شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۶
کد خبر: 52931
سلامت نیوز : بسیاری از مردم از آن چه هستند راضی نیستند، فقط به این دلیل که آن قدر که باید «خوب» نیستند و هر گونه نقص یا کمبود را عیب بزرگی تصور می کنند. روان شناسان می گویند گرایش به ایده آل ها تا زمانی که به افراط کشیده نشود، مطلوب است در غیر این صورت نمی گذارد فرد از زندگی اش لذت ببرد و توان کسب لذت را از فرد می گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ بعضی افراد در زندگی شخصی ایده آل طلب هستند برخی در زندگی شغلی و برخی در هر دو جنبه از زندگی. برای لذت بردن بیشتر از زندگی توصیه می کنیم پیشنهادهای زیر را مد نظر قرار دهید:

*توقعات خود را کمتر کنید. روان شناسان می گویند به خاطر بسپارید که رسیدن به ایده آل مطلوب اگرچه ممکن امااغلب بسیار مشکل است و تصور چیزی در ذهن، به معنای دست یافتن به آن نیست. به عنوان مثال در نگارش یک گزارش یک فرد عادی سعی می کند تا مهلت مقرر گزارش خوبی تنظیم و پیاده کند اما یک فرد ایده آل گرا سعی می کند گزارش بی نقص و عالی را تنظیم کند اما به علت وسواس شدید نمی تواند در مهلت مقرر کارش را تحویل بدهد و استرس و فشار بیش از حدی را متحمل می شود.

* با ترس های خود روبه رو شوید. برای رو به رو شدن با این ترس از خود بپرسید اگر کارم آن طور که می خواهم کامل نباشد چه اتفاقی می افتد؟ چه کسانی از این کار من عصبانی می شوند و یا من را رد می کنند. پاسخ این سوالات در فرآیند رفع این مشکل نقش جدی دارد؛ زیرا در بیشتر موارد ایده آل گرایی در کودکی افراد ریشه دارد. روان شناسان می گویند: برآوردن انتظارات و توقعات غیرواقع بینانه والدین در دوران کودکی در اغلب موارد ریشه اصلی ایده آل طلبی افراطی افراد بزرگسال است. ناخود آگاه آن ها همواره تلاش می کنند کار بی نقص و کاملی را به امید جلب رضایت والدین و سپس دیگران ارائه دهند و برای رسیدن به هر مقصدی کوشش بی حد و حصری به خرج می دهند.

*وظایف خود را مشخص کنید. هسته اصلی ایده آل طلبی این است که هر قدر کاری را کامل تر انجام دهید، احساس بهتری خواهید داشت. اما در واقع افراد ایده آل طلب افراطی کمترین لذت را از دستاوردهای خود می برند و به ندرت از آن چه انجام می دهند رضایت دارند؛زیرا هیچ سقفی برای ایده آل حقیقی وجود ندارد و در صورتی که یک فرد عادی از کار خوبی که انجام داده، لذت می برد، به خود استراحت می دهد، آفرین می گوید و از نتایج دستاورد خود لذت می برد.

*تایید بگیرید. فراموش نکنید که ایده آل طلبی یک رفتار آموخته شده است و ژنتیکی نیست؛ بنابراین بهتر است تایید یک نفر را که مورد علاقه شماست یا قبولش دارید مد نظر قرار دهید و سعی کنید به این ترتیب تا جایی که می توانید از وسواس های فکری و رفتاری خود برای رسیدن به ایده آل مطلوب کم کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha