سلامت نیوز: باید به كسی كه با 390 هزار تومان یك خانواده را اداره می‌كند، نشان مدیریت داد.
همزمان که محمدرضا رحیمی مشغول ابلاغ مصوبه افزایش 18 درصدی حقوق بازنشستگان به 390 هزار تومان بود، در جایی دیگر رییس‌جمهور در جمع خانواده تامین اجتماعی از حداقل حقوق 390 هزار تومانی گلایه و ابراز عقیده کرد که «باید كف پرداخت تامین اجتماعی از 390 هزار تومان به 700 تا 800 هزار تومان برسد.»

احمدی‌نژاد حتی از این سخن گفت که «باید به كسی كه با 390 هزار تومان یك خانواده را اداره می‌كند، نشان مدیریت داد.» او این سخنان را در مراسم افتتاح هفت قلم داروی نوترکیب و در اجتماع کارکنان صندوق تامین اجتماعی که ریاست آن بر عهده سعید مرتضوی است، بیان کرد. احمدی‌نژاد حتی به کشورهای اروپایی هم پیشنهاد داد به جای کاستن از حقوق مستمری‌بگیران برای حل مشکلات، آن را 50 درصد افزایش دهند تا دعای خیر آنها رافع مشکلات شود.

دعوت رییس‌جمهور به افزایش 100 درصدی پرداخت‌های تامین اجتماعی در حالی بیان شده است که افزایش 18 درصدی حداقل حقوق سال 91 نسبت سال 90 و رسیدن آن به 390 هزار تومان، پیشنهاد غیررسمی دولت در شورای‌عالی کار بوده است. به عبارت دیگر، مرجع نهایی تعیین حداقل دستمزدهای شورای‌عالی کار است و این شورا هم از نمایندگان کارگری و کارفرمایی و البته دولت تشکیل شده و در نهایت هم چانه‌زنی‌های این سه راس تعیین‌کننده میزان حداقل حقوق است. هر چند میزان حداقل حقوق، معمولا به نظر کارفرمایان و دولت نزدیک‌تر است تا نظر کارگران. به عنوان نمونه حداقل حقوق تعیین شده برای سال 91 با 18 درصد افزایش نسبت به دستمزد سال 90، 389 هزار و 754 تومان یعنی تقریبا همان 390 هزار تومان تعیین شد. پیش از تعیین این عدد نمایندگان کارگری پیشنهاد افزایش42 درصدی را داده بودند و پیشنهاد کارفرمایان نیز افزایش 12 درصد حداقل دستمزد سال 91 بود که در نهایت پیشنهاد غیر‌رسمی دولت در جلسه شورای‌عالی کار؛ یعنی افزایش حدود 18درصدی حداقل دستمزد سال 91 مورد توافق قرار گرفت. این در حالی است که افزایش سالانه حداقل حقوق باید متناسب با تورم رسمی باشد و بنابر اعلام مرکز آمار نرخ تورم در بهمن‌ماه سال 90 (آخرین ماهی که تورم آن مبنای تعیین حداقل دستمزد سال 91) محسوب می‌شود، 26/5 درصد بوده است.
هیات وزیران البته سقف افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت (دستگاه‌های موضوع بند 95 ماده واحده قانون بودجه 1391 کل کشور) را از این هم کمتر یعنی 15 درصد تعیین کرد.

كسی حق ندارد برای منابع صندوق تامین اجتماعی نقشه بكشد
رییس‌جمهور اما در سخنان روز پنج‌شنبه‌اش متذکر شد: در كشورهای غربی می‌بینیم كه وقتی مشكلات اقتصادی بروز می‌كند، تلاش می‌كنند با كم كردن حقوق مستمری‌بگیران مشكلات خود را حل كنند، آنها مفهوم احترام به بزرگ‌تر را نمی‌فهمند در حالی كه من اگر به جای آنها باشم، برای حل مشكلات، حقوق مستمری‌بگیران را 50 درصد افزایش می‌دهم و دعای آنها مشكلات را برطرف می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،‌ احمدی‌نژاد به صندوق تامین اجتماعی اشاره كرد و گفت: كسی حق ندارد برای این صندوق نقشه بكشد و از منابع آن استفاده كند. رییس‌جمهور خطاب به مرتضوی، مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی گفت: هر طرح و برنامه‌ای دارید، آن را به اجرا درآورید تا كف پرداخت تامین اجتماعی از 390 هزار تومان به 700 تا 800 هزار تومان برسد؛ باید نشان مدیریت به كسی داد كه با 390 هزار تومان یك خانواده را اداره می‌كند؛ به هر حال باید كف حقوق‌ها بالا برود.

گلایه از منتقدان اقتصاد کشور
وی به موضوع تورم و گرانی و التهابات بازار ارز هم اشاره کرد و تلویحا مقصران را برخی عوامل داخلی معرفی کرد که «با اینکه می‌دانند مشکل بازارها در اقتصاد ایران چیست؛ اما این را بهانه‌ای قرار داده و به دولت حمله می‌کنند.»
رییس‌جمهور یادآور شد: در كشور مشكلاتی وجود دارد و فشارهایی نیز به دولت وارد می‌شود، عده‌ای كه مخالف دولت هستند، مخالفت خود را به صورت مستقیم مطرح نمی‌كنند، بلكه به عنوان مثال بازار ارز را به هم می‌زنند تا بگویند كه طرح هدفمندی یارانه‌ها شكست خورده است، این یك نبرد سنگین است؛ به خصوص كه گاهی دست ما بسته است و ممكن است با بیان برخی از مسائل دشمن سوءاستفاده كند و طراحی‌های جدید علیه ملت ما داشته باشد.
رییس‌جمهور افزود: در طول تاریخ ملت ما همواره با هم بودند و در همه آیین‌ها بر همبستگی خود تاكید دارند، ما باید ایران را بسازیم، درست است كه فشارهایی وجود دارد؛ اما این فشارها مقطعی است، دشمنان همه توان خود را بسیج كرده‌اند، برخی هم در داخل می‌دانند كه مشكلات بازارها در ایران چیست،‌ اما می‌خواهند از این فرصت به دست آمده استفاده كنند و به دولت حمله كنند.

باید تمام درآمد نفت را به روز میان مردم تقسیم كنیم
احمدی‌نژاد تصریح کرد: اگر به اقتصاد سالم برسیم، به باور من باید تمام درآمد نفت را به روز میان مردم تقسیم كنیم و خود مردم سرمایه‌گذاری كنند و آبادانی ایجاد كنند، مشكلات از جایی شروع می‌شود كه فكر می‌كنیم عده قلیلی می‌توانند از این سرمایه‌ها برای رشد و پیشرفت كشور استفاده كنند؛ شهید بهشتی در سال 59 یك سخنرانی كرد و در آن تاكید كرد كه پول بیت‌المال باید بین مردم به صورت مساوی تقسیم شود.

وی گفت: اگر همه تهمت‌های تاریخ را نثار ما كنند، دست ما هیچ ورقه‌ای علیه ملت را امضا نخواهد كرد، همه بدانید كه حتی یك سوءاستفاده را نه تایید كرده‌ام و نه از آن حمایت كرده‌ام، بلكه با آن برخورد كرده‌ام و خواهم كرد؛ ماجراهایی هست كه شاید روزی نقل شود، شاید هم در سینه بماند و هیچ‌وقت نقل نشود.

در آینده ریز مسائل را درباره گرانی توضیح می‌دهم
رییس‌جمهور همچنین در دهمین اجلاس گرامیداشت روز جهانی مساجد با انتقاد از برخی افراد كه از اقتصاد كشور گلایه می‌كنند، گفت: آنها خودشان می‌دانند كه چه كسانی به دنبال خراب كردن اقتصاد كشور هستند، اما برای اینكه مردم متوجه نشوند، مردم و دولت را تخریب می‌كنند.
احمدی‌نژاد به مسائل روز از جمله مسائل اقتصادی از جمله گرانی و اشتغال اشاره كرد و گفت: این گونه نیست كه ما دور از مردم و جدا از آنها باشیم. می‌فهمیم كه چه می‌گذرد؛ اما ما در یك نبرد سنگین قرار داریم. دشمنان ما تمام توان خود را برای مقابله بدون سروصدا بسیج كردند. وی با بیان اینكه بخش مهمی از دولت شبانه‌روز در حال كار كردن است، ادامه داد: مراكز اصلی و حلقه‌های اصلی دنیا در دست دشمنان ماست و آنها شبانه‌روز كار می‌كنند و تا ما راهی را باز می‌كنیم، آنها هجوم می‌آورند و این نبرد در جریان است. ان‌شاء‌الله من در آینده ریز این مسائل را توضیح می‌دهم؛ چراكه اگر اكنون این مسائل را توضیح بدهم دو گروه از این موضوع خوشحال می‌شوند؛ اول، دشمنان و دوم، برخی از سوء‌استفاده‌گران.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha