربه خواهند کرد. آنها همچنین ممکن است بر این باور باشند که اگر آلت تناسلی بزرگ‌تری داشته باشند برای شریک جنسیشان جذاب‌تر خواهند بود (یا مردانه‌تر به نظر می‌رسند). این تا حد زیادی نادرست است.

سایر مطالعات نشان داده اند که بین آنچه که شریک زن و مرد در مورد اندازه آلت تناسلی احساس می کنند، ارتباط وجود ندارد. در مطالعه ای که بر روی افراد در مجله British Journal of Urology International منتشر شد ، 85 درصد از زنان از اندازه آلت تناسلی شریک زندگی خود راضی بودند، در حالی که 45 درصد از مردان فکر می کردند که آلت تناسلی آنها خیلی کوچک است.

چه زمانی آلت تناسلی "خیلی بزرگ" است؟

داشتن آلت تناسلی بزرگتر ممکن است همیشه چیز خوبی نباشد. در واقع، یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که در بین 75 زن مورد بررسی، از هر 15 زن، یک نفر از بزرگ بودن آلت تناسلی همسر خود رنج می برند.

نگرانی های دیگری نیز وجود دارد. آلت تناسلی بزرگ - به ویژه آلت تناسلی ختنه نشده - با خطر بالاتر واژینوز باکتریایی (BV) یعنی عفونت واژن مرتبط است، تا حدی به این دلیل که افزایش اصطکاک در برابر دیواره واژن به بافت‌ها آسیب می‌زند و اجازه ورود باکتری‌های بیشتری را می‌دهد .

نگرانی در مورد اندازه آلت تناسلی مردانی که فکر می‌کنند آلت تناسلی‌شان کوچک است، می‌تواند باعث استرس شود و منجر به اختلال عملکرد جنسی شود. مشکل این است که عمده مردان برداشت غلطی از اندازه نرمال آلت تناسلی دارند.

در واقع، متوسط طول آلت تناسلی مردانه 12تا 15 سانتی متر است. مطالعات نشان می دهد که زنان آلت تناسلی با این اندازه را در مقایسه با آلت تناسلی بزرگ ترجیح دهند.

هنگامی که بلوغ کامل می شود، رشد آلت تناسلی تا حد زیادی "تنظیم" می شود. در حالی که برخی چیزها می توانند اندازه آلت تناسلی را کاهش دهند، مانند جراحی یا بیماری پیرونی( کجی آلت تناسلی) ، موارد کمی وجود دارد که می تواند به طور موثر آن را افزایش دهد.

مهم است که به یاد داشته باشید در مورد اندازه آلت تناسلی هیچ "مقدار طبیعی" وجود ندارد. و در مورد هرکس متفاوت است. اگر نگران این هستید که اندازه آلت تناسلی خود انتظارات همسرتان را برآورده نمی کند، با یک پزشک یا درمانگر صحبت کنید که می تواند به شما کمک کند دیدگاه بهتری به دست آورید.

در حالی که ممکن است بحث در مورد اندازه آلت تناسلی با همسرتان دشوار باشد، اما بهتر است رویکرد متفاوتی داشته باشید و از شریک زندگی خود بپرسید که از چه چیزی از نظر جنسی لذت می برد. سعی کنید بر صمیمیت و ارتباط تمرکز کنید، که بسیاری از زنان آن را به اندازه رابطه جنسی مهم می دانند.

سوالات متداول:

چه زمانی رشد آلت تناسلی متوقف می شود؟

رشد آلت تناسلی معمولاً تا زمانی که یک مرد به بلوغ کامل می‌رسد، بین ۱۸ تا ۲۱ سالگی متوقف می‌شود.

چه عواملی بر اندازه آلت تناسلی تأثیر می گذارد؟

ژنتیک بیشترین نقش را در تعیین اندازه آلت تناسلی دارد. با این حال، عوامل دیگری از جمله هورمون هایی مانند تستوسترون در این امر نقش دارند. برخی شرایط ژنتیکی مانند سندرم کلاین فلتر می تواند تولید تستوسترون را در پسران مختل کند.

آیا بزرگ کردن آلت تناسلی فایده ای دارد؟

شواهد کمی وجود دارد که چیزهایی مانند پمپ آلت تناسلی یا کشش واقعاً کار می کنند. علاوه بر این، استفاده نادرست از این محصولات می تواند باعث آسیب هایی شود که بر عملکرد آلت تناسلی تأثیر می گذارد. همین امر در مورد تزریق چربی و جراحی‌هایی مانند V-Y plasty نیز صدق می‌کند که ممکن است قطر یا طول آلت تناسلی را افزایش دهد، اما همچنین می‌تواند باعث تغییر شکل یا بی‌ثباتی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    91 24
    با سلام.نو جوانی 14 ساله ام.آتم کمی به طرف چپه.طول آلتم حدود 13،14 سانتی متره.این اشکالی نداره یا مهمه؟
  • نادر ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    باسلام.جوانی17ساله هستم اندازه التم درحالت شل 3سانت ودر حالت راست12سانت است.ایا این برای ازدواج مشکلی ایجاد نمیکنه؟چکارکنم تا التم درحالت شل بزرگتر شه؟
  • مبين شفيعي ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۹
    با عرض سلام من نوجوان١٤ساله هستم كه متاسفانه مشكل كوچك يه الت دارم نميدونم چي كار كنم لطفا به من چند راه حل بگوييد. با تشكر
  • مجتبی ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    62 35
    سلام نوجوانی ۱۴ساله هستم و اندازه ی التم ۱۳سانت است وخیلی کم به سمت راست است مشکلی دارم؟؟؟؟
  • Mahdi ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
    92 25
    سلام من پسری ۱۳ ساله هستم. التم در حالت عادی ۶ سانت و در حالت راست ۹ سانت است. ایا مناسب است یا خیر؟ لطفا جواب را از طریق ایمیل اطلاع دهید.