چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5287

پایگاه‌اینترنتی "دیلی تلگراف" به نقل از متخصصان بهداشت غذا هشدار داد: مواد افزودنی یافت شده در یكسری از سوسیس و برگرها می‌تواند به سرطان منجر شود.

اداره بهداشت غذای اروپا در امور مواد افزودنی و طعم‌دهنده های غذا(‪(EFSA‬ توصیه كرد كه رنگ افزودنی موسوم به ‪ E128‬برای مصارف انسانی، سالم و بهداشتی نیست .

این هیات در اطلاعیه‌ای، ‪ E128‬ را كه به ‪ 2G‬معروف است از موارد نگرانی‌های سلامتی انسان توصیف كرد.

آژانس استاندارد غذای انگلستان (‪ (FSA‬بزودی نشستی را با تهیه‌كنندگان مواد غذایی این كشور برای تعیین سطح استفاده این رنگدانه در محصولات غذایی انگلیس برگزار خواهد كرد.

بنا براعلام آژانس مزبور، اخیرا بسیاری از مارك‌های مواد غذایی تلاش كرده‌اند تا مواد افزودنی و رنگ‌های مصنوعی را از محصولات گوشتی خود حذف كنند.

اما هنوز ‪ E128‬بویژه در برگر و سوسیس‌های ارزان قیمت در بازار استفاده می‌شود.

در چارچوب قوانین جاری مواد غذایی اروپا، مقدار محدودی از ‪ E128‬مجاز است كه فقط در گوشت‌های برگر و سوسیس صبحانه استفاده شود بشرط آنكه این مواد حاوی حداقل حبوبات یا سبزیجات باشند.

اداره بهداشت غذای اروپا كه یافته‌های خود را به كمیسیون اروپا ارایه داده است، اعلام كرد كه ‪ E128‬در بدن به یك ماده شیمیایی بی‌رنگ و روغنی تبدیل می‌شود كه "انیلین" خوانده می‌شود.

آزمایش‌های انجام شده بر روی موشها نشان می‌دهد كه انیلین دارای خاصیت سرطان زایی است و استفاده از ‪ E128‬درشماری از كشورها از جمله ژاپن ممنوع است.

اداره بهداشت غذای اروپا هشدار داد: ازآنجا كه متابولیسم انیلین در انسان‌ها و حیوانات مشابه است، انسان در مقابل ریسك سرطان زایی آن مستثنی نمی‌باشد.

بنابراین ممكن نیست كه سطح و مقدار انیلین كه برای سلامتی انسان مفید باشد را تعیین كرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha