سلامت نیوز: رییس سازمان انتقال خون ایران گفت: اكنون عملیات ساخت و تكمیل پالایشگاه پلاسما در حال اجرا است و امیدواریم تا چهار سال آینده در تهران راه اندازی شود.

غلامرضا توگه در گفت و گو با ایرنا، افزود: پالایشگاه پلاسما مجزا از سازمان انتقال خون بوده و دارای تشكیلات مستقلی است كه می تواند كشور را در زمینه تولید پلاسما از خون اهدایی بی نیاز كند.

وی اضافه كرد: پلاسما بخش مایع خون را تشكیل می دهد، این ماده حیاتی و منحصر بفرد حاوی بیش از 200 تركیب بیوشیمیایی است كه هنوز هم بسیاری از این تركیبات ناشناخته مانده است.

یادآورمی شود:‌91 تا 92 درصد پلاسما را آب و 6 تا 7درصد آن را پروتئین تشكیل می دهد. پروتئین های مهم پلاسما عبارتند از آلبومین كه فشار محلول های درون پلاسما را كنترل می كند. پلاسما می تواند به صورت یك فرآورده دارویی و یا به شكل ماده اولیه در ساخت فراورده های دارویی مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: پلاسما را می توان با یك روش خاص از خون دوباره بازیابی و احیا كرد به همین دلیل اگر فرد خون بدهد پلاسما به صورت مكانیكی جدا و جمع آوری شده و گلبول های قرمز و دیگر اجزای خون به فرد اهدا كننده برگردانده می شود.

این مقام مسئول در سازمان انتقال خون در ادامه كیفیت و سلامت خون های اهدا شده در كشور را بسیار مطلوب دانست و گفت: از خون های اهدایی پس از بررسی های مكرر، فرآورده های خونی در سازمان انتقال خون تهیه و بصورت رایگان به بیماران تزریق می شود.

وی افزود: سازمان انتقال خون توانسته داروهای استراتژیك ( داروهای حیاتی )پلاسمایی را از طریق پلاسمای تهیه شده از خون های اهدایی تولید و به بازار عرضه كند.

توگه اضافه كرد این اقدام با همكاری شركت‌های بین المللی صورت گرفته و خون هایی كه در ایران از طریق اهداكنندگان بدست می آید، از سلامت كاملی برخوردار است.

وی با اظهار امیدواری نسبت به افزایش كیفیت فرآورده های خوبی در كشور، ادامه داد: امروز نیاز به فرآورده‌های مشتق از پلاسما رو به گسترش است و باید طوری برنامه ریزی كنیم تا بتوانیم علاوه بر تامین داخل، به صادرات آن نیز اقدام كنیم.

توگه در ادامه گفت: میزان تولید داروهای استراتژیك پلاسمایی كه از طریق پلاسمای خون های اهدایی بدست می آید در یك سال گذشته 10 درصد در كشور افزایش یافته است.

وی تصریح كرد: بر اساس آمارهای موجود در این سازمان ، تاكنون بیش از 50 نوع داروی مشتق از پلاسما در صنعت داروسازی موجود بوده كه مهمترین آن فاكتورهای انعقادی هشت ، 9،‌ 13، ضدكزاز و هپاتیت است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha