سلامت نیوز: باقر لاریجانی در جلسه شبکه‌های ملی تحقیقات دیابت و استئوپروز کشور که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد اظهار داشت: هنوز فعالیت شبکه‌های تحقیقاتی جای زیادی برای ارتقاء دارد که در این مسیر تعامل بین شبکه‌ها باید بیشتر شود.

وی با اشاره به فعالیت‌هایی در زمینه تحقیقات دیابت تصریح کرد: امیدواریم با فعالیت این شبکه بار این بیماری کاهش یابد چرا که 50 درصد بار بیماری‌ها مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است و 70 درصد بیماری‌های پزشکی به بیماری‌های مزمن اختصاص دارد و در این بین شیوع دیابت روز به روز در حال افزایش است به طوری که اکنون 170 میلیون بیمار دیابتی در سراسر دنیا داریم و این رقم تا سال آینده به  400 میلیون نفر خواهد رسید.

به گفته لاریجانی  300 هزار سال عمر مفید افراد به خاطر دیابت و عوارض آن از دست می‌رود و بیماران دیابتی 4 برابر افراد عادی به عوارض قلبی و عروقی مبتلا می‌شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود پوکی استخوان و کاهش نسج استخوانی را از دیگر دغدغه‌های جامعه عنوان کرد و افزود: پوکی استخوان یک دهم دیابت بار بیماری ایجاد می‌کند ولی عوارض ناشی از آن و هزینه‌های بصری زیادی را به جامعه تحمیل می‌کند چرا که  50 تا 60 درصد افراد بالای  50 سال دچار پوکی استخوان یا کاهش نسج استخوانی می‌شوند و شکستگی لگن در سنین بالا هزینه‌های زیادی را در پی دارد.

وی به اهمیت کمبود ویتامین D در زمینه ابتلا به پوکی استخوان اشاره کرد و گفت: برای استئوپروز هم یک شبکه ملی در نظر گرفته‌ایم و تاکنون دانشگاه‌های علوم پزشکی زنجان، شیراز، اصفهان، اردبیل، قزوین، اراک و مازندران در زمینه استئوپروز فعال بوده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران به پیشرفت‌های این دانشگاه‌ در زمینه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: در زمینه تولید داروی آنژی پارس استفاده از سلول‌های بنیادی جنینی، پیوند پانکراس گام‌هایی را برداشته‌ایم و گسترش کلینیک جامع در حال پیگیری است.

به گفته لاریجانی اکنون کلینیک مجازی دیابت و طرح نرم‌افزار حکیم فعال شده است.

وی طرح پزشک خانواده را بحث محوری دانست و افزود: اجرای این برنامه چهره نظام پزشکی را دگرگون می‌کند و تلاش داریم که آموزش‌های لازم را در این راستا به پزشکان ارائه کنیم.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای شبکه استئوپروز در 3 فاز اشاره کرد و گفت: سعی داریم تا برای ثبت بهتر و آمار دقیق استئوپروز در سراسر کشور بتوانیم اطلاعات روستاها را هم ثبت کنیم. در حال حاضر در دنیا از روش‌هایی مانند FRAX‌ برای تشخیص شکستگی استفاده می‌کنند و ما هم سعی داریم با بومی‌سازی این روش از آن بهره ببریم چرا که نظام ثبت شکستگی با کمک وزارت بهداشت در حال پیگیری است.

رئیس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت تأکید کرد: غنی شدن شیر یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت است که در سطح مدارس هم پیگیری‌هایی انجام شده و با این کارها امیدواریم استئوپروز هم مانند دیابت در بخش پزشک خانواده پیگیری شود و جا بیفتد.

وی در مورد فعالیت‌های آموزشی در این طرح گفت: تدوین راهنماهای عملی برای پزشکان ، آموزش‌های تخصصی و انتشار بروشور که در ارتقاء سطح آگاهی مردم و گروه‌های پزشکی مؤثر است از یک سو و راه‌اندازی سیستم پیامک آموزشی برای ارائه اطلاعات مربوط به بیماری‌های غیرواگیر مانند استئوپروز و دیابت از جمله آنها است.

وی در پایان با اشاره به اینکه دیابت و استئوپروز بار زیادی را به نظام سلامت تحمیل می‌کند افزود: این دو بیماری در اولویت وزارت بهداشت قرار گرفته‌اند و امیدواریم زمینه‌های پژوهشی لازم را در این حیطه‌ها پیگیری کنیم. همچنین راه‌اندازی شبکه چاقی، سالمندی و اضافه وزن نیز طراحی شده تا بتوانیم به زودی از آنها بهره‌برداری لازم را ببریم.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha