جمعه ۳۰ تیر ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۵
کد خبر: 52900

پس از ساعت ها تشنگی و گرسنگی منطقی به نظر می رسد که یک لیوان یا یک پارچ آب سرد را در کنار خود بگذاریم و تا می توانیم نوشیدنی های سرد بنوشیم اما نباید از عوارض این کار غافل بود. مصرف یکباره مقادیر زیادی نوشیدنی های سرد ، علائم ناراحت کننده گوارشی در فرد روزه دار به وجود می آورد.

سلامت نیوز: پس از ساعت ها تشنگی و گرسنگی منطقی به نظر می رسد که یک لیوان یا یک پارچ آب سرد را در کنار خود بگذاریم و تا می توانیم نوشیدنی های سرد بنوشیم اما نباید از عوارض این کار غافل بود. مصرف یکباره مقادیر زیادی نوشیدنی های سرد ، علائم ناراحت کننده گوارشی در فرد روزه دار به وجود می آورد.

 پس از صرف افطار و تا قبل از خواب به تدریج انواع میوه ، چای کمرنگ و سایر مایعات به ویژه آب برای جبران کم آبی بدن نوشیده شود. بعد از شروع افطار با توجه به اینکه معده ساعت ها خالی بوده است آرام و به ملایمت شروع به نوشیدن کنید. در هنگام افطار بهتر است با مصرف مایعات گرم مانند نوشیدن شیر گرم یا آب جوش به همراه آبلیمو افطار باز شود که این موارد می تواند معده را آماده کند. اگر فرد روزه دار هنگام افطار آب زیادی بنوشد با توجه به بالا بودن ساعات روزه داری ممکن است به معده فشار بیاورد بخصوص اینکه آب سرد آمادگی معده را برای خوردن مواد بعدی دچار اشکال می کند. نوشیدن آب فراوان هنگام افطار همچنین می تواند روی آنزیم های هضم غذا و اسید معده تاثیر منفی بگذارد لذا توصیه می شود در کنار مصرف نوشیدنی گرم از شیرینی های طبیعی به ویژه خرما که بر خلاف شیرینی های مصنوعی که قندخون را به سرعت بالا می برد استفاده کرد که انرژی خوبی به بدن می رساند.

از مصرف چای پررنگ پرهیز کنید و حدالامکان در این ماه کمتر مصرف کنید. چای باعث افزایش ادرار شده و از این طریق نمک های معدنی که در طول روز بدن به آنها نیاز دارد، دفع می کند.

توجه داشته باشید مصرف نوشیدنی های گازدار نه تنها در ماه رمضان توصیه نمی شود بلکه در طول سال نیز نباید از نوشابه های گاز دار استفاده کنید. تحقیقات نشان داده است که انواع نوشابه‌های گازدار بیماری‌هایی چون پوکی استخوان، چاقی، پوسیدگی دندان و بیماری‌های قلبی را تشدید می‌کنند.

هر قوطی نوشابه گازدار معادل 10 قاشق شکر ، 150 کالری و 55 - 30 میلی گرم کافئین دارد و غرق در رنگهای مصنوعی است. این مقدار شکر ، کالری و مواد افزودنی مضر ، در یک محصول که هیچ ارزش غذایی ندارد.

این ماده موجب کاهش توانایی بدن در مصرف کلسیم می‌شود که منجر به پوکی استخوان و سستی دندان‌ها شده و اسید کلریدریک موجود در معده را خنثی می‌کند که البته سوءهاضمه و جذب ناقص مواد غذایی از دیگر اثرات مضر این ماده است.

نوشیدنی‌های کافئین دار موجب بروز اضطراب ، فشارخون بالا ، ضربان قلب نامنظم یا تپش قلب و بالا رفتن مقدار کلسترول خون می‌شوند. ویتامین‌ها و مواد معدنی را می‌سوزانند.

در نهایت باید گفت: مصرف نوشیدنی‌های غیرالکلی گازدار یا ساده، علاوه بر داشتن مضرات فراوان، اشتهای افراد را برای مصرف مواد غذایی مفید مانند سبزیجات ، پروتئینها ، لبنیات و سایر مواد مغذی از بین می‌برند.

بهتر است به جای مصرف انواع نوشابه های گازدار از عرقیات گیاهی نظیر عرق بیدمشک، عرق بهار نارنج، شربت لیمو یا حتی دوغ مورد مصرف قرار گیرد.

منبع: مجله پزشکی مادر

 

   
       

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha