سلامت نیوز : از کارکردهای یک بوستان در قواره استانداردش می‌توان به چنین مواردی اشاره کرد: محلی برای تفریح و از تن درآوردن لباس خستگی و آلام ناشی از زندگی در یک ابرشهر دودزده، مکانی برای بازی کودکان، جایی برای انجام حرکات ورزشی و بازی‌های دسته‌جمعی، مامنی برای مطالعه و بهره‌مندی از خدمات فرهنگی- آموزشی، وعده‌گاهی برای دید و بازدیدهای دوستانه و خویشاوندی و... در یک کلام؛ تفرجگاهی برای اعضای یک خانواده اعم از پیر و جوان و زن و کودک اما در پارک‌های ایران و بالطبع پایتخت آن، فعالیت‌های فوق‌العاده دیگری نیز صورت می‌گیرد؛

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهیختگان ؛ از خرید و فروش و استعمال مواد مخدر گرفته تا قمار و شرط‌بندی در ملاءعام، از قرارهای عاشقانه به دور از چشم والدین گرفته تا وقت‌گذرانی و ولگردی افراد بیکار، از استراحت و خواب افراد بی‌خانمان که بعضا پرخطر هم هستند، گرفته تا حتی گردهمایی اعضای شبکه‌های هرمی و... آنچه در بالا ذکرش رفت در پارک‌های جنگلی که از وسعت بیشتری برخوردار هستند و نظارت بر آنها کمتر، واضح‌تر به چشم می‌خورد. شهر تهران چندین پارک جنگلی دارد که معروف‌ترین‌شان فرحزاد، پردیسان، آزادگان، سرخه‌حصار، توسکا، چیتگر، لویزان و طالقانی هستند. در این پارک‌ها که پهناوری چندهکتاری‌شان، کار نظارت را بر آنان دشوار کرده است، بعضا انواع و اقسام خلاف‌ها و حتی جنایاتی رخ می‌دهد که افکار عمومی را جریحه‌دار می‌کند به شدت. بسیار پیش آمده که افراد در این بوستان‌های فراخ و دل باز به انواع و اقسام آزارها از متلک‌پرانی و خفت‌گیری تا ضرب و شتم و آزار جنسی و حتی قتل گرفتار آمده‌اند.

ناامن‌ترین پارک‌های تهران کدامند؟
نوشتن از معضلات اجتماعی بهانه نمی‌خواهد؛ ناهنجاری‌هایی که گاها گل‌درشت می‌شوند و رسانه‌ای، تلنگری هستند برای پرداختن دوباره به آنها. حادثه روی‌داده در پارک طالقانی و اتفاق اخیر رخ‌داده در یکی از بوستان‌های شهر همدان نیز می‌تواند همین تلنگر باشد برای واکاوی مجدد مساله امنیت در پارک‌ها و تفرجگاه‌های کشور به طور اعم و شهر تهران به صورت اخص. آمار رسمی و مستندی یافت نمی‌شود که بتوان بر اساس آن، امن‌ترین و ناامن‌ترین پارک‌های پایتخت را دسته‌بندی کرد. به نظر می‌رسد هر چقدر یک بوستان در مناطق جنوبی‌تر شهر تهران واقع شده باشد، ریسک امنیتی‌اش هم بالا می‌رود. به‌عنوان مثال کافی است یکبار در یکی از همین پارک‌ها قدم بزنید تا اوضاع و احوال کاملا دست‌تان بیاید. اگر هضم و باور این ادعا سخت به نظر می‌رسد، گردشی بکنید و قدمی بزنید تا عیان شود این رازهای نهان. فقط مواظب خودتان باشید، خیلی. مثال اینگونه گردشگاه‌ها، پارک خزانه است در جنوب تهران و در جوار پایانه مسافربری برون‌شهری بعثت.
 رفت و آمد گاها ۲۴ساعته و شبانه‌روزی مسافران مجرد و افراد معتاد و بیکار در این پارک، حتی ذهنیت حضور خانواده‌ها و به‌خصوص زنان و دختران جوان را نیز در این بوستان سخت و غیرقابل هضم می‌نمایاند.

شیطان، شغال و کفتار پارک طالقانی
پارک جنگلی طالقانی که حادثه اخیر دوباره نامش را بر سر زبان‌ها انداخت، خود حکایت دیگری دارد. در این بوستان با وجود قرار گرفتن در مناطق نسبتا شمالی شهر تهران و رفت و آمد ورزشکاران و جوانان اغلب دانشجو، بعضا حوادثی اتفاق می‌افتد که مو را بر تن انسان راست می‌کند. در سال ۸۸، جوانی که رسانه‌ها به او لقب شیطان پارک طالقانی را دادند، در بازجویی‌ها به ۱۶ فقره تجاوز به زنان و دختران اعتراف کرد. فکرش را بکنید، ۱۶تجاوز آن هم در روز روشن و در وسط شهر تهران و در جلوی چشم ماموران نیروی‌انتظامی که به تناوب با موتور در این پارک به گشت‌زنی مشغول هستند. سال ۸۴ هم جسد به دار کشیده زن جوانی در این پارک پیدا شد در حالی که ۱۲ ساعت از زمان مرگش می‌گذشت. مواردی هم پیش آمده که شیادانی با جعل و سوءاستفاده از عنوان پلیس، به باجگیری از پسران و دختران جوان دست زده‌اند و حتی دختران را مورد آزار جنسی قرار داده‌اند. مطبوعات هم هر بار به هر یک از این جانیان لقبی داده‌اند، کفتار، شیطان، شغال، گرگ و... پارک طالقانی. کار بر همین مدار بچرخد، احتمالا ته واژه‌ها هم آب‌زده می‌شود و باید دست به دامان فرهنگستان ادب شد، ناگزیر. حادثه اخیر اما در نوع خود بی‌نظیر بود؛ حمله عده‌ای از اوباش در شب جمعه که اتفاقا حضور خانواده‌ها در این پارک پررنگ است، به ماشین‌های پارک‌شده مردم و ضرب و شتم بی‌پناهانی که جرات به خرج داده و معترض شده بودند و ماموران پلیس که اتفاقا جایگاه‌شان در چندمتری وقوع این فاجعه بوده، شتر دیدی ندیدی. گویا تعدادشان از اشرار کمتر بوده و جانب احتیاط را از دست نداده بودند!

نوش‌دارو پس از مرگ سهراب
بررسی حوادثی از این دست نشان می‌دهد که پلیس معمولا زمانی به محل وقوع جرم رسیده است که جا تر بوده و بچه از دسترس خارج!نیروی انتظامی در هفته‌ای که گذشت، طرحی را با عنوان ارتقای امنیت در بوستان‌های تهران به اجرا درآورد که قابل تقدیر است بی‌شک، اما ای کاش اقداماتی این‌چنینی قبل از وقوع حوادث اسفباری که روح جامعه را می‌خراشد، در دستورکار پلیس قرار می‌گرفت. سردار احمدی‌مقدم، فرمانده ناجا اذعان کرده که قصوری از طرف پلیس صورت گرفته است. فرمانده ناجا با اعلام این خبر که تعدادی از این هنجارشکنان دستگیر شده‌اند، وعده داده که به سختی با آنها برخورد خواهد شد. اقدام ماموران زحمتکش نیروی انتظامی در تعقیب و دستگیری متخلفان پارک طالقانی قابل تقدیر است بی‌شک اما آثار جریحه‌دارشدن افکار عمومی و القاشدن حس ناامنی و بی‌پناهی به مردم را به این زودی‌ها و آسانی‌ها نمی‌توان زدود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha