چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5290

چای حاصل از برگ نعناع در كاهش استرس، بیخوابی و سردردهای عصبی كاربرد دارد.

به گزارش سلامت نیوز ،گیاه دارویی نعناع با نام علمی .‪ Mentha Piperita L‬از موارد مصرف بسیاری در طب سنتی و طب مدرن برخوردار است. از جمله دیگر موارد مصرف نعناع در طب مدرن كاربرد آن در تسكین مشكلات گوارشی همچون نفخ، سوء هاضمه، تهوع و مشكلات گوارشی ناشی از استرس است.

اسانس گیاه نعناع به عنوان شل‌كننده عضلات صاف كاربرد دارد، خلط آور است و بصورت خارجی در درمان دردهای روماتیسمی، دندان درد و سردرد كاربرد دارد.

همچنین گیاه دارویی نعناع بصورت كرم به عنوان ضد خارش در پوست خشك یا در گزش حشرات كارایی دارد.

نعناع در طب سنتی نیز كاربردهایی دارد از جمله ضد نفخ، ضد اسپاسم دستگاه گوارش، افزاینده ترشح صفرا، ضد خارش و پایین آورنده تب در كودكان است.

از دیگر موارد مصرف نعناع در طب سنتی تاثیر آن در تخفیف كولیك در نوزادان، كاهش گاز در نوزادان و در مشكلات گوارشی همچون استفراغ، نفخ و كرم‌های روده‌ای است.

قسمت‌های مورد استفاده نعناع شامل برگها و سرشاخه‌های گلدار آن است.

اشكال دارویی این گیاه بصورت مصرف برگ گیاه است كه سه یا شش گرم برگ خشك شده بصورت دم كرده و یا در كپسول مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین از این گیاه بصورت تنتور، روغن فرار، پماد، بخور و عصاره خشك شده آن استفاده می‌شود.

در دم كرده این گیاه دو قاشق چایخوری گیاه خشك در ‪ ۲۵۰‬میلی لیتر آب داغ قرار داده می‌شود و پس از ‪ ۱۵‬تا‪ ۲۰‬دقیقه كه صاف شد دو تا چهار فنجان بصورت روزانه مصرف می‌شود.

این كارشناس گیاهان دارویی گفت داروهای رسمی موجود در ایران كه با استفاده از گیاه دارویی نعناع ساخته شده‌اند شامل پودركارامین، كارمیناتیف و محلول خوراكی گریپ واتر است كه همگی برطرف‌كننده سوء هاضمه، نفخ و درد ناشی از آن می‌باشند.

از دیگر داروهایی كه گیاه دارویی نعناع در آن كاربرد دارد قرص جویدنی ماسومنت است كه در رفع حساسیت و خارش گلو، سرفه و نفخ معده موثر است و همچنین قرص جویدنی منتازین ضد حساسیت و خارش گلو، سرفه و ضد نفخ است.

قطره آلتادین از دیگر داروهایی است كه در آن گیاه دارویی نعناع كاربرد دارد این قطره در درمان التهاب و تحریك مخاط گلو، خلط آور در سرفه‌های تحریكی ناشی از افزایش ترشحات مجاری تنفسی فوقانی موثر است.

در بخور دادن نعناع ‪ ۳‬تا‪ ۴‬قطره اسانس این گیاه به آب داغ افزوده و بخار حاصل استنشاق می‌شود.

اطلاعات علمی این گیاه دارویی در گفت و گوی ایرنا با كارشناسان پژوهشكده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی تهیه شده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha