پنجشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۵
کد خبر: 52868
سلامت نیوز: هر چند ما برای انجام هر كاری در زندگی به مجوز نیاز داریم- از رانندگی گرفته تا ماهیگیری- وقتی پای پدر و مادر بودن به میان می آید اوضاع فرق می كند! پدر و مادر بودن امروزه نسبت به گذشته بسیار دشوارتر شده است.
بسیاری از مادران هنوز از روش هایی استفاده می كنند كه همیشه هم ثمربخش نیست و در نتیجه دچار ناامیدی و اضطراب می شوند.
خوشبختانه والدین با به كار بستن یك روش مناسب می توانند رویای تربیت فرزندان شایسته را به واقعیت تبدیل كنند.
استفاده از این روش باعث می شود آن ها از تمام توان خود مایه بگذارند و در نتیجه فرزندشان نیز به بهترین نوع تربیت دست یابد.
این روش قابل استفاده است هر چند متأسفانه كمی غیرعادی می باشد!
معمولا والدین با ناهنجاری های رفتاری فرزندان خود دست به گریبان هستند و سعی می كنند با استفاده از روش های انضباطی به نتیجه برسند.
این روش پیشنهادی كمك می كند تا كودك مهارت درس گرفتن از اشتباهات خود را یاد بگیرد.
بسیاری از روش های معمولی باعث تكرار رفتارهای ناهنجار كودكان می شود و آنها یاد می گیرند كاری كنند كه در آینده مچ شان باز نشود!
از نظر كارشناسان روش درست تربیت فرزندان شامل استفاده از روش هایی است كه احترام، مسئولیت پذیری و مهربانی را به كودكان می آموزد و بهترین نتایج را درپی دارد.
ده توصیه مهم برای تربیت درست فرزندان

توصیه های مهم برای موفقیت در تربیت صحیح فرزندان كدامند؟
با انجام ده توصیه زیر، كودكان برای در پیش گرفتن رفتاری درست انگیزه بیشتری پیدا می كنند.
1- اگر فرزند خود را دوست دارید خودتان را در اولویت قرار دهید!
بسیاری از كودكان در كنار مادرانی زندگی می كنند كه روحیه شادی ندارند در حالی كه آنها زمانی به موفقیت می رسند كه در محیطی شاد و متعادل بزرگ شوند.
بهترین راه برای كمك به فرزندان مان این است كه به فكر خودمان باشیم و الگوی خوبی از والدینی شاد و سالم را به آنها نشان دهیم. اگر شما والدین به فكر خود باشید این كار به نفع خانواده خواهد بود. برخی از والدین از كمبود وقت شكایت می كنند. یادتان باشد ما در هر روز 24 ساعت داریم و باید با توجه به اولویت های اساسی زندگی خود دست به انتخاب های عاقلانه ای بزنیم. فراموش نكنید تحلیل رفتن نیروی شما به ضرر خانواده تمام می شود.
2- ازدواج خود را نسبت به فرزندتان در اولویت قرار دهید!
بسیاری از كودكان همیشه حق را به خودشان می دهند زیرا والدین، آنها را در كانون جهان قرار داده اند! با توجه با آمار بالای طلاق، كودكان همچنان قربانی ازدواج های ناكام هستند.
كودكان از یك ازدواج شاد برای زندگی آینده خود الگو می گیرند. به خاطر خانواده تان هم كه شده برای ازدواج خود وقت بگذارید!
3- به فرزندان خود محبت كنید.
مهم نیست كه كودكان گاهی شما را به ستوه می آورند. یادتان باشد هزاران زن در جهان هستند كه دوست دارند جای خود را با شما عوض كنند و حاضرند برای داشتن فرزند هر كاری انجام دهند.
از یاد نبرید كه شما بسیار خوشبخت هستید. روزی حداقل سه بار فرزندان خود را در آغوش بگیرید و به آنها بگویید از اینكه والدین شان هستید به خود می بالید.
4- به جای دادن ماهی به فرزندتان، به او ماهیگیری بیاموزید!
بسیاری از والدین برای فرزند خود از هیچ تلاشی مضایقه نمی كند ولی با این كار كودكان اتكا به خود را از یاد می برند و فاقد اعتماد به نفس بار می آیند یكی از مهم ترین كارهایی كه می توانید برای فرزندتان انجام دهید این است كه به او یاد دهید بر روی پای خود بایستد.
شما می توانید كاری كنید كه فرزندتان با رغبت كارهای خانه را انجام دهد.
تعجب نكنید! این كار امكان پذیر است.
انجام كارهای خانه (شستن ظروف و لباس ها، اتو كردن، نظافت و...) مهارت های اساسی زندگی را به كودكان می آموزد و به آنها یاد می دهد كه در وظایف خانه سهم مثبتی داشته باشند.
در ضمن با این كار استعدادهای كودك شما شكوفا می شود.
5-بر روی مسائلی كه دوست دارید تمركز كنید (نه بر روی مسائلی كه دوست ندارید!)
اگر كارهای خوب كودكان خود را نادیده بگیرید به آنها یاد می دهید كه برای اقدامات مثبت دیگران ارزشی قائل نشوند!
هر چه بیشتر قدر كارهای درست كودك خود را بدانید احتمال اینكه او این كارها را تكرار كند بیشتر خواهد بود.
6-به كودك خود احترام بگذارید، تا از او احترام ببینید.
هرگز با فرزند خود رفتاری را در پیش نگیرید كه نمی خواهید در قبال شما انجام دهد، از جمله فریاد كشیدن، زدن، آب دهان انداختن، مسخره كردن مردم و...
¤ راه های بسیار بهتری برای مشاجرات، اضطراب و رفتارهای ناهنجار كودكان وجود دارد. احترام متقابل را در سرلوحه زندگی خود قرار دهید.
7-خانواده ای كه اعضای آن با هم بازی می كنند انسجام بیشتری دارد!
با فرزندان خود بازی كنید. خندیدن، قلقلك دادن و بازی كردن محیط شادی را در خانه حاكم می كند و مانع از مشاجرات غیرضروری و رفتارهای نادرست فرزندان می شود.
كودكانی كه با والدین خود وقت می گذرانند برای جلب توجه آنها نیاز به انجام رفتارهای نادرست ندارند!
8-در مشاجرات خود دقت كنید.
كودكان در برخی از مواقع باید احساس كنند كه تحت كنترل هستند. در واقع آنها به مرزبندی نیاز دارند. قوانین خانوادگی وضع كنید ولی انعطاف پذیری را از یاد نبرید.
باید وظیفه نظافت اتاق كودكان به خود آنها واگذار شود.
سعی كنید با فرزند خود به توافق برسید. به شیوه ای قاطعانه ولی با ملایمت درخواست خود را مطرح كنید. یادتان باشد به جای اینكه همواره خود را محق بدانید بر روی حل مسائل تمركز كنید.
9- تنها چیزی را كه می خواهید انجام دهید بر زبان آورید.
بیشتر والدین ناخودآگاه به كودكان خود یاد می دهند كه به حرف دیگران توجه نكنند، اگر به حرف های خود عمل نكنید كودكتان یاد می گیرد كه به سخنان شما اهمیتی ندهد. بدین ترتیب او می آموزد كه به شما اعتماد نكند. در عوض اگر به وعده های خود عمل كنید فرزندتان از همان ابتدا حرف های شما را جدی می گیرد.
10-هرگز خدا را فراموش نكنید و یادتان باشد یك قدرت برتر همواره مراقب شماست
همه ما گاهی دچار مشكلاتی می شویم و دلمان می خواهد زیر گریه بزنیم! از سرنوشت خود گله نكنید و در مقابل مسائل غیرقابل پیش بینی خود را نبازید یادتان باشد همیشه از خداوند مهربان كمك بخواهید.
انجام توصیه های فوق كار آسانی نیست ولی هر چقدر بیشتر بیاموزید زندگی خانوادگی لذتبخش تری خواهید داشت. به امید آینده ای روشن تر برای همه شما.
منبع: روزنامه کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha