سلامت نیوز: روزی كه جاده «جنگل ابر» با تلاش نماینده علی آباد كتول و استانداری گلستان و با امضای رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست كشور وسازمان جنگل‌ها ومنابع طبیعی وآبخیزداری به تایید رسید ،«تهران امروز» از «محمدجواد محمدی‌زاده» رئیس سازمان محیط زیست پرسید اگر قطع درختان در این منطقه و وقو ع سیلاب به مرگ كسی منجر شود، چه كسی مسئولیت آن را برعهده می گیرد؟ اما او هیچ پاسخی نداد. حالا كمتر از یك ماه پس از قطع درختان جنگل، سیلاب ناشی از فرسایش خاك- به دلیل قطع درختان - به زندگی مردم «علی آبادكتول» سرازیر شده و مرگ چهار نفر را در این منطقه رقم زده‌است. مسئله ای كه «پیمان یوسفی‌آذر» مدیرکل سابق جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور پیش‌تر نسبت به آن هشدار داده بود. اما امروز نه توضیحی از سوی نماینده شهر به گوش می‌رسد و نه پاسخی از سوی مسئولان دو سازمان متولی یعنی سازمان محیط زیست و منابع طبیعی شنیده می شود!

آیا جان آدم‌ها هم ارزش ندارد؟

جاده ابر پس از 7 سال موافقت نزدیك به یك ماه پیش قافیه را به یك مصوبه دولتی باخت وبخش زیادی از درختان ارزشمند سرخدار خود را از دست داد تا یك جاده شهری در كنار شش جاده دیگر در دل یكی از ذخیرگاه های ژنی جهان، زده شود!

هرچند تعداد واقعی درختان قطع شده هرگز از سوی مسئولان اعلام نشد اما محلی ها در گفت‌وگو با «تهران امروز» رقم آنها را تا 5 هزار درخت عنوان كردند. كارشناسان مستقل هم می گویند 4 هزار درخت در جنگل ابر قطع شده است. رقمی كه از دید «محمدجواد محمدی‌زاده» رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ویكی از امضا كننده مصوبه جاده سازی در این منطقه به 32 درخت می رسید. رئیس سازمان جنگل‌ها هم گفته بود:« تنها 369 درخت قطع شده است.» استاندار گلستان كه بیشترین علاقه را به ساخت این جاده نشان داده روی قطع تنها 12 درخت تاكید دارد! محمدی زاده همچنین سرخدار بودن (یك گونه ارزشمند وكمیاب) درختان قطع شده را هم تكذیب كرد وگفت:«هیچ‌كدام از درختان قطع شده از گونه‌های ارزشمند نبودند.» او البته سوال تهران امروز در این رابطه هم بی‌پاسخ گذاشت.

كارشناسان بارها نسبت به وقوع سیلاب به دلیل قطع درختان در این منطقه هشدار داده بودند.تهران امروز هم از محمدی‌زاده پرسید :« شما می‌گویید این درختان از لحاظ گونه‌ای ارزشمند نیستند، سوال اینجاست كه آیا این درختان به اندازه‌ای كه از فرسایش خاك و گسترش سیلاب جلوگیری ‌میكنند هم ارزش ندارند؟گسترش سیلاب و فرسایش خاكی كه به تازگی به مرگ یك مادر با نوزاد شش ماهه منجر شده ا‌ست.» و محمدی زاده باز هم سكوت كرد! نه او و نه رئیس سازمان جنگل ها مسئولیتی در قبال آنچه در جنگل ابر می‌گذرد، نپذیرفتند تا یكبار دیگر سیلاب در منطقه علی آباد به مرگ چهار نفر منجر شد.
سیلاب این روزها درحالی به بخش بسیار بزرگی از مزارع کشاورزی، منازل مسکونی و تاسیسات آب و برق و راه و شهرسازی شرق گلستان خسارت جدی زده كه هیچ پاسخی هم از سوی نماینده علی آباد كتول كه در 7 سال گذشته به دنبال قطع درختان جنگل ابر بود، شنیده نمی شود. به گفته «فرماندار علی‌آباد كتول» در این حادثه علاوه بر سه گردشگر ، یک چوپان به همراه گله اش در روستای زرین‌گل هم قربانی سیلاب شد که ماموران تجسس، جسدش را فردای روز بعد، در روستای پایین دست کشف کردند. همچنین این بارندگی خسارات زیادی در بخش‌هایی از مناطق شرق گلستان از جمله علی آباد کتول، کلاله، آزادشهر و ... برجا گذاشت. این حادثه علاوه بر آبگرفتگی معابر و خیابانها موجب آبگرفتگی اماکن مسکونی نیز شد و به بخش‌های مختلف مانند اراضی کشاورزی، باغات و تاسیسات زیر بنایی خسارت زد.

 محمدی زاده پیش‌تر یكی از دلایل دفاع از جاده را، فراهم آوردن امكانی برای رساندن یك بیمار احتمالی در روستای های منطقه عنوان كرده است! هرچند عكس‌های تهیه شده نشان می دهد كه جنگل ابر به دلیل وجود جاده های بسیار به پاركینگ خودروهای شخصی تبدیل شده است! اما امروز كه سیل به خانه شهروندان سرازیر شده، هیچ خبری از مسئولان برای دستگیری از ساكنان وجود ندارد!به گفته یک شهروند ساکن خیابان بهزیستی علی آبادکتول، با گذشت پنج روز از این حادثه، ساختمان‌های اهالی این منطقه همچنان درگیر گل و لای ناشی از این سیلاب هستند! حال این سوال پیش می‌آید كه چه كسی مسئولیت سیلاب های وارد شده به زندگی یك شهر را می‌پذیرد و چه كسی خسارت وارده را تامین می كند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha