جمعه ۳۰ تیر ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۵
کد خبر: 52894

رییس اتحادیه كباب و حلیم و پزندگان غذاهای سنتی تهران هشدار می‌دهد كه فروش حلیم در واحدهایی مانند قهوه‌خانه‌داران،‌رستوران‌دارها، اغذیه‌فروشی‌ها، آبمیوه‌فروشی‌ها، ساندویچ‌فروشی‌ها، كله‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های عرضه محصولات پروتئینی مجاز نیست و این نوع حلیم‌ها معمولا آلوده است و كیفیت مناسبی نیز ندارد.

سلامت نیوز: دو تا دیگ بزرگ جوشان، حلیم كه دور هر دو مگس‌ها می‌گردند، كنار گاوداری بزرگ و توده‌های پهن با بوی ناخوش. محتویات این دو تا دیگ كجا می‌رود؟ سر سفره تهرانی‌ها. باور نمی‌كنید؟ از رئیس اتحادیه كباب و حلیم بپرسید!

حلیم، جزء جدا نشدنی سفره افطار ایرانی‌هاست. گرچه حالا كه رمضان نزدیك شده است، در شهرستان‌ها بیشتر مردم یا خودشان حلیم می‌پزند یا كسبه محل‌شان را در حدی می‌شناسند كه به درستكاری و پاكیزگی‌شان اعتماد دارند، پایتخت اما آنقدر بزرگ است كه نمی‌شود همه كوچه‌پس‌كوچه‌هایش را گشت و مانع فعالیت حلیم‌فروش‌ها و آش‌فروش‌های غیرمجاز شد.

حسین محمدی، رییس اتحادیه كباب و حلیم و پزندگان غذاهای سنتی تهران در گفت‌وگو با جام‌جم درباره تخلفاتی كه در پخت حلیم و آش در ماه مبارك رمضان صورت می‌گیرد، هشدار می‌دهد كه فروش حلیم در واحدهایی مانند قهوه‌خانه‌داران،‌رستوران‌دارها، اغذیه‌فروشی‌ها، آبمیوه‌فروشی‌ها، ساندویچ‌فروشی‌ها، كله‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های عرضه محصولات پروتئینی مجاز نیست و این نوع حلیم‌ها معمولا آلوده است و كیفیت مناسبی نیز ندارد.

حلیم‌های كیلویی 800 تومان از كجا می‌آید؟

«حلیم نوعی غذای تخصصی است كه هر كسی نمی‌تواند آن را خوب از آب در بیاورد!» محمدی با اشاره به این نكته می‌گوید: به همین دلیل است كه این نوع واحدها حلیم را از پخش‌كننده‌های غیرقانونی می‌خرند كه از شهرهای اطراف تهران می‌آیند.

این نوع حلیم‌ها، معمولا در مكان‌هایی پخته می‌شود كه ممكن است اصول اولیه بهداشت هم در آنها رعایت نشود او نمونه‌های زیادی از این حلیم‌پزی‌ها را به یاد می‌آورد كه تصویر آن دو دیگ جوشان حلیم كنار گاوداری هم یكی از آنهاست.

او مشابه این دیگ‌های جوشان را در گاراژی در منطقه گمرك تهران هم دیده و آن وقت بوده است كه از دیدن دیگ‌های حلیم در تعویض روغنی و لبنیاتی و میوه‌فروشی و آهنگری هم تعجب نكرده است!‌

محمدی حتی نیسانی با چند دیگ حلیم را به یاد می‌آورد كه راننده‌اش می‌گفته حلیم‌ها را از زیرزمینی كثیف در شهر... كه در فاصله‌ای سه ـ چهار ساعته از تهران قرار دارد، آورده است تا میان واحدهای صنفی بی‌مجوز پخش كند.

به گفته رییس اتحادیه كباب و حلیم و پزندگان غذاهای سنتی تهران، حلیم‌فروش‌هایی كه مجوز دارند حتی اگر حلیم را با مواد غذایی درجه سه هم بپزند قیمتش كیلویی 3000 تومان می‌شود در حالی كه حلیمی كه به شكل غیرقانونی در پایتخت پخش می‌شود و در اختیار واحدهای صنفی غیرمجاز قرار می‌گیرد كیلویی 800 تومان است.

او درباره این‌كه چرا قیمت حلیمی كه در واحدهای بی‌مجوز پخته می‌شود، پایین است، تاكید می‌كند: این نوع حلیم‌ها معمولا گوشت ندارد و مخلوطی از آب و آرد و مواد بی‌كیفیت دیگر است.

شكایت كنید تا برخورد شود

پایتخت هم‌اكنون 2000 واحد پروانه‌دار كباب‌فروشی و حلیم‌فروشی دارد و محمدی می‌گوید: صنف حلیم‌فروش‌ها امسال با همكاری وزارت بهداشت قصد دارد با واحدهای بی‌مجوز برخورد كند.

این نكته‌ای است كه سیدرضا غلامی، معاون فنی بهداشت محیط مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت نیز تاییدش می‌كند و توضیح می‌دهد: وزارت بهداشت، 5000 بازرس مستقر در مراكز بهداشتی و درمانی سراسر كشور دارد كه در طول سال مراكز مختلف را رصد می‌كنند، اما قرار است این نظارت‌ها در طول ماه مبارك رمضان تشدید شود.

به گفته او حداقل شرایطی كه بازرسان بهداشت از این مكان‌ها انتظار دارند این است كه آب و كاشیكاری داشته باشد، مجهز به سیستم فاضلاب باشد و از مواد غذایی سالم استفاده كند.

هرچند بازرسان وزارت بهداشت قرار است از همه مراكز فروش حلیم و آش در كشور و بخصوص در پایتخت بازدید كنند، غلامی تاكید می‌كند كه مردم هم می‌توانند شكایت‌هایشان را از این مراكز از طریق شماره تلفن 1490 به گوش وزارت بهداشت برسانند و مطمئن باشند اگر واحدی متخلف باشد در كمتر از 24 ساعت پلمب می‌شود.

از سوی دیگر اگر حلیم یا آش‌فروشی، محصولش را با قیمتی بیش از قیمت مصوب اتحادیه كباب و حلیم و پزندگان غذاهای سنتی بفروشد مردم باید با شماره اداره تعزیرات حكومتی یعنی 124 تماس بگیرند و جریان را اطلاع بدهند.

بر اساس گزارش اتحادیه كباب و حلیم و پزندگان غذاهای سنتی تهران، در سال جدید تورم باعث شده است قیمت حلیم و آش تا 25 درصد افزایش پیدا كند.

هم‌اكنون هر كیلو حلیم ساده در پایتخت 5000 تومان و هر پرس 3000 تومان، هر كیلو آش رشته 3500 تومان و هر پرس 2500 تومان، هر كیلو آش شله‌قلمكار 4000 تومان و هر پرس از آن 3000 تومان است.

زولبیا و بامیه با چاشنی نظارت

قرار نیست نظارت بر مواد غذایی ماه رمضان، مختص حلیم باشد. احمدرضا فرسار، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی دیروز از نظارت كارشناسان بهداشتی بر اماكن غذایی از جمله قنادی‌ها در ماه مبارك رمضان خبر داد.

او توصیه‌هایی بهداشتی نیز برای مردم دارد و می‌گوید: بهتر است مردم سعی كنند به جای زولبیا و بامیه، بیشتر از عسل و خرما استفاده كنند.

به گفته فرسار مردم باید سعی كنند در ایام ماه مبارك و پس از خوردن غذای سحری میوه‌هایی را كه به آرامی آب آزاد می‌كند از جمله هندوانه و خربزه را بیشتر مصرف كنند تا در طول روز كمتر تشنه شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha