سلامت نیوز : رییس انجمن دیابت گفت: لازم است دیابتی‌های مجاز به روزه‌داری بین 2 تا 3 وعده افطار كنند و با نظر پزشك خود 30 تا 50 درصد از میزان داروی خود را كاهش دهند.

دكتر اسدالله رجب در گفت‌وگو با (ایسنا)، افزود: دیابتی‌هایی كه سن آنان بالاست و تمایل به روزه‌داری دارند باید فشار خون و وضعیت قلب آنها علاوه بر قند خون آنان كنترل شود تا مشخص شود كه آیا آمادگی روزه‌داری را دارند یا نه، از سوی دیگر دیابتی‌های مجاز به روزه‌داری در ماه شعبان یكی دو روز روزه بگیرند تا بدن آنها با شرایط روزه‌داری هماهنگ شود.وی تاكید كرد: دیابتی‌هایی كه دارو مصرف می‌كنند و روزه می‌گیرند باید ارتباط تنگاتنگی با پزشك معالج خود داشته باشند تا اگر هنگام روزه‌داری دچار مشكل شدند، پزشك میزان دارو را با كالری مصرفی تنظیم كند.

رجب در ادامه گفت: داروی متفورمین میزان انسولین بدن را افزایش نمی‌دهد بلكه حساسیت بدن را به انسولین بیشتر می‌كند در نتیجه بیمار با مصرف این قرص دچار افت قند نمی‌شود. روزه‌داری برای بیمارانی كه متفورمین مصرف می‌كنند یا بدون مصرف دارو قند خون خود را كنترل می‌كنند، مفید است چون بیشتر این بیماران دچار افزایش وزن هستند و با روزه‌داری می‌توانند وزن خود را كاهش دهند.

رییس انجمن دیابت با بیان اینكه بیشتر دیابتی‌های تحت درمان با انسولین اجازه روزه‌داری ندارند، تصریح كرد: در برخی موارد خاص بیماران مجاز به گرفتن روزه هستند. قند این دیابتی‌ها در سه ماه پیش از فرا رسیدن ماه مبارك رمضان باید در حد طبیعی باشد.وی افزود: قند دیابتی‌ها پیش از سحر و افطار باید 90 تا 130، دو ساعت پس از افطار و سحر 160 باشد و حدود ساعت 13 تا 15 كمتر از 70 نباشد البته برای دیابتی‌هایی كه انسولین تزریق می‌كنند بسیار دشوار است كه قند خود را در این حد كنترل كنند.

رجب در ادامه گفت: دیابتی‌هایی كه از داروهای پایین‌ آورنده قند خون استفاده می‌كنند، مانند گلیبن كلامین یا قند خون خود را بدون دارو كنترل می‌كنند باید قندشان پیش از افطار و سحر بین 90 تا 130 باشد. بین ساعت 13 تا 15 دو ساعت پس از افطار و سحر بالای 180 نباشد.وی تاكید كرد: هنگام روزه‌داری باید وعده نهار حذف شود و بنابراین دیابتی‌ها باید هنگام سحر و افطار در خوردن غذا افراط كنند چون ممكن است قند خون آنها از حالت طبیعی خارج شود از سوی دیگر دچار اضافه وزن شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha