دانشگاه علوم پزشکی شیراز امروز با موجی از اعتراضات بیماران تالاسمی در خصوص کمبود داروی حیاتی و مهم خود "دسفرال" مواجه شد.

کمبود داروی دسفرال خشم تالاسمی‌ها را برانگیخت
سلامت نیوز : بیماران تالاسمی حداقل دو بار در ماه نسبت به تزریق خون به اندازه ۲ تا ۴ کیسه خون اقدام می‌کنند. تزریق خون مداوم باعث افزایش میزان آهن در بدن و به دنبال آن رسوب آهن در رگ‌های خونی و بروز آسیب‌های قلبی و کلیوی می‌شود و برای دفع آهن زیادی نیاز به مصرف داروی دسفرال است.

این دارو باید ۵ شب در هفته در کنار خونی که فرد تزریق می‌کند مصرف شود. اما کمبود این دارو که باعث بوجود آمدن نارضایتی بیماران و تهدید کننده سلامتی آنهاست، امروز منجر به تجمع تالاسمی‌ها و اعتراض به کمبود داروی حیاتی دسفرال در دانشگاه علوم پزشکی شیراز شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛ یکسالی است که کمبود شدید این دارو باعث مصرف بالاجبار داروهای مشابه ایرانی مثل دسفوناک و دفرکسامین شده است؛ اما این دارو‌ها به علت ایجاد حساسیت، خارش، بی‌حالی و بد حالی در بیماران تالاسمی، پاسخگو نبوده و همین امر موجب شده است که بیماران این دارو را با اکراه مصرف و یا حاضر به مصرف آن نباشند و تجربه بد یک بیمار از مصرف این دارو موجب شد که دیگر بیماران هرگز از آن دارو استفاده نکنند. بیماران حاضر در این تجمع معتقدند توزیع داروی دسفرال در استان‌ها بصورت عادلانه صورت نمی‌گیرد و همین امر باعث دامن زدن به مشکلات آن‌ها می‌شود. آن‌ها می‌گویند انتخاب دارو حق مسلم آن‌هاست اما تحریم‌ها و کمبود‌ها این حق را از آن‌ها می‌گیرد. در این میان سینانیوز تلاش کرد تا تماس‌هایی با مسئولین دانشگاه علوم پزشکی شیراز داشته و علت این کمبودها را جویا شود اما متاسفانه هیچ‌کدام از آن‌ها پاسخگوی مشکلات پیش آمده نشدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha