مشكلات روانشناختی ناشی از ناباروری می‌تواند یك عامل كمكی در تشدید مشكل افراد نابارور باشد.

در مقاله‌ای كه در آخرین شماره فصلنامه علمی، پژوهشی باروری و ناباروری پژوهشكده فناوری‌های نوین علوم پزشكی جهاددانشگاهی ارایه شده عوامل روانشناختی افراد نابارور مورد بررسی قرار گرفته است.

در این مقاله اثرات روحی و روانی افراد تحت درمان با لقاح خارج رحمی یا آی‌وی‌اف (‪ (IVF‬مورد بررسی قرار گرفته است.

بر اساس این مقاله علمی مشكلات روان‌شناختی ناشی از ناباروری می‌تواند یك عامل كمكی در تشدید ناباروری باشد، فشارهای روحی و نگرانی حاصل از مشكل بر عملكرد فیزیولوژی بدن اثر مستقیم گذاشته و در نهایت بر باروری تاثیر منفی می‌گذارد.

افرادیكه از آرامش خاطر و سلامت روانی برخوردارند و فشارهای روحی كمتری را تجربه می‌كنند، احتمال باروری بیشتری دارند.

لقاح خارج رحمی (‪ (IVF‬توانسته بر تعدادی از موانع بر سر راه باروری فائق آید و روزنه‌های امید بسیاری را برای زوج‌های نابارور بگشاید اما در مواردی كه با شكست روبرو شود منجر به افسردگی در بیمار می‌شود.

بررسی‌ها نشان داده كه اختلالات روحی و روانی در زنان ناباروری كه با روش‌های لقاح خارج رحمی تحت درمان قرار می‌گیرند، جدی است.

از یك طرف مشكلات روانی باعث كاهش كارآیی جسمی و پاسخ‌دهی بیمار به درمان‌های طبی ناباروری می‌شود و از طرف دیگر ادامه تداوم ناباروری و شكست‌های احتمالی در مراحل درمانی منجر به افزایش مشكلات روانی این بیماران می‌گردد.

با توجه به اهیمت موضوع سلامت روان و نقش آن در باروری، محققین پیشنهاد می‌كنند كه برنامه درمان ناباروری با درمان روحی و روانی همراه باشد.

باروری و تجربه حس مادری در زنان موجب احساس رضایت از خویش می‌شود و شادمانی و آستانه تحمل مشكلات را در آنان افزایش می‌دهد.

ناباروری ضربه روانی شدیدی محسوب می‌شود كه علاوه بر كاهش احساس ارزشمندی و اعتماد به نفس در زنان موجب بروز تنش در رابطه بین فردی، اجتماعی و زناشویی می‌شود.

این مشكل همچنین می‌تواند منجر به بروز اختلال در سلامت روانی فرد و مشكلات زناشویی شود و زمینه‌سازی جدایی زوجین را فراهم كند به همین دلیل درمان توام ناباروری و روان‌پزشكی در پیشگیری یا رفع مشكلات موجود بسیار موثر است.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت تهیه فصلنامه علمی و پژوهشی باروری و ناباروری با شماره ‪ ۲۲۴۳۲۰۲۰‬پژوهشكده ابن‌سینا تماس بگیرند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha