سلامت نیوز : یک فوق تخصص غدد کودکان با اشاره به علت بروز میکروسفالی در کودکان اظهار کرد: بروز نقص میکروسفالی در حقیقت وجود یک نوع ژن است که نقش اساسی در رشد و تحول سلول‌‌های عصبی دارد.

دکتر علی ربانی در گفت وگو با ایسنا ، اظهار کرد: میکروسفالی می‌تواند باعث ناتوانی گسترده و معلولیت گفتاری و حرکتی شود همچنین کودکان مبتلا به میکروسفالی که اندازه سرشان کوچک است بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات عصبی و مشکلات شناختی قرار دارند.این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص تاثیر ازدواج فامیلی بر این نقص ژنتیکی اظهار داشت: ازدواج فامیلی، وجود یک فرد معلول، بیماری‌ مادرزادی در خانواده هر یک از زن و شوهر، وجود سابقه نازایی یا سقط جنین و بارداری در سنین بالای 35 سال از عوامل تاثیرگذار مهم است.وی درباره بیماری میکروسفالی اظهار کرد: میکروسفالی یک بیماری نیست اما یکی از علائم مهم ابتلا به بیماری‌های دیگر است و کودکانی که به این بیماری دچار هستند دور سرشان ماه به ماه رشد می‌کند و این اتفاق زمانی می‌افتد که رشد طبیعی و تکامل ضعیف باشد. همچنین لازم به ذکر است این بیماری راه درمانی ندارد.

شیوع بیماری صرع و اختلالات بینایی و شنوایی در کودکان مبتلا به میکروسفالی

دکتر ربانی با اشاره به تاثیر این بیماری در تکامل کودکان گفت: اکثر این بچه‌ها عقب افتاده نیستند و علت میکروسفالی، بیماری داخل رحم است و استخوان‌ها بهم می‌چسبد و اختلالات متابولیکی عامل اصلی این بیماری است.وی افزود: خطرات ابتلا به مشکلات عصبی و شناختی در افرادی که دچار میکروسفالی هستند افزایش می‌یابد و علت کوچک بودن سر در تکامل كودكان تاثیر می‌گذارد.این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص بیماری‌هایی که این کودکان به آن دچار می‌شوند، اظهار داشت: کودکان مبتلا به میکروسفالی بیشتر در معرض بیماری‌هایی چون صرع، فلج مغزی، آفت ذهنی و اختلالات بینایی و شنوایی قرار دارند این کودکان با مشکل تأخیر در رشد و اختلالات یادگیری مواجه می‌شوند.وی درخصوص بیماری‌هایی که این افراد به آن دچار می‌شوند، گفت: بزرگی سر، کری و لالی، نابینایی و ناشنوایی، لب‌شکری، اسکیزوفرنی، تالاسمی و عقب‌افتادگی ذهنی نیز از اختلال‌های ژنتیکی هستند که میزان بروز آنها در ازدواج‌های فامیلی زیاد است.

منطقه جغرافیایی و آب و هوا به این بیماری ارتباطی ندارد

این فوق تخصص غدد کودکان درخصوص ارتباط این بیماری به منطقه جغرافیایی و آب و هوا گفت: این بیماری منطقه‌ای نیست و عوامل محیطی در این بیماری تاثیری ندارد. این بیماری در بعضی مناطق جغرافیایی شیوع بیشتری دارد. ازدواج فامیلی هم در بروز این بیماری بسیار موثر است.این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران درخصوص مادر زادی بودن این بیماری اظهار داشت: میکروسفالی، یک اختلال ژنتیکی مادرزادی است که در آن، مغز رشد کافی نمی‌کند و منجر به بروز معلولیت می‌شود که در این اختلال بافت مغز به طور غیرعادی کوچک می شود.وی در ادامه بیان کرد: میکروسفالی یک اختلال ژنتیکی است که عده‌ای ناقل ژن آن هستند، اما بیماری را نشان نمی‌‌دهند. بیماری‌های ژنتیکی در همه کشورها تنوع زیادی دارند ولی در بعضی مناطق که ازدواج فامیلی رواج دارد، شیوع این بیماری‌ها بیشتر است.

مشاوره ژنتیک کاری آسان، کم‌هزینه و پرمنفعت است

دکتر ربانی در ادامه یکی از اصلی ‌ترین اهداف مشاوره را مشخص‌ کردن خطر وقوع یا تکرار یک بیماری ارثی در هر بارداری‌ دانست.وی درخصوص اهمیت مشاوره ژنتیکی بیان کرد: مشاوره ژنتیک کاری آسان، کم ‌هزینه و پرمنفعت است و به زوج‌‌ها کمک می‌کند تا با چشم بازتر و دید بهتر ازدواج کنند.این فوق تخصص غدد کودکان در پایان خاطرنشان کرد: مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج، علاوه بر ازدواج‌های فامیلی در ازدواج‌‌های غیرفامیلی هم لازم است چون خطر بروز ناهنجاری‌های ژنتیکی در هر ازدواجی وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha