سلامت نیوز: یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: چربی‌های ناحیه دور کمر از جمله چربی‌های مضر و خطرناک است و اینگونه چربی‌ها بیشترین ارتباط را با خطر بیماری‌های قلبی و عروقی دارند.

ناهید آریائیان در گفت‌وگو با فارس، در مورد روش‌های تشخیص چاقی و کنترل اضافه وزن اظهار داشت: برخی چاقی را با اضافه وزن می‌شناسند در حالی که چاقی از نظر متخصصان تغذیه به تجمع بیش از حد چربی در بدن اطلاق می‌شود که بیش از حدش مضر است.

وی تأکید کرد: برخی افراد ورزشکار و یا آنهایی که استخوان درشت دارند به دلیل شرایط‌شان وزنشان از حد نرمال بیشتر است ولی نمی‌توان گفت که این افراد چاق هستند بلکه بافت عضلانی آنها بیشتر است که مشکلی برایشان ایجاد نمی‌کند.

وی در مورد روش‌های تشخیص چاقی گفت: امروزه یکسری دستگاه در بازار موجود است که می‌تواند درصد چربی بدن را تشخیص دهد حتی با روش‌هایی می‌توان چربی اندام‌های مختلف بدن را تخمین زد.

عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه و رژیم درمانی علوم پزشکی تهران چربی‌های ناحیه دور کمر را از جمله چربی‌های مضر و خطرناک دانست و افزود: اینگونه چربی‌ها بیشترین ارتباط را با خطر بیماری‌های قلبی و عروقی دارند.

به گفته آریاییان یکسری فرمول برای تعیین وزن ایده‌ال وجود دارد، همچنین یکسری جداول نیز مشخص‌کننده وزن مناسب برای هر سن می‌باشد چرا که هر چه سن بالاتر می‌رود به ازای هر 10 سال یک مقدار نیاز به کالری کاهش می‌یابد و در نتیجه به چربی بدن افزوده می‌شود.

این متخصص تغذیه گفت: معمولا کارشناسان تغذیه با توجه به شرایط سنی و سلامتی هر فرد و میزان تحرک او وزن مناسب را تخمین می‌زنند چرا که جداول موجود در کتاب‌های مرجع برای تخمین وزن ایده آل معمولا منطبق با فرهنگ کشور ما نبوده و با توجه به شرایط ژنتیکی و بومی ما نیستند.

وی تصریح کرد: بهترین روش برای کنترل وزن، کنترل دریافت غذا و میزان انرژی است یعنی میزان دریافت روزانه مواد غذایی باید متناسب با فعالیت و فیزیک فرد باشد که اگر مصرف غذا بیشتر از میزان لازم صورت گیرد فرد چاق می‌شود و اگر کمتر باشد فرد لاغر می‌شود.

آریاییان راهکار مؤثر برای لاغر کردن و کاهش وزن افراد را متعادل کردن میزان کالری دریافتی دانست و گفت: باید در عین حال رژیم غذایی روزانه افراد به گونه‌ای در نظر گرفته شود تا تمام نیازهای بدن تأمین شود تا فرد دچار سوء تغذیه و موجب آسیب به برخی اندام‌ها نگردد.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: در این میان غذاهایی که کالری بیشتری دارند را حذف می‌کنیم و به جای آن غذاهای کم کالری را جایگزین می‌کنیم. همچنین پرهیز از مصرف چربی‌ها، شیرینی‌ها و غذاهای سرخ کردنی بهترین راه کاهش وزن است.

این متخصص تغذیه اذعان داشت: متخصصان تغذیه در واقع به افراد نوع زندگی و افزایش فعالیت روزمره را آموزش می‌دهند مثلا در کنار رژیم غذایی به فرد پیشنهاد می‌کنیم که از ورزش‌های ایروبیک مانند پیاده‌روی، شنا، والیبال و بسکتبال استفاده کنند.

وی تأکید کرد: البته ورزش‌های قدرتی هم مانند وزنه‌برداری و ورزش‌های کششی نیز به دلیل افزایش متابولیسم و مصرف انرژی برای رژیم‌ بسیار مؤثر است.

آریاییان خاطر نشان کرد: هرم غذایی برای افراد در سنین مختلف متفاوت است چرا که باید حداقل رژیم غذایی را در نظر گرفت به عنوان مثال زنان شیرده، باردار و افرادی که بیماری‌‌های خاص دارند رژیم‌های متفاوتی دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha