پنجشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۶
کد خبر: 52866

از كپك زدن مواد غذایی خود در یخچال نگرانید؟ بهترین راهكارها برای پیشگیری از كپك زدن موادغذایی مختلف را می توانید در اینجا بخوانید كه این خود یك صرفه جویی نیز در نگهداری موادغذایی به حساب می آید.

سلامت نیوز: متخصصان می گویند كپك های خانگی می توانند سبب بروز آلرژی و مشكلات تنفسی شوند و حتی ممكن است كشنده باشند. كپك و قرار گرفتن در معرض آن باعث ناراحتی تنفسی، چشم، ناراحتی های پوستی و آلرژی می شود.

از كپك زدن مواد غذایی خود در یخچال نگرانید؟ بهترین راهكارها برای پیشگیری از كپك زدن موادغذایی مختلف را می توانید در اینجا بخوانید كه این خود یك صرفه جویی نیز در نگهداری موادغذایی به حساب می آید.
¤ برای جلوگیری از كپك زدن انواع مربا بهتر است هنگام سرو كردن یا هم زدن از قاشق چوبی تمیز استفاده كنید. در صورتی كه در منزل مربا تهیه می كنید بهتر است قبل از بستن درمربا یك ورق آلومینیوم روی شیشه بكشید و سپس درآن را ببندید تا با ورود هوا مربای شما كپك نزند. در ضمن مربا باید كاملا خنك شود و بعد در یخچال گذاشته شود.

¤ برای پیشگیری از كپك زدن پنیر باید مراقب باشید كه آن را هر بار با چاقوی تمیز استیل یا با نخ دندان تمیز قطعه قطعه كنید. برای نگهداری پنیر بهتر است كمی آب بجوشانید و در ظرف مورد نظر بریزید تا خنك شود و پنیرها را بعد از تكه تكه كردن در آن بگذارید و در ظرف را ببندید و در یخچال بگذارید. اگر پنیر بی نمك دوست ندارید می توانید مقدار كمی نمك به آب جوشیده اضافه كنید.
اگر پنیرتان كپك زده است باید بخش كپك زده و مقداری از بخش سالم آن را كه در حاشیه كپك قرار دارد از آن جدا كنید.

¤ برای جلوگیری از كپك زدن سركه و آبغوره باید از آن ها در ظرفی مراقبت كنید كه هوا نداشته باشد؛ بنابراین آن ها را در ظرفی بریزید كه اندازه آنها باشد و فضای خالی در آن وجود نداشته باشد.
¤ در صورتی كه خودتان رب گوجه فرنگی تهیه می كنید بهتر است پس از كشیدن آن درون ظرف روی رب را با یك لایه نازك از روغن بپوشانید تا هوا وارد آن نشود.

¤ برای جلوگیری از كپك زدن میوه ها در جامیوه ای یخچال یك اسفنج خشك درون جامیوه ای بگذارید تا رطوبت را به خود جذب كند. اگر میوه ها را داخل دستمالی نخی بپیچید نیز از كپك زدن آن جلوگیری می كند. میوه هایی كه خیلی رسیده باشند را در كنار میوه های دیگر قرار ندهید.
معمولا میوه ها را می شوییم و داخل یخچال می گذاریم اما به شما پیشنهاد می كنیم خیار را نشسته در پارچه ای نخی بپیچید و داخل یخچال بگذارید.

¤ نان را هیچ وقت در سفره نپیچید، بهتر است نان را در نایلون تمیزی در فریزر بگذارید تا از كپك زدن آن جلوگیری كنید. برای هر بار استفاده می توانید به اندازه مورد نیاز از فریزر دربیاورید و بعد از گرم كردن میل بفرمایید.

¤ دو نكته پایانی برای جلوگیری از تشكیل كپك:


1- هر ظرفی كه در یخچال می گذارید بهتر است در آن را گذاشته یا با نایلون روی آن را خوب بپوشانید. این كار هم جلوگیری از كپك زدن غذا می كند هم غذای شما بوی یخچال را نمی گیرد و هم یخچال بوی انواع غذاها را به خود نمی گیرد.

2- همیشه به اندازه نیاز خرید كنید تا هم میوه و غذای تازه میل كنید هم از اسراف و دور ریختن پول و وقت و موادغذایی جلوگیری كنید.
 
منبع: روزنامه کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha