پنجشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۷
کد خبر: 52873

این سۆال همیشه وجود دارد از چند ماهگی باید به این فرشته‌های کوچک آب داد؟ چه نوع آبی و به چه میزانی؟ اگر شما هم نورسیده‌ای دارید و این سۆالات ذهنتان را مشغول کرده با ما همراه باشید.

سلامت نیوز: آب مایه حیات است و همه‌ی موجودات روی کره‌ی خاکی به آن نیاز دارند. تشنگی فقط مخصوص بزرگسالان نیست بلکه نوزادان نیز تشنه می‌شوند و نیاز به آب دارند.

این سۆال همیشه وجود دارد از چند ماهگی باید به این فرشته‌های کوچک آب داد؟ چه نوع آبی و به چه میزانی؟ اگر شما هم نورسیده‌ای دارید و این سۆالات ذهنتان را مشغول کرده با ما همراه باشید.

 
زمان مناسب؟

معمولاً تا قبل از شش ماهگی به بچه‌های شیرخوار آب یا مواد غذایی دیگری داده نمی‌شود. یعنی باید شش ماه صبر کنید و بعد از آن به فرشته‌ی کوچکتان آب دهید. تا این دوره، شیر برای رفع نیازهای نوزاد کافی است. با این حال زمانی که هوا خیلی گرم است یا نوزاد تب دارد در این صورت اشتهایش کم می‌شود و بهتر است در روز چند مرتبه به میزان کم به او آب بدهید تا بدنش دهیدراته نشود یعنی آب بدنش از بین نرود.

 
چه آبی؟

هیچ وقت آب شیر به نوزاد ندهید زیرا این فرشته کوچولو به ترکیبات آن حساس است. وجود مواد معدنی زیاد و یا ناکافی در آب شیر مثل کلسیم و منیزیم و یا املاحی مثل سدیم و پتاسیم می‌تواند به سلامت نوزاد آسیب برساند و او را مریض کند. بدون شک در همه حال این امکان وجود دارد که آب شیر حاوی میکروب‌هایی باشد که کودکان بزرگ‌تر و بزرگسالان به راحتی با آن‌ها مقابله کند اما سیستم ایمنی فرشته‌های نورسیده هنوز آمادگی مبارزه با میکروب‌ها را ندارد.

 
چه کنیم؟

آب را به مدت یک دقیقه بجوشانید تا میکروب‌های آن از بین برود و آماده‌ی مصرف شود. در این صورت خطری برای سلامت نوزاد نخواهد داشت. تا چهار ماهگی تمام غذاها یا کمکی‌های نورسیده‌ها باید با آب جوش آماده شود. با دقت طرز آماده سازی غذای کمکی یا شیر خشک را از روی پاکت آن مطالعه کنید. حواستان باشد آب زیاد یا کم می‌تواند به سلامت کودک آسیب برساند. آب چشمه و یا آب بطری نیز باید جوشانده شود. آب جوشیده شده به مدت دو تا سه روز در یخچال و به مدت 24 ساعت در هوای محیط قابل نگهداری و استفاده است. توجه داشته باشید که جوشاندن آب به طور کلی تمام مواد شیمیایی و مواد معدنی آن را از بین نمی‌برد.

اگر کودک دلبندتان شب‌ها از خواب بیدار می‌شود و شیر می‌خواهد به او آب دهید.

به احتمال زیاد تشنه است نه گرسنه

برخی از مواد معدنی موجود در آب نقش مهمی ایفا می‌کنند: به عنوان مثال کلسیم برای تشکیل و استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها لازم است. پتاسیم و سدیم برای عضلات، منیزیم برای رساندن مواد معدنی به استخوان‌ها و دندان‌ها و همچنین برای بهبود عملکرد عضلات لازم و ضروری است.

متخصصان توصیه می‌کنند از دستگاه‌های خانگی تصفیه کننده‌ی آب برای تصفیه آب نورسیده‌ها استفاده نکنید. به خاطر اینکه به عنوان مثال شیرین کننده‌ها میزان سدیم را افزایش می‌دهد و تقطیر کننده‌ها نیز میزان مواد معدنی آب را کاهش می‌دهند.

اگر آب شهری که در آن زندگی می‌کنید آب سالم و با کیفیتی است می‌توانید بعد از چهار یا شش ماهگی به کوچولویتان آب شیر بدهید. در این صورت نیز اجازه دهید جلوی آب برود تا آب خنک شود و همچنین برخی از میکروب‌ها یا عناصر آسیب رسانی مانند سرب و غیره که در لوله‌ها جا خوش می‌کنند از بین بروند.

هیچ لزومی ندارد که حس مادرانه‌تان گل کند و دلتان نیاید نور چشمتان آب خالی بخورد. به این بهانه آب شیرین دست بچه ندهید چون به مرور باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. کودک باید به طعم آب معمولی عادت کند.

چقدر آب؟


* بعد از شش ماهگی به طور مرتب به کودک آب بدهید. آب بهتر از آب میوه‌های شیرین و پر کالری است. توجه داشته باشید که آب جلوی اشتهای بچه را نمی‌گیرد و تشنگی او را به خوبی برطرف می‌کند.

* لازم است که هر کودک به ازای هر کیلو گرم وزنش حدود 100 میلی لیتر معادل یک سوم فنجان آب بنوشد.

* آب را به نوشیدنی‌های دیگری مثل آبمیوه‌ها الویت دهید.

* اگر کودک دلبندتان شب‌ها از خواب بیدار می‌شود و شیر می‌خواهد به او آب دهید. به احتمال زیاد تشنه است نه گرسنه.

* در لیوان مخصوص بچه‌هایی که بزرگ‌تر هستند آب بدون قند بریزید و شب‌ها دم دستشان قرار دهید. این گونه زمانی که تشنه است و از خواب بیدار می‌شود لازم نیست شما را نیز بیدار کند.

* اگر کودک تب دارد یا هوا خیلی گرم است لازم است که به او آب بیشتری بدهید.

در نهایت برای شما و کوچولوی دلبندتان تندرستی و شادابی آرزو می‌کنیم.

منبع: تبیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha