سلامت نیوز: تعداد زیادی از داوطلبان شرکت کننده در آزمون ارشد 91 طی نامه ای، شکایت خود را پیرامون کلید نهایی اعلام شده از طرف وزارت بهداشت به مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کردند.

به گزارش سلامت نیوز، این نامه و مستندات آن توسط تعداد زیادی از داوطلبان شرکت کننده در آزمون ارشد 91 گرد آوری شده و موضوع آن پیرامون کلید نهایی اعلام شده از طرف وزارت بهداشت می باشد که به شرح زیر است:

سرکار خانم مرضیه وحید دستجردی
وزیر محترم بهداشت ، درمان و آموزش
موضوع: رسیدگی به  شکایات داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد سال 91 پیرامون کلید نهایی آزمون

با سلام واحترام
ضمن عرض تبریک  به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و آرزوی توفیق روز افزون خدمت سرکارعالی و همکاران محترم و امید به تعالی هر چه بیشتر نظام بهداشت و آموزش بهداشت کشوربه استحضار می رساند این نامه توسط عده کثیری از داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد امسال گرد آوری شده است و امید است که مانند دلسوزی های فراوانتان به نظام بهداشتی و مخصوصا ترویج فرهنگ آموزش بهداشت ، این مقوله را هم با دلسوزی پیگیری کرده و موجبات به ثمر نشستن تلاش چندین ساله دانشجویانی شوید که امیدشان اول به خدا و سپس به مسولین خدوم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برای پیگیری مطالباتشان می باشد.
کنکور ارشد امسال با تمام فراز و نشیبهایش از جمله اجرا شدن عملی قانون طرح اجباری  که شاید در نوع خود شوک بزرگی برای دانشجویان محسوب میشد به پایان رسید و داوطلبانی که در آزمون شرکت کردند این انتظار را داشتند که میتوانند پس از تحمل سختی ها به آسانی برسند و نتیجه زحمات خود را بگیرند اما پس از اعلام کلید اولیه و پاسخهای غلط فراوان آن که عموما در همه رشته ها کلیت داشت کمی نا امیدی و تشویش به سراغ داوطلبان آمد که نکند تلاش ما به کلی ضایع شود،اما اکثر داوطلبان از فرصت بوجود آمده اعتراض، استفاده کردند و حقآ از همان منابعی که طراحان محترم سوال را طرح کرده بودند، اعتراضات خود را با اشاره به مستندات از قبیل؛ذکردقیق منبع ،سال چاپ و حتی سطر کتاب مربوطه را به سایت سنجش پزشکی ارسال نمودند که نمونه های آن پیوست است. در این بین داوطلبان، امیدوار به رسیدگی بودند زیرا می دانستند که طراح محترم قطعا کتابی را که رفرنس اعلامی است،مد نظر دارد نه تفکرات خود را ! اما با اعلام کلید نهایی توسط وزارت خانه متبوع تمام امید ها به نا امیدی تبدیل شد نه از آن جهت که ممکن است کسی نتیجه زحماتش را نبیند بلکه از آن جهت که حیثیت علمی و چهره علمی آن وزارت خانه  در بین اساتید دانشگاه و بخصوص خود دانشجویان و داوطلبان شرکت کننده در آزمون مورد سوال قرار گرفت و این ابهامات ایجاد شد که مگر نباید طراح محترم سوال همان رفرنس اعلامی را مد نظر قرار دهد؟ که اگر اینطور است پس چرا اعمال نشد و اگر این طور نیست و طراحان محترم به رفرنسهای بین المللی اعتماد و اعتقاد ندارند پس چه بهتر از سالهای آینده مطالعه منابع آزاد را به جای اعلام رفرنس مد نظر قرار دهند و اگر هم قرار بوده  به اعتراضات رسیدگی نشود پس چرا این چنین فرصتی به داوطلبان داده شد که آنها با تمام وجود غلط های موجود را مشخص کنند؟ دریغ از اینکه رسیدگی به اعتراضی در کار نیست!
خانم وزیر
بحث ما رفع این ابهام بزرگ در نظام علوم پزشکی کشور بین افراد تحصیل کرده و صاحب نظر است ،نظامی که اعتقاد داریم دانشجو و داوطلب در آن باید بر اساس سطح علمی و توانایی علمی طبقه بندی شود ، نه سلیقه و انتخاب طراح محترم و امید آن داریم که همچون همیشه، سرکارعالی با دلسوزی هایتان به این مسئله شخصا رسیدگی کنید و این لکه را از چهره علمی کشور بزدایید و موجبات تعالی هر چه بیشتر نظام آموزش پزشکی کشور شوید. به پیوست نمونه ای از سوالات رشته های مختلف که به نوعی در کلید نهایی اشتباه پاسخ داده شده اند جهت استحضار آورده شده است.البته با توجه به کم بودن زمان فرصت مناسب برای همه رشته ها پدید نیامد که اعتراضات کتبی خود را اینجا وارد کنند.

  وَ لا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْباطِلِ وَ تَكْتُمُوا الْحَقَّ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ

جمع کثیری از داوطلبان شرکت کننده درآزمون کارشناسی ارشد گروه پزشکی سال1391

نمونه از سوالات اشاره شده در متن نامه

رشته ژنتیک پزشکی

سوال 30 :
منبع : ژنتیک پزشکی امری ، ویرایش 14 ، ترجمه ی دکتر محمد رضا نوری دلویی ، فصل دوم ، صفحه ی 58 ، ستون دوم ، پاراگراف دوم ، سطر 9-10 : آلل های خطر ناک از همه ی انواع شکل گرفته ی آن ، اصطلاحا بار ژنتیکی جمعیت خوانده میشوند .
پاسخ اعلام شده ی صحیح از طرف طراحان محترم: گزینه ی 2 میباشد که بیان میدارد : بار ژنتیکی جمعیت عمدتا به آلل های بیماری زا در جمعیت اشاره میکند .
توضیح : به واژه ی همه در رفرانس اصلی و واژه ی عمدتا و نه همه در گزینه ی اعلام شده توجه کنید . در اینجا این سوال در ذهن ایجاد میشود که اگر بار ژنتیک عمدتا به آلل های بیماری زای جمعیت اشاره میکند ، در سایر موارد به چه چیز اشاره میکند ؟؟
نتیجه گیری : با توجه به سبک سوال طرح شده و تاکید طراح محترم نسبت به لغاتی مانند بیشتر در گزینه ی اول ، عمدتا در گزینه ی دوم ، بطور معمول در گزینه ی سوم و تنها در گزینه چهارم در چشم یک دانشجوی دقیق هیچیک از گزینه ها صحیح به نظر نمیرسد .

سوال 33 :
منبع : : ژنتیک پزشکی امری ، ویرایش 14 ، ترجمه ی دکتر محمد رضا نوری دلویی ، فصل چهارم صفحه ی 72
توضیح : متن کتاب در رابطه با پروب های سانترومری ، تنها به این موضوع اذعان دارد که این پروب ها برای بررسی آنیوپلوئیدی های شایع 13 ، 18 و 21 به کار میروند و دانشجو از متن کتاب نمیتواند به این نتیجه برسد که آیا این پروب های سانترومری در تشخیص پیش از تولد صرفا برای چند کروموزوم مذکور به کار میروند یا برای همه ی کروموزوم ها . ضمن اینکه توضیح کتاب در رابطه با نقاشی کل کروموزم این شبهه را در ذهن دانشجو ایجاد میکند که به دلیل استفاده از واژه ی کل شاید بهترین روش برای بررسی تعداد کل کروموزوم ها تکنیک نقاشی باشد . پس با منابع معرفی شده یعنی کتاب امری و ژنتیک مولکولی پزشکی در هزاره ی سوم نمیتوان به پاسخ صحیح رسید .
به نظر میرسد سوال مذکور از کتاب ژنتیک در پزشکی تامسون اقتباس شده باشد زیرا در این کتاب ، فصل 5 صفحه ی 105 در توضیح مربوط به پروب های سانترومری نوشته شده است که پروب های خانواده ی آلفا ساتلایت (که از نوع سنترومری هستند) به طور گسترده برای مشخص کردن تعداد نسخه های یک کروموزوم به کار میروند .
نتیجه گیری : اگر طراح محترم کتاب تامسون را نیز به عنوان رفرنسی قابل اعتماد برای طراحی سوال در نظر دارند ، چرا به جای معرفی کتا ب های کمیاب و لاتین و گران قیمت هافی و آکسفورد ، کتاب در دسترس تامسون را به دانشجویان معرفی نکرده اند ؟

سوال 34 :
کتاب ژنتیک پزشکی امری ، ویرایش 14 ، ترجمه ی دکتر محمد رضا نوری دلویی ، فصل 3 ، صفحه 89 ، ستون اول ، پاراگراف دوم ، سطر چهارم : موزاییم کروموزومی معمولا از عدم جدایی رخ داده در یک تقسیم میتوزی رویانی اولیه با ادامه یافتن بیش از یک دودمان سلولی ناشی میشود .
توضیح : با توجه به تعریف موجود در منبع ، موزاییسم کروموزومی از آنجا که از عدم جدایی کروموزوم ها منشا میگیرد قطعا تعدادی است و نه ساختاری . ضمن اینکه مبرهن است واژه ی موزاییسم سوماتیکی به مواردی از بیماری های تک ژنی اصلاق میشود مانند نوروفیبروماتوز ، اینکانتیننتیا پیگمنتی و مواردی از زالی چشمی جلدی تیروزیناز مثبت .
نتیجه گیری : پاسخ اعلام شده (گزینه ی 2 ) اشتباه میباشد .


سوال 43 :

منبع : ژنتیک پزشکی امری ، ویرایش 14 ، ترجمه ی دکتر محمد رضا نوری دلویی ، فصل 23 ، صفحه ی 430 ، ستون اول ، پاراگراف دوم ، سطر 18 و 19 : در هر دو بیماری که پس از ژن درماری xl-scid ، لوسمی را از خود بروز دادند ، رترو ویروس مورد استفاده برای انتقال ژن il2rg به درون انکوژن lmo2 بر روی کروموزوم 11 وارد شده بود که در برخی از شکل های لوسمی کودکان نقش دارد .
توضیح : همانطور که در متن پیداست پاسخ صحیح گزینه ی الف میباشد که به ورود ویروس به درون انکوژن lmo-2 اشاره دارد . و این سوال مطح میشود که طراحان محترم با چه دلیلی گزینه ی الف را رد و گزینه ج (جهش ژنوم ویروس ! در سلول های مغز استخوان ) را به عنوان گزینه ی صحیح اعلام کرده اند .

سوال 48 :
منبع اول: ژنتیک پزشکی امری ، ویرایش 14 ، ترجمه ی دکتر محمد رضا نوری دلویی ، صفحه 414 ستون اول پاراگراف اول سطر دوم : در مورد بیماری های وابسته به x وخیم که آنالیز تک ژنی پیرامون آنها ممکن نیست ، گزینش جنسیت امکان پذیر است
منبع دوم : ژنتیک مولکولی پزشکی در هزاره سوم تالیف : دکتر محمد رضا نوری دلویی ، جلد دوم ، فصل 17 ، صفحه ی 982 ، ستون دوم : اختلالاتی مانند دیستروفی عضلانی دوشن هستند که به دلیلی ناهمگنی ژنتیکی بسیار ، آزمون pcr تک سلولی اختصاصی برای آنها موجود نیست . برای جلوگیری از چنین اختلالاتی میتوان از گزینش جنسیت در pgd بهره برد .
توضیح : با توجه به متن کتاب ها علاوه بر مورد عدم امکان سقط جنین ، عدم امکان استفاده از روش های سایتوژنتیکی برای تشخیص جهش نیز جزء اندیکاسیون های pgd در نظر گرفته میشود .
نتیجه گیری : هر دو گزینه ی ب و د صحیح به نظر میرسند .

سوال 66 :
منبع اول : زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش ویرایش ششم 2008 ، ترجمه دکتر عباس بهادر ، صفحه ی 585 ، ستون اول ، پاراگراف اول خط 10 : حداقل میزان پروتون لازم برای سنتز یک ATP دو عدد در نظر گرفته شده .
منبع دوم : بیوشیمی لنینجر 2008 زبان اصلی ، فصل 19 ، صفحه ی 730 ، پاراگراف دوم ، خط 17-19 : حداقل میزان پروتون لازم برای سنتز یک ATP که برابر است با چرخش 120 درجه ای ATP سنتاز چهار عدد در نظر گرفته شده .
توضیح : با توجه به تناقض منابع میتوان هر دو گزینه ی ب (2 پروتون) و د (4 پروتون ) را صحیح در نظر گرفت . اما نکته حائز اهمیت آن است که متاسفانه گزینه ی صحیح ، گزینه ی ج (3پروتون ) در نظر گرفته شده که در هیکدام از منابع مذکور مشاهده نشده است ! ضمن اینکه در رفرنس دیگر درس سلولی – مولکولی یعنی کتاب جناب آقای دکتر مجد ، به تعداد پروتون های لازم برای سنتز یک ATP اشاره نشده است .

سوال 74 :
منبع : زیست شناسی سلولی مولکولی مجد ، صفحه ی 648 پاراگراف 2 سطر 5و 6 : انرژی لازم برای برقراری این پیوند پپتیدی از گسسته شدن پیوند کووالانسی بین اسید آمینه و trna ای که در جایگاه p قرار گرفته تامین میشود .
توضیح : با توجه به منبع مذکور و سایر منابع معتبر زیست شناسی سلولی مولکولی هیدولیز پپتیدیل- tRNAبا فراوانی بیشتر در مرحله ی طویل سازی ، و در نهایت یکبار نیز در مرحله پایان انجام میگردد . و از انرژی ان در مرحله طویل سازی برای سوار کردن زنجیر پلی پپتیدی بر روی آمینو آسیل – - tRNAاستفاده میشود .
در مرحله پایان نیز فاکتور های رها سازیا RF ها که به احتمال فراوان میمیک آمینو آسیل – - tRNA هستند از همین روش استفاده کرده و وارد جایگاه A میشوند . سپس آنزیم پپتیدیل ترانسفراز برای بار آخر به هیدرولیز پپتیدیل- - tRNAپرداخته و زنجیر پلی پپتیدی را بر روی RF سوار میکند .
نتیجه : پس هر دو گزینه ی ب و ج صحیح هستند .

رشته بهداشت حرفه ای
سوال 4 اشتباه حذف گردید. گرینه 4 درست است.منبع: کلیات بهداشت حرفه ای – دکتر علیرضا چوبینه و همکاران – سال انتشار 1383- صفحه 291
این سوال حذف گردیده در صورتی که بصورت زیر حل می شود و جواب دقیقاً گزینه چهار (45.8) بدست می آید
TWA=(C_1 T_1+C_2 T_2+ ………..+C_n T_n)/8 ( هفت ساعت و بیست دقیقه = 440 دقیقه و هشت ساعت(TWA) = 480)
TWA=(440×50)/480=45.83


سوال 40 سه گزینه درست دارد و باید حذف شود
نظر دکتر منظم که در مورد سوال و خواسته ما که ایمیل نموده اند:
سوال کلا غلط است چون هرکدام در یک راکتور استفاده میشوند مثلا آب معمولی در راکتور تحقیقاتی و آب سنگین و گرافیت در راکتور نیروگاهی استفاده می شود. ولی خوب در بین اینها آب معمولی بهترین کند کننده است.
منبع: سایت دانشنامه ویکیپدیا – Wikipedia
مواد کند کننده نوترون در رآکتور هسته ای
یک کند کننده ماده ای است که برای کند یا حرارتی کردن نوترونهای سریع بکار می رود. هسته هایی که دارای جرمی نزدیک به جرم نوترون هستند بهترین کند کننده می باشند. کند کننده برای آنکه بتواند در راکتور مورد استفاده قرار گیرد بایستی سطح مقطع جذبی پایینی نسبت به نوترون باشد. با توجه به خواص اشاره شده برای کند کننده، چند ماده هستند که می توان از آنها استفاده کرد. هیدروژن، دوتریم، بریلیوم و کربن چند نمونه از کند کننده ها می باشند. از آنجا که بریلیوم سمی است، این ماده خیلی کم به عنوان کند کننده در راکتور مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین ایزوتوپهای هیدروژن، به شکل آب و آب سنگین و کربن، به شکل گرافیت به عنوان مواد کند کننده استفاده می شوند.آب سنگین در بعضی از انواع رآکتورهای هسته ای نیز به عنوان کند کننده نوترون به کار می رود. نوترون های کند می توانند با اورانیوم واکنش بدهند.از آب سبک یا آب معمولی هم می توان به عنوان کند کننده استفاده کرد، اما از آنجایی که آب سبک نوترون های حرارتی را هم جذب می کنند، رآکتورهای آب سبک باید اورانیوم غنی شده اورانیوم با خلوص زیاد استفاده کنند، اما رآکتور آب سنگین می تواند از اورانیوم معمولی یا غنی نشده هم استفاده کند، به همین دلیل تولید آب سنگین به بحث های مربوط به جلوگیری از توسعه سلاح های هسته ای مربوط است. رآکتورهای تولید آب سنگین را می توان به گونه ای ساخت که بدون نیاز به تجهیزات غنی سازی، اورانیوم را به پلوتونیوم قابل استفاده در بمب اتمی تبدیل کند.


سوال 35 گرینه درست در گزینه ها دیده نمیشه. گزینه درست 101dB است. منبع: مهندسی صدا و ارتعاش – دکتر رستم گل محمدی. صفحه:58 - 57. سال انتشار:1382
نظر دکتر رستم گلمحمدی در مورد سوال:
اگر آن یک ساعت با تراز 110 دسی بل کار کند تراز معادل 8 ساعته 101 دسیبل می شود. سوال ناقص به نظر می سد.
نظر دکتر محمدرضا منظم در مورد سوال:
هیچکدام دقیقا درست نیستند ولی جواب به گزینه الف (99.2) نزدیک تر است


سوال 44 دو گزینه سوم و چهارم درست هستند.
1- منبع: مکانیک بدن و اصول طراحی ایستگاه کار (ارگونومی) - محمد عبدلی ارمکیسال انتشار:1378 صفحه:293-294
توضیحات: مطابق با سؤال 2 در انتهای صفحه 293 و ابتدای صفحه 294 کتاب: در حل مسأله عنوان نموده اند که ارتفاع میزدر کار ایستاده سبک 25 سانتی متر بالاتر از ارتفاع آرنج باید باشد. گزینه چهارم (حداقل 20 سانتی متر) صحیح است.
2- منبع: مهندسی عوامل انسانی در صنعت و تولید – دکتر علیرضا چوبینه (مارتین هلاندر) سال انتشار:1386 صفحه:68
توضیحات: نیز در کتاب مهندسی عوامل انسانی در صنعت و تولید در انتهای صفحه 67 و ابتدای صفحه 68 عوان شده که ارتفاع دست در کار ایستاده سبک میبایست 5 سانتی متر بالاتر از ارتفاع آرنج باشد. گزینه سوم (10 سانتی متر) هم میتواند درست باشد


سوال 47 اصلاً گزینه درست در گزینه ها نیست: منبع: مهندسی عوامل انسانی در صنعت و تولید – دکتر علیرضا چوبینه (مارتین هلاندر) سال انتشار:1386 صفحه:65 - 64
منبع: مکانیک بدن و اصول طراحی ایستگاه کار (ارگونومی) - محمد عبدلی ارمکی سال انتشار:1378 صفحه:297-298
توضیحات: مطابق شکل صفحه 64 و جدول 65 کتاب: شماره 14 ارتفاع نشسته و شماره 13 ارتفاع چشم در حالت نشسته است. جواب در هیچ یک از گزینه ها نیست. گزینه یک هم که بعنوان جواب صحیح اعلام شده (12-13) به ترتیب اشاره به ارتفاع آرنج در حالت نشسته و ارتفاع چشم در حالت نشسته دارد. در صورتی که در سوال ارتفاع نشسته را خواسته نه ارتفاع آرنج در حالت نشسته!!!!؟؟؟


رشته هماتولوژی

سوال 1 : شمارش پایین یا طبیعی در گلبول سفید نشانه فاکتور مطلوب است پس wbc زیاد فاکتوری نامطلوب در پروگنوز است ( دیویدسون صفحه 205 ) در ضمن در میان انواع all نوع L3 پروگنوز بدی دارد.این سوال به اشتباه در کلید نهایی حذف شد
سوال 5 : مرحله 1 بیماری : بیماری محدود به غدد لنفاوی در یک منطقه آناتومیکی یا دو منطقه مجاور در یک طرف دیافراگم (دیویدسون صفحه 233 ) در ضمن مرحله 2 بیش از دو ناحیه درگیر داریم.این سوال به طور صریح در دیویدسون اعلام شده است اما به طور آشکاری در کلید اعلامی غلط زده شده بود.
سوال 45 : سوزن نمونه گیری دارای گاژ 16 میباشد ( منابع موجود و خود دکتر وظیفه شیران ) از طرفی خونگیری از شریان برای پرکردن کیسه خون هم مجاز نیست ( 2 گزینه صحیح دارد).
سوال 23 : طبق تمام منابع موجود از جمله فصل انعقاد کتاب دیویدسون و رفرنس های دیگر، مولتیمر ابنرمال در تیپ 2A بیماری فن ویلبراند حضور دارد. و با توجه به اطلاعات مسئله تنها گزینه صحیح فقط گزینه 3 میتواند باشد اما این سوال متاسفانه حذف شد.
سوال 84 : پاسخ کاملا غطله .
لودیش ترجمه ی بهادر فصل چهارم صفحه ی 141 ستون اول سطر 14 به بعد :
ساده ترین ساختار ثانویه ی در rna های تک زنجیره ای ، از طریق جفت شدن بازهای مکمل در داخل توالی های خطی تشکیل میشود . ساختار سنجاق سر به وسیله ی جفت شدن بازها در 5تا 10 نوکلئوتید بوجود میآید . ساقه-حلقه نیز از طریق جفت شدن بازهایی که به وسیله ی بیش از 10 تا چند صد نوکلئوتید از یکدیگر جدا میشوند تشکیل میشود .

ضمنا در ژنوم تک رشته ای و dna ای فی-x-174 که نوعی ویروس هست هم ما در مناطق pas ( primosome attachment site ) هم میتونیم ساختار های سنجاق سری رو ببینیم .
رشته ویروس شناسی
سوال 30: واکسن هپاتیت A بر اساس تاییدیه FDA بصورت کشته شده در همه جهان استفاده میشه و تنها در چین بصورت زنده ضعیف شده استفاده میشه که در کشورهای دیگه قابل قبول نبوده....در حالیکه واکسن 4 ظرفیتی پاپیلوما بصورت زنده ضعیف شده و تایید شده برای ایجاد ایمنی در خانومهای فعال از نظر جنسی استفاده میشه....پس گزینه 4 درسته نه گزینه الف ( مورای /جاوتز)

سوال 13: ویروسهای نیازمند به پروتئاز عبارتند از : retro/Adeno/influenza
پس توی این سوال 2 گزینه درست وجود داره الف و ج(مورای/جاوتز)

سوال 44 باکتری شناسی: در عفونتهای ریکتزیایی بهتری گزینه برای درمان تتراسایکلین و کلرامفنیکل هستش و استفاده از سولفانامید باعث تسریع و وخیم شدن بیماری میشه پس گزینه درست الف هستش(جاوتز/نکات برتر باکتری شناسی دکتر امیر حسین میرافضل)


رشته باکتری شناسی
سوال  79 درس ویروس--> گزینه صحیح ج هست!
سوال: جهت تعیین تایپ ویروس انفلوانزا کدامیک از پروتثین های ویروس استفاده می گردد؟
الف. NP ب. NSP3 ج. HA د. PA

REFERENCE (برای گزینه ج -- کلید گزینه الف را اعلام کرده است)

ZINSSER MICROBIOLOGY/volume2 offset/Wolfang K. Joklik/20th edition/ page 994: Influenza viruses can also exhibit major shifts in their H and N glucoproteins creating new subtypes....

Medical Microbiology/ Murray 1990/ page 575: subtyping of influenza is based on hemagluttinin and neuraminidase antigens

رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
سوال 94 سازمان و مدیریت بهداشت ودرمان حیطه ی نظارتی برای تحقق اثر بخشی عملیاتی رو 3-5 صحیح اعلام کرده در صورتی که در کتاب (بیمارستان چگونه سازمانیست فصل 3 ص 45)5-10 بنابر این با توجه به نزدیکی گزینه ها گزینه 2 که 5-7 میباشد صحیح است.

سوال 93 همین درس گفته رضایت بیماران جزو کدام دسته از فعالیتهای بازاریابیست که گزینه ترویج مناسب انتخاب شده است در صوررتیکه در بیمارستان چگونه سازمانیست فصل بازاریابی ص 317 ذکر شده این منفعت و رضایت تولید بیمارستان است.
سوال 58 درس اصول و مبانی سازمان و مدیریت گزینه ی شناخت تفاوتهای انگیزشی افراد در کلید دوم انتخاب شده در صورتیکه در کتاب سازمان و مدیریت از تئوری تا عمل ص452 فصل14=رهبری گفته در این تئوری عامل رشد روانی وارد شده است.
سوال 8 گزینه 1 صحیح انتخاب شده در صورتیکه در کتاب درسنامه تعریف تندرستی فصل 2 ،مطابق با گزینه 4 است.گزینه اول مطابق با کتاب اصول خدمات است.پس 2 پاسخ صحیح دارد.

رشته رادیوبیولوژِی

سوال 46 - متن سوال دقیقا از متن کتاب نجم آبادی هستش ولی در اونجا ضخامت مانع حفاظتی مورد سوال بوده در حالی که طراح محترم در دفترچه میزان پرتودهی دستگاه را خواسته ! در حالی که گزینه ها برای ضخامت طراحی شده !

سوال 32- در سوال داروی مکمل برای شیمی درمانی به عنوان تشدید کننده خواسته شده که فقط گزینه ب یعنی مترونیدازول تشدید کنندس ، در حالیکه کلید گزینه د زده یعنی آمینوفوستین که یک داروی کاملا محافظت کنندس.


پرستاری ویژه دفترچه ب

سوال 5(کلید اعلامی ب )
منبع :برونر –سودارث ارتوپدی ص 37 پ 2مترجم:پوران سامی (متن کتاب:وجود منطقه گرم در عضله گچ گرفته نشانه اریتم بافتی و غیر طبیعی است )
توضیح :برداشت از سوال آموزش مناسب بعد گچ گیری فایبر گلاس می باشدکه طبق منبع احساس گرما غیر طبیعی است مگر در شروع گچ گیری که درسوال اشاره ای به زمان نشده

سوال 60 (کلید اعلامی د)با منابع اعلامی قابل جواب دادن نیست
منبع:برونر-سودارث ص206 پ4( متن کتاب:برای جلوگیری از تحرک لوله وپیشگیری از آسپیراسیون ونشت هوا کاف لوله باید پر از هوا باشدو فشار کاف هر 8-12 ساعت کنترل شود)
توضیح:چون تاکید بر اولویت است و از آنجا که عوارض فشار بالای کاف و یا عدم باد بودن کاف می تواند تهدید کننده زندگی باشد گزینه الف به جواب نزدیک تر است

سوال 101(کلیداعلامی الف )
منبع: کتاب اصول مراقبت ویژه ملاحت نیکروان ص 286پ 3(متن کتاب:در مد cmvدر بیماران بدون تنفس یا حداقل تنفس به کار میرود )
توضیح:چون بیمار تنفس ارادی ندارد و یا حداقل است پس احتمال هایپر ونتیلاسیون نسبت به سایر گزینه ها کمتر است نه بیشتر

سوال 102(کلیداعلامی د)
منبع:برونر –سودارث تنفس ص195 پ2 (متن کتاب :مثالهایی از سیستم با جریان پایین :ماسک ساده /کانول بینی و غیره)
توضیح: جواب صحیح گزینه الف


بیوشیمی بالینی

درس شماره سوال منبع پاراگراف صفحه توضیح

 بیوشیمی عمومی 39 اصول بیوشیمی لنینجر  :955 بر اساس نمودار تبدیل 3فسفوگلیسرات به سرین یک طرفه است وسرین طی دامیناسیون به پیروات تبدیل میشود و قابل تبدیل به 3فسفوگلیسرات نیست

 شیمی الی وعمومی  77 شیمی عمومی مورتیمر جلد اول 2 168 : بزرگی فشار بخار یک مایع نشانه قدرت نیروهای جاذبه بین مولکولی آن مایع است ، مایعاتی که نیروی جاذبه قوی داشته باشند فشاربخارشان بایین خواهد بود " استناط مشود که گزینه الف ،ب،د هرسه به دلیل دارا بودن h.b بین مولکولی فشار بخاربایینی دارند درصورتیکه گزینه ج یعنی جیوه h.b بین مولکولی نمی دهد بتابراین فشاربخاربالایی دارد.

 بیوشیمی عمومی 22 :  km'=km(1+i/ki km'=km(1+3/1 km'=4km V=1/4Vm

 بیوشیمی عمومی 21 لنینجر ترجمه رضا محمدی 2012 : ابتدا آنزیم به صورت برگشت پذیر با سوبسترای خود ترکیب شده و در یک مرحله قابل برگشت نسبتا سریع ایجاد یک کمپلکس آنزیم سوبسترا می کند . سپس es در مرحله دوم آهسته تر تجزیه شده و تولید آنزیم آزاد و محصول p واکنش را مینماید. چون واکنش آهسته تر دوم میباست سرعت کل واکنش را محدود کند سرعت کل واکنش میایست متناسب با غلظت مواد واکنش کننده در مرحله دوم یعنی es باشد. و گزینه الف صحیح است.

 بیوشیمی عمومی 39 لنینجر  :696 سرین دهیدروژناز تبدیل سرین را به پیروات کاتالیز میکند. پیرووات در مسیر گلوکونئوژنز به میتوکندری رفته و و به صورت مالات خارج میشود و پس از تبدیل به اگزالاستات در سیتوزل به فسفو انول پیروات تبدیل میشود تا در ادامه گلوکز تولید شود..گزینه الف صحیح است. و همچنین در شکل 18-19 همان صفحه.

 شیمی الی وعمومی 86 شیمی آلی موریسون بوید 273 -3- :پنتانول یک الکل نوع دوم است و با اکسایش به کتون تبدیل میشود. پس گزینه اعلام شده (د) غلط است. 2 -متیل 2-بوتانول یک الکل نوع سوم است و اکسایش پیدا نمیکند.پس گزینه (ج) غلط است. صفحه 289 و 290 :اترها واکنش پذیری خیلی کمی دارند و بسیار پایدارند و فقط یک نوع واکنش میدهند (در مجاورت اسید الکل ایجاد میکنند)پس گزینه (الف) غلط است.


بیوتکنولوژی

سوال شماره 50 سلولی- سلولی ملکولی لودیش 2008 ترجمه دکتر عباس بهادر  صفحه 686 شکل 14-19:هم گزینه 2 و هم 4 درست هستند.در  اینجا نوشته شده است جداشدن وزیکول به gtp نیاز دارد نه اتصال وزیکول آن هم  به غشای سلول هدف.

 سوال 95 میکروب - کتاب جاوتز 2010تالیف دکتر کیومرث قاضی سعیدی صفحه 235 سمت چپ بالای صفحه هم دقیقا بیان شده است که : اثبات شده 20% ایزوله های جدا شده از mrsa دارای انتروتوکسین   fو همچنین a هستند. این سوال اصلا جواب درست نداشته است و در کلید نهایی باید حذف میشد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha