شاید استخر بهترین مكان تفریحی در فصل تابستان باشد به خصوص برای اقشار كم درآمد، البته اگر توان تهیه بلیت و شانس ورود به استخرها را پیدا كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، استخرهایی كه تعداد آنها كم نیست اما از لحاظ امكانات و خدمات ارائه شده و محل استقرار در شمال یا جنوب شهر تفاوت بسیاری با یكدیگر دارند و گاهی این تفاوت‌ها در كیفیت ارائه خدمات باعث بروز مشكلات حادی برای شناگران می‌شود و همین امر مسئولان ذی‌ربط را برای ارائه كیفیت بهتر گوش به زنگ می‌كند.

عدم نظارت كافی بر كلرزنی در حد استاندارد و تعویض به موقع آب نیز ضریب ابتلا به بیماری‌های مختلف را بالا می‌برد. همچنین مسئولیت ارگان‌های ذیربط به خصوص كارشناسان بهداشت محیط را در قبال ارائه خدمات بهتر دو چندان كرده است؛ بنابراین با نظارت مستمر و دقت نظر مسئولان و حفظ بهداشت فردی از طرف مردم ضریب ابتلا به بیماریهای مختلف پوستی، چشمی، گوشی و غیره را كمتر می‌كند.

دكتر ابراهیم رزم پا متخصص گوش، حلق و بینی نیز با بیان اینكه رطوبت و مواد افزودنی به آب استخر، زمینه رشد قارچ‌های مختلف را مساعد می‌كند، به خبرنگار ایسنا گفت: كلر و مواد ضد عفونی كننده باعث تحریك پوست گوش شده و ضمن این كه pH محیط گوش را تغییر داده و به طرف قلیایی سوق می‌دهد، مقداری از مقاومت گوش در مقابل باكتریها را نیز می كاهد كه اصطلاحا تورم گوش خارجی یا اوتیت گوش خارجی گفته می‌شود.

وی با بیان این كه اوتیت گوش یكی از عوارض شایع ناشی از شنا كردن در استخر است، اظهار داشت: خارش گوش، عفونت، درد شدید، ترشح و گرفتگی گوش علایم این بیماری به شمارمی رود.

رزم پا با بیان این كه رطوبت باعث بر هم خوردن فلور طبیعی (میكروب‌های بی خطر) كانال گوش می‌شود، یادآور شد: متصدیان استخرها باید روشی برای ضد عفونی آب استفاده كنند كه حداقل عارضه را ایجاد كند البته به علت صرفه جویی در هزینه‌های بالا مواد ضد عفونی، برخی مجموعه‌ها از وایتكس استفاده می كنند كه عارضه‌هایی نیز به دنبال دارد.

وی با بیان اینكه استفاده از كلر باید در حد مجاز باشد، تصریح كرد: ازن یكی از مواد ضد عفونی كننده است اما به علت گرانی كمتر از آن استفاده می‌شود. این در صورتی است كه این ماده قدرت ضد عفونی كنندگی بالایی دارد و عوارض آن نیز به نسبت كمتر است.

دكتر رزم پا رعایت بهداشت فردی قبل از ورود به استخر را مهم عنوان كرد و به ایسنا گفت: دوش قبل از ورود به استخر و عبور از حوضچه ضد عفونی كننده تا انگشتان پا عاری از هرگونه قارچ شود از نكات قابل اجرا برای افراد سالم است.

وی با بیان اینكه افرادی كه بسیار شنا می‌كنند حالتی به نام گوش شناگران در آنها ایجاد می‌شود، اظهار داشت: به علت تحریك مداوم پوست كانال خارجی گوش، این قسمت یك حالت ضخامت مزمن پیدا می‌كند و این تحریك باعث رشد استخوانی غیر معمول شده و گاهی اوقات به انسداد كانال گوش منجر می‌شود.

رزم پا خاطرنشان كرد: افرادی كه پرده گوش آنان به علت عفونت قدیمی پارگی دارد مطلقا نباید داخل آب استخر شوند. همچنین بیماری‌هایی نظیر ایدز و هپاتیت بر خلاف باور غلط مردم از راه آب استخر انتقال نمی‌یابند اما چنانچه فردی زخمی بر روی بدن دارد احتیاط لازم را انجام دهد.

وی تصریح كرد: مواد شیمیایی ضد عفونی كننده محرك باعث تحریك مخاط بینی شده و گاهی اوقات آب‌های آلوده از راه مجرای طبیعی وارد سینوس می‌شود و در نهایت به سینوزیت منجر خواهد شد.


تغییر مدیران استخرها از مشكلات نظارت بر بهداشت محیط استخرهاست

مهندس علیرضا اعرابی، كارشناس بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با بیان اینكه استخرها جزو اماكن عمومی محسوب می‌شود كه مشمول نظارت وزارت بهداشت است، به ایسنا گفت: بخش عمده از این نظارت‌ها بر عهده كارشناسان بهداشت محیط است كه در این رابطه آیین نامه‌ای تدوین شده كه بر اساس مواد آن آیین نامه كارشناسان بهداشت محیط موظف به نظارت بر استخرهای خصوصی، عمومی، سازمانی یا وابسته به تربیت بدنی هستند.

وی با بیان این كه دوره‌های آموزشی برای متصدیان در رابطه با ویژگی‌های محیطی و كیفیت آب گذاشته می شود، اظهار داشت: نحوه و میزان كلرزنی و زمان تعویض آب از دیگر آموزش‌های این دوره‌هاست. همچنین باید تمامی كاركنان و نجات غریق‌ها معاینات پزشكی را گذرانده باشند و از این نظر می‌بایست تحت كنترل قرار گیرند.

اعرابی با بیان این كه چنانچه در مراجعات كارشناسان نواقص عمده تكرار شود، منجر به ارجاع متخلفان به تعزیرات حكومتی می‌شود، اذعان داشت: چنانچه نتایج نمونه برداری یا میزان كلر باقیمانده از حد استاندارد تعیین شده متفاوت باشد، استخرها پلمپ می‌شود.

وی تصریح كرد: كارشناسان آموزشگاه‌های بهداشت اصناف باید یك دوره 44 ساعته آموزش بهداشت عمومی را بگذرانند. البته این آموزشگاه‌ها با این كه خصوصی هستند تحت نظارت وزارت بهداشت فعالیت می كنند و گواهینامه اهدا شده دارای 3 سال اعتبار است همچنین اساتید و نحوه تدریس این آموزشگاه‌ها توسط كارشناسان بهداشت محیط تعیین می‌شود.

اعرابی با بیان این كه با شروع فصل گرما نظارت ما نیز به طور پیوسته است، یادآور شد: هماهنگی‌های لازم بین ادارات بهداشت، تربیت بدنی و سازمان‌هایی كه به طور اختصاصی استخر دارند انجام شده و كارشناس‌های ما به سهولت فعالیت می كنند.

وی خاطرنشان كرد: بیشتر مشكلات ما در تغییر مدیریت‌ها و عدم توجیه مدیران جدید است اما مدیریت‌های ثابت نظرات ما را تامین می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha