جمعه ۳۰ تیر ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۰
کد خبر: 52897
سلامت نیوز: گلوكوم یا آب سیاه عارضه‌ای است كه در آن، فشار داخل چشم افزایش می‌یابد و در صورت درمان نكردن، می‌تواند باعث آسیب به عصب بینایی و منجر به كوری شود.

مایع شفاف و صاف زلالیه مرتبا در چشم در گردش است. اگر خروجی مایع زلالیه به طریقى مسدود شود، فشار مایع درون چشم بالا رفته و موجب آسیب به عصب بینایى می‌شود.

با افزایش فشار داخل چشم، وضوح دید، كمتر می‌شود. این عارضه دومین دلیل اصلی كوری در دنیا است و در حال حاضر 50 تا 60 میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند كه شش تا هفت میلیون نفر از آنها بینایی خود را از دست داده‌اند. از این‌رو یافتن درمان قطعی آن بسیار مهم و ضروری است.

یكی از روش‌های موجود ترابكلوپلاستی است كه یكی از درمان‌های رایج گلوكوم است. در این روش از طول موجی استفاده می‌شود كه فقط روی سلول‌های حاوی ملانین شبكه «ترابكولار» اثر می‌كند و تغییراتی ایجاد می‌كند كه در نهایت باعث پایین آمدن فشار چشم می‌شود؛ اما این روش در برخی موارد شكست می‌خورد، به گونه‌ای كه گاه باعث از دست دادن بینایی در فرد بیمار می‌‌شود.

محققان بتازگی موفق شده‌اند بینایی چشمان جوندگان مبتلا به گلوكوم را حفظ كنند. آنها توانسته‌اند واكنش‌هایی را كه باعث افزایش فشار چشم می‌شود، متوقف كنند.

محققان بسیار امیدوارند با مشاهده نوری كه در انتهای كره چشم پدیدار می‌شود، پیشرفت چشمگیری در بینایی موش‌های مبتلا به گلوكوم را شاهد باشند.

آنها دریافتند با توقف عملكرد پروتئین‌های موثر در بالابردن فشار چشم، می‌توانند فشار داخلی چشم را كاهش دهند.

این مولكول‌ها كه CXCR3 نام دارند، نه‌تنها باعث افزایش فشار داخلی چشم می‌شوند، بلكه عملكرد طبیعی و نرمال زلالیه را مختل می‌كند.

پزشكان تصریح می‌كنند، این روش به طور مستقیم پروتئین‌هایی را كه توسط سیستم ایمنی بدن كنترل می‌شوند، هدف قرار می‌دهد.

این پروتئین‌ها مانع عملكرد طبیعی بافت توری مانند كلاژن زلالیه می‌شوند و با متوقف كردن عملكرد آنها، فشار چشم كاهش می‌یابد.

نتایج نشان می‌دهد این روش می‌تواند جایگزین درمان‌های طولانی‌مدت با قطره شود؛ زیرا در حال حاضر درمان از طریق قطره‌های مخصوص چشمی كه فشار داخلی چشم را كنترل كرده و آن را كاهش می‌دهند، صورت می‌گیرد.

محققان می‌گویند این اولین بار است كه توانسته‌ایم مستقیما به سمت منبع اصلی بیماری حمله ببریم.

با كسب این نتایج امیدواركننده، تحقیقات بیشتری در این زمینه ادامه دارد و امیدواریم كه با ساخت یك قطره چشمی موثر، بتوانیم خیلی زود گلوكوم یا آب سیاه را به آسانی و بدون نیاز به جراحی مداوا كنیم.
منبع:جام جم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha