تست ورزش چرا من نیاز به تست ورزش دارم ؟ تست استرس که گاهی تست تسمه نقاله(تردمیل) یا تست ورزش هم نامیده می شود،برای بررسی چگونگی عملکرد قلب به هنگام فعالیت به پزشک کمک می کند . از آنجا که بدن شما در هنگام انجام این تست فعالیت بیشتری دارد،بنابراین نیاز به سوخت بیشتری داشته و بدن شما باید خون بیشتری را پمپ نماید . در صورت وجود اختلال خونرسانی درسرخرگهای قلبی ، به احتمال زیاداین تست آنرا نشان خواهد داد .

چرا تست ورزش میدهیم و چگونه برای آن آماده شویم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مایوکلینیک، تست استرس نحوه عملکرد قلب در حین فعالیت بدنی را نشان می دهد. همچنین ممکن است تست ورزش استرس نامیده شود. ورزش باعث می شود قلب قوی تر و سریع تر پمپاژ کند. تست استرس می تواند مشکلات مربوط به جریان خون در قلب را نشان دهد.

تست استرس معمولاً شامل راه رفتن روی تردمیل یا دوچرخه ثابت است. پزشک ریتم قلب، فشار خون و تنفس شما را در طول آزمایش زیر نظر دارد. به افرادی که نمی توانند ورزش کنند ممکن است دارویی داده شود که اثرات ورزش را ایجاد کند.

در صورت داشتن علائم بیماری عروق کرونر یا ضربان نامنظم قلب که آریتمی نامیده می شود، پزشک ممکن است تست استرس را توصیه کند.

تست استرس می تواند کمک کند:

  • تصمیمات درمانی درستی را نشان دهد.
  • نشان دهد که درمان قلب چقدر خوب کار می کند.
  • نشان دهد که یک بیماری قلبی چقدر جدی است.

چرا تست ورزش انجام می شود؟

پزشک ممکن است تست استرس را به موارد زیر توصیه کند:

  • بیماری عروق کرونر را تشخیص دهید: شریان‌های کرونر رگ‌های خونی اصلی هستند که خون و اکسیژن را به قلب می‌رسانند. بیماری عروق کرونر زمانی ایجاد می شود که این شریان ها آسیب ببینند یا بیمار شوند. رسوب کلسترول در رگ های قلب و التهاب معمولا باعث بیماری عروق کرونر می شود.
  • مشکلات ریتم قلب را تشخیص دهید: مشکل ریتم قلب را آریتمی می نامند. آریتمی می تواند باعث شود که ضربان قلب خیلی سریع یا خیلی آهسته باشد.
  • راهنمای درمان اختلالات قلبی: اگر قبلاً بیماری قلبی برای شما تشخیص داده شده است، یک تست استرس ورزشی می تواند به پزشک شما کمک کند تا بفهمد آیا درمان شما کارآمد است یا خیر. نتایج آزمایش همچنین به پزشک شما کمک می کند تا بهترین درمان را برای شما انتخاب کند.
  • قبل از جراحی قلب را بررسی کنید: تست استرس می تواند نشان دهد که آیا جراحی، مانند تعویض دریچه یا پیوند قلب، ممکن است یک درمان بی خطر باشد یا خیر.

بیشتر بدانید: تست سلامت قلب با بالا رفتن از پله ها

اگر تست استرس ورزشی علت علائم را نشان ندهد، ممکن است پزشک تست استرس همراه با تصویربرداری را توصیه کند. چنین آزمایشاتی شامل تست استرس هسته ای یا تست استرس با اکوکاردیوگرام است

خطرات تست ورزش

تست استرس به طور کلی بی خطر است. عوارض احتمالی تست استرس ورزشی عبارتند از:

  • فشار خون پایین: فشار خون ممکن است در حین یا بلافاصله پس از ورزش کاهش یابد. این قطره ممکن است باعث سرگیجه یا غش شود. این مشکل احتمالاً پس از توقف تمرین برطرف خواهد شد.
  • ریتم نامنظم قلب که به آن آریتمی می گویند: آریتمی هایی که در طول تست استرس ورزشی رخ می دهد معمولاً بلافاصله پس از توقف ورزش از بین می رود.
  • حمله قلبی که انفارکتوس میوکارد نیز نامیده می شود: اگرچه بسیار نادر است، اما ممکن است تست استرس ورزشی باعث حمله قلبی شود.

آمادگی برای تست ورزش

پزشک می تواند به شما بگوید که چگونه برای تست استرس خود آماده شوید.

غذا و دارو

ممکن است از شما خواسته شود که قبل از تست استرس مدتی غذا نخورید، ننوشید یا سیگار نکشید. ممکن است لازم باشد روز قبل و روز آزمایش از کافئین دوری کنید.

برخی از داروها ممکن است بر تست استرس تاثیر بگذارند. از پزشک خود بپرسید که آیا می توانید داروهای خود را قبل از آزمایش مصرف کنید.

اگر از اسپری برای آسم یا سایر مشکلات تنفسی استفاده می کنید، آن را آزمایش کنید. به پزشک خود بگویید که از دستگاه تنفسی استفاده می کنید.

پوشاک و وسایل شخصی

لباس راحت و کفش پیاده روی بپوشید یا با خود همراه داشته باشید.

آنچه می توانید انتظار داشته باشید

تست استرس معمولاً حدود یک ساعت طول می‌کشد که شامل زمان آماده‌سازی و زمان انجام تست واقعی می‌شود. بخش تمرین فقط حدود 15 دقیقه طول می کشد. معمولاً شامل راه رفتن روی تردمیل یا رکاب زدن با دوچرخه ثابت است. اگر نمی توانید ورزش کنید، دارو را از طریق IV دریافت خواهید کرد. دارو اثر ورزش را روی قلب ایجاد می کند.

قبل از تست استرس

پزشک شما معمولاً در مورد سابقه پزشکی شما و اینکه چند وقت یکبار و چقدر سخت ورزش می کنید سؤالاتی می پرسد که به کمک می کند تا تصمیم بگیرد چقدر می توانید در طول آزمایش ورزش کنید. پزشک شما معمولاً به قلب و ریه های شما گوش می دهد تا مشکلاتی را که ممکن است بر نتایج آزمایش شما تأثیر بگذارد بررسی کند.

در طول تست استرس

پزشک، تکه های چسبنده ای به نام الکترود را روی قفسه سینه و گاهی اوقات دست ها و پاها قرار می دهد. موهای بدن ممکن است برای کمک به چسبیدن آنها تراشیده شوند. تکه ها ریتم قلب را ضبط می کنند. سیم‌ها وصله‌ها را به رایانه متصل می‌کنند که نتایج آزمایش را نشان می‌دهد یا چاپ می‌کند. این بخش از آزمایش الکتروکاردیوگرام نامیده می شود (ECG)

یک کاف روی بازوی شما فشار خون شما را در طول آزمایش چک می کند. ممکن است از شما خواسته شود که در طول آزمایش در یک لوله نفس بکشید تا نشان دهید که در طول ورزش چقدر می توانید نفس بکشید.

ورزش ممکن است روی تردمیل یا دوچرخه ثابت باشد. سرعت در ابتدا آسان است. با ادامه آزمون، تمرین سخت تر می شود. برای حفظ تعادل می توانید از نرده روی تردمیل استفاده کنید. محکم نبندید، زیرا ممکن است روی نتایج تأثیر بگذارد.

ورزش تا زمانی ادامه می یابد که ضربان قلب شما به سطح مورد نظر برسد. در صورت بروز علائمی مانند موارد زیر به پزشک اطلاع دهید:

  • درد قفسه سینه متوسط تا شدید
  • تنگی نفس شدید
  • فشار خون بالا یا پایین غیرمعمول
  • ریتم قلب نامنظم
  • سرگیجه
  • خستگی

اگر نمی توانید در طول تست استرس ورزش کنید، پزشک دارو را با تزریق IV به شما می دهد. این دارو جریان خون را به قلب افزایش می دهد. ممکن است احساس گرگرفتگی یا تنگی نفس کنید، درست مانند زمانی که ورزش می‌کردید. ممکن است دچار سردرد شوید

هر زمان که خیلی ناراحت شدید می توانید آزمایش را متوقف کنید. در صورت وجود نگرانی در مورد نحوه عملکرد قلب شما در طول آزمایش، ممکن است پزشک آزمایش را متوقف کند.

بیشتر بدانید: تست پزشکی ورزشی شهروندان در ایستگاه های تندرستی

بعد از تست استرس

پس از انجام ورزش، ممکن است از شما خواسته شود که چند ثانیه ثابت بایستید و سپس مدتی دراز بکشید.پزشک مراقب مشکلاتی است که ضربان قلب و تنفس شما پس از تمرین بهبود می یابد.

وقتی آزمایش انجام شد، می‌توانید به فعالیت‌های معمول خود بازگردید، مگر اینکه پزشکتان خلاف این را به شما بگوید.

نتایج تست ورزش

نتایج تست استرس به پزشک شما کمک می کند تا درمان شما را برنامه ریزی یا تغییر دهد. اگر آزمایش نشان دهد که قلب شما خوب کار می کند، ممکن است نیازی به آزمایشات بیشتری نداشته باشید.

اگر آزمایش نشان دهد که ممکن است بیماری عروق کرونر داشته باشید، ممکن است به آزمایشی به نام آنژیوگرافی کرونر نیاز داشته باشید. این آزمایش به وزشک کمک می کند تا انسداد شریان های قلب را ببینند.

اگر نتایج آزمایش خوب باشد اما علائم شما بدتر شود، ممکن است پزشک آزمایش بیشتری را توصیه کند. آزمایش ها ممکن است شامل تست استرس هسته ای یا تست استرس شامل اکوکاردیوگرام باشد. این آزمایشات جزئیات بیشتری در مورد نحوه عملکرد قلب ارائه می دهد.

بیشتر بدانید: بایدها و نبایدهای آنژیوگرافی

من چگونه می توانم بیشتر یاد بگیرم ؟

با پزشک ، پرستار یا مشاور سلامتی خود مشورت کنید . اگر مبتلا به بیماری قلبی می باشید یا قبلا دچار سکته مغزی شده اید، ممکن است اعضای خانواده شما در معرض خطر باشند . ایجاد تغییرات در شیوه زندگی آنها جهت کاهش میزان خطر مهم است .
شما می توانید از کتابچه ها و بروشورهای علمی جهت انتخاب زندگی سالمتر و کاهش میزان خطر ، کنترل بیماری و مراقبت از افراد مورد علاقه تان استفاده کنید .دانایی توانایی است بنابراین بیشتر بیاموزید و بیشتر زندگی کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha