یکشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶
کد خبر: 52965

وقتی در آینه نگاه می کنید، چه می بینید؟ به گفته محققان طب سنتی چین، صورت شما پنجره منعکس کننده سلامت شماست. پیشانی، بینی، گونه های چپ و راست و چانه شما ۵ نقطه ای است که سرنخ های مهمی را از آن چه که درون بدنتان می گذرد، ارائه می کند.

چهره شما اسرار درونی بدنتان را فاش می کند

در این مطلب برخی از اسراری که صورتتان درباره وضعیت سلامت اندام های درونی بدنتان فاش می کند، رمزگشایی شده است. آگاهی از این سرنخ ها به شما کمک می کند تا از گسترش بسیاری از مشکلات جسمانی با مراجعه سریع به پزشک مربوطه، جلوگیری کنید. البته ذکر این نکته ضروری است که این علایم در صورت بروز ناگهانی می تواند نشانه ابتلا به بیماری های ذکر شده باشد و آکنه معمولی را نمی توان به وجود بیماری ها مرتبط دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، شما واقعاً با چهره ای که به شما خیره شده است آشنا هستید. اما یک نگاه دقیق تر ممکن است سرنخ هایی در مورد وضعیت سلامتی شما نشان دهد.

پوست و چشم مایل به زرد

این زردی است. این زمانی است که مقدار زیادی مواد زائد در بدن شما تولید می شود که گلبول های قرمز را تجزیه می کند. در نوزادانی که قبل از هفته 38 به دنیا می‌آیند، رایج و معمولاً بی‌ضرر است، زیرا کبد آن‌ها به اندازه کافی بالغ نیست که بتواند آنطور که باید کار کند. در بزرگسالان، زردی می تواند به معنای شرایط جدی تری باشد، مانند عفونت های ویروسی (هپاتیت، مونونوکلئوز)، مشکلات کبد، کیسه صفرا یا پانکراس یا سوء مصرف الکل

خال ها

اینها لکه ها یا برآمدگی هایی هستند که اغلب به رنگ تیره هستند. بیشتر آنها جای نگرانی ندارند، اما بررسی های پوستی می تواند به شما کمک کند تا سرطان را قبل از گسترش تشخیص دهید. وقتی صحبت از خال می شود، نکات مهم را به خاطر بسپارید:

  • نامتقارن: آیا شکل در هر طرف متفاوت است؟
  • حاشیه: آیا دندانه دار است؟
  • رنگ: آیا ناهموار است؟
  • قطر: بزرگتر از نخود است؟
  • در حال تغیر: آیا در چند هفته گذشته تغییر کرده است؟

اگر به هر یک از این سوالات پاسخ مثبت دادید، با پزشک خود صحبت کنید.

زخم ها

زخم های اطراف لب و دهان به احتمال زیاد تبخال هستند که توسط ویروس هرپس نوع 1 ایجاد می شوند. (بیشتر افراد مبتلا به تبخال دهان در کودکی یا بزرگسالی از بزاق آلوده شده اند، نه از تماس جنسی). هنگامی که بیمار، مضطرب یا بیش از حد خسته هستید، یا زمانی که برای مدت طولانی زیر نور خورشید بوده اید، زخم ها ممکن است ایجاد شوند. آنها معمولاً به خودی خود از بین می روند، اما اگر شیوع زیاد یا مکرر داشته باشد، پزشک ممکن است دارو را پیشنهاد کند.

لب های ترک خورده

همه افراد گهگاهی به خصوص در فصل زمستان دچار خشکی یا ترک لب می شوند. بالم می تواند به محافظت و مرطوب نگه داشتن آنها کمک کند. اما گاهی اوقات، خشکی لب‌ها نشانه‌ای از یک مشکل سلامتی است، مانند کم آبی زمانی که بدن شما آب کافی ندارد. آنها همچنین می توانند یک واکنش آلرژیک یا پاسخ به یک دارو، مانند استروئیدها باشند.

راش پروانه ای

بیشتر بثورات جدی نیستند و به خودی خود بهبود می یابند، اما راش پروانه ای غیرعادی است. هر دو گونه را به شکل پروانه می پوشاند و نشانه شایع لوپوس است. این یک بیماری است که باعث می شود سیستم ایمنی بدن به بافت ها و اندام های خود حمله کند. همچنین ممکن است تب، درد و سفت شدن مفاصل و انگشتانی که در سرما آبی رنگ می شوند داشته باشید. اگر بثورات غیر قابل توضیحی دارید، به خصوص اگر همراه با سایر علائم باشد، به پزشک مراجعه کنید.

مو در مکان های غیر معمول

این فقط می تواند موهایی باشد که در جایی که شما نمی خواهید رشد می کند این اتفاق می تواند برای مردان با افزایش سن در اطراف گوش ها و ابروها و برای زنان در اطراف چانه رخ دهد. در زنان جوان تر، موهای صورت می تواند نشانه ای از سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد، وضعیتی که می تواند باردار شدن را سخت تر کند.

افتادگی پلک

پزشکان آن را پتوز یا بلفاروپتوز می نامند. این می تواند در یک یا هر دو چشم اتفاق بیفتد؛ در موارد شدید، پلک شما ممکن است دید شما را مسدود کند. ممکن است شما با آن متولد شده باشید یا در طول چند دهه به آن مبتلا شوید. اغلب بی ضرر است، اما می تواند نشانه ای از مشکلات مغز، اعصاب یا حدقه چشم شما باشد. اگر در چند روز یا چند ساعت اتفاق افتاد، یا اگر دوبینی، ماهیچه‌های ضعیف، مشکل در بلع یا سردرد شدید دارید، به پزشک مراجعه کنید، این موارد می‌توانند نشانه‌های سکته مغزی باشند.

نمی توانید یک طرف صورت خود را حرکت دهید

اگر نمی توانید بخشی از بدن خود را حرکت دهید، فوراً از پزشک کمک بگیرید. اما اگر علائم دیگری ندارید، احتمالاً فلج بل است. زمانی اتفاق می افتد که چیزی( احتمالاً یک ویروس) به عصب کنترل کننده عضلات صورت فشار می آورد یا آن را متورم می کند. در طی چند ساعت یا چند روز ظاهر می شود و معمولاً یک طرف صورت شما را ضعیف می کند. همچنین ممکن است در فک و پشت گوش درد داشته باشید. معمولاً جدی نیست و در عرض 3 تا 6 ماه بهتر می شود.

فلج صورت با علائم دیگر

سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد که جریان خون به بخشی از مغز شما قطع می شود زیرا یک رگ خونی می ترکد یا مسدود می شود. در صورت مشاهده هر یک از این علائم فوراً به پزشک مراجعه کنید:

  • قسمت پایین صورت شما به طور ناگهانی فلج شده است
  • بی حسی یا ضعف در بازوها یا پاهای خود دارید
  • تکلم نامفهوم
  • دوبینی
  • سرگیجه
  • مشکل در بلع

لکه های زرد روی پلک های شما

به این برجستگی های زرد رنگ بر روی پلک بالا و پایین و اطراف آن زانتلاسما می گویند. آنها از کلسترول ساخته شده اند و اگرچه ممکن است ظاهر آنها را دوست نداشته باشید، اما خطرناک یا دردناک نیستند و معمولاً می توان آنها را از بین برد. اما آنها می توانند نشانه ای از احتمال ابتلا به بیماری قلبی یا حمله قلبی باشند، بنابراین بهتر است برای معاینه فیزیکی به پزشک مراجعه کنید.

چشمان باد کرده

فضای زیر چشم شما می تواند پر از مایع شود که می تواند باعث متورم یا پف کرده به نظر برسد. آب و هوای گرم و مرطوب می‌تواند باعث شود بدن شما آب بیشتری جذب کند، کم‌خوابی، غذای زیاد شور و تغییرات هورمونی. با افزایش سن بیشتر اتفاق می افتد زیرا ماهیچه هایی که از پلک های شما حمایت می کنند ضعیف می شوند. اگر چشمان شما قرمز و خارش دار است، ممکن است یک واکنش آلرژیک به غذا، گرده گل، آرایش، عطرها، پاک کننده ها یا عفونتی مانند چشم صورتی باشد.

ملاسما

این باعث ایجاد لکه های خاکستری مایل به قهوه ای روی پوست صورت شما می شود. پزشکان دقیقاً نمی‌دانند چرا این اتفاق می‌افتد، اما می‌تواند در اثر مواردی مانند بارداری یا مصرف برخی از قرص‌های ضدبارداری ایجاد شود. در این موارد، ملاسما اغلب پس از تولد نوزاد یا قطع مصرف قرص توسط زن، خود به خود محو می شود. در موارد دیگر، می تواند سال ها ادامه یابد. اما داروها و درمان های دیگر، مانند لایه برداری شیمیایی، می توانند کمک کنند.

ریزش مو

اگر مژه ها یا ابروهای خود را همراه با تکه هایی از موهای خود از دست می دهید، می تواند نشانه ای از بیماری به نام آلوپسی آره آتا باشد. این زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به فولیکول های مو حمله می کند. هیچ راهی برای جلوگیری از لکه های جدید وجود ندارد، اما با پزشک خود در مورد داروهایی که ممکن است به رشد مجدد موهای شما کمک کند، صحبت کنید.

رگ های خونی کوچک روی پیشانی

علایم ظاهر شده در این بخش از صورت مرتبط با وضعیت سلامت قلب، مثانه، شبکه روده کوچک و حالات روحی روانی است. در هنگام بررسی پیشانی خود اگر قرمزی خاص یا رگ های خونی کوچکی را مشاهده کردید که به نوعی دچار تغییر رنگ شده اند، می تواند نشانه ای از مشکلات قلبی باشد. البته تغییر رنگ پوست همچنین می تواند ناشی از تجربه حالات احساسی باشد. در افرادی که اغلب به لحاظ روحی روانی دچار آشفتگی می شوند، نوعی چین و چروک دائم بین ابروها ایجاد می شود.

اغلب پیش از بروز یک حمله قلبی نوعی رنگ جزئی سبز متمایل به آبی روی پیشانی پدیدار می شود. اگر شما چنین تغییر رنگی را در پیشانی همراه با علایمی همچون تنگی نفس، سرگیجه، تپش قلب، احساس سوزش یا درد در بازوی چپ تجربه کردید، بلافاصله با یک متخصص قلب مشورت کنید.

قرمزی و پوسته پوسته شدن پیشانی نیز می تواند نشانه خشکی دستگاه گوارش باشد، اگر هر دوی این علایم را با هم دارید، بدین معناست که دستگاه گوارش شما در حال فریاد زدن است و به شدت به کمک نیاز دارد. وجود جوش های زیاد روی پیشانی نیز می تواند نشانه این باشد که فرآیند سم زدایی از بدن به خوبی انجام نمی شود.

جوش در اطراف بینی

بینی شما می تواند اسراری را درباره وضعیت سلامت معده و شبکه طحال و لوزالمعده فاش سازد. علایم ناهنجاری های داخلی به شکل جوش روی نوک یا اطراف بینی بروز می کند. در صورت ظاهر شدن ناگهانی چنین جوش هایی، بهتر است به غذایی که روز قبل میل کرده اید، توجه کنید.

آیا مملو از فلفل یا به شدت چرب بوده است؟ شاید هم خیلی شکلات خورده اید. در هر حال در چنین وضعیتی عوارضی همچون سوء هاضمه، یبوست و یا اسهال شما را تهدید می کند. قرمزی یا پارگی های مویرگی در اطراف پل بینی (استخوان بین 2 چشم) می تواند ناشی از مصرف زیاد غذاهای محرک مانند قهوه و یا استرس و ناراحتی شدید باشد.

ظاهر شدن لکه های تیره در اطراف چانه

این ناحیه از صورت نشانه های مربوط به سلامت کلیه و مثانه و سیستم هورمون ها و غدد را آشکار می سازد. ظاهر شدن ناگهانی لکه های تیره و تغییر رنگ اطراف پوست چانه و دهان حاکی از بروز مشکلاتی در کلیه و مثانه است. بروز آکنه عود کننده در اطراف چانه می تواند نشانه بر هم خوردن توازن هورمونی باشد. این مشکل اغلب در نتیجه تولید بیش از حد استروژن یا تستوسترون ایجاد می شود و با بر هم خوردن عادت ماهیانه زنان و بروز مشکلات در پروستات در مردان همراه است. حتماً ناحیه شیار مانند بین بینی و لب بالایی را نیز مورد توجه قرار دهید.

این ناحیه کوچک مربوط به سلامت رحم و تخمدان در زنان و پروستات در مردان است. وجود خطوط افقی، ظاهر شدن ناگهانی لکه یا تغییر رنگ در این ناحیه می تواند ناشی از وجود برخی مشکلات باروری باشد. بر اساس طب سنتی چین، افراد دارای چانه کوچک به لحاظ ژنتیکی مستعد ضعف در دستگاه کلیه و مثانه هستند، البته این بدان معنا نیست که این افراد به بیماری های کلیوی مبتلا می شوند. این تنها یک هشدار ساده است برای این دسته از افراد است تا با رعایت اصول رژیم غذایی و روش زندگی صحیح از بروز هر گونه مشکلی در کلیه و مثانه خود پیشگیری کنند. پرخونی اطراف ناحیه چانه نیز بدین معناست که کلیه های شما زیاد فعال هستند و به شدت در حال کارند که شاید علت آن استرس بیش از حد و دائمی شما باشد.

تغییر رنگ گونه ی راست

این ناحیه مرتبط با سلامت ریه ها و دستگاه روده بزرگ است. مشکلات در این اندام ها در قالب تغییر رنگ، بروز لکه و مشکلات پوستی روی گونه راست شما ظاهر می شود. ظهور آکنه خفیف، لکه های اگزما و یا قرمزی جزئی می تواند نشانه این باشد که یک سرماخوردگی در راه است. افراد مستعد آلرژی های تنفسی یا آسم بیشتر دارای نوعی اگزمای قرمزرنگ همراه با پوسته پوسته یا رنگ سبز متمایل به آبی جزئی در طول گونه راست هستند. این علایم نشانه وجود حرارت بسیار یا التهاب در سیستم تنفس یا فقدان اکسیژن در نتیجه گرفتگی برونشی است.

تغییر رنگ گونه چپ

گونه چپ با وضعیت سلامت شبکه کبد و کیسه صفرا مرتبط است. پارگی مویرگی و قرمزی به ویژه در کنار پل بینی حاکی از حرارت، التهاب یا تجمع سموم در کبد است. وجود رگ های بیرون زده و متورم، قرمزی و جوش گاهی اوقات نشانه فشار خون بالا و خشم فروخورده است.

رنگ متمایل به زرد در زیر چشم چپ می تواند حاکی از وجود سنگ صفرا یا تری گلیسیرید و کلسترول بالا باشد.بروز مشکلات در این ناحیه از صورت همچنین می تواند ناشی از برخی مسائل عاطفی مانند خشم و افسردگی باشد چرا که شبکه کبد و کیسه صفرا شامل سیستم عصبی می شود.

تغییر رنگ لب

دهان نیز عضوی در چهره است که اسرار معده را فاش می کند. لب ها در واقع با سلامت معده و روده کوچک و پوست اطراف لب ها در ۲طرف دهان به سمت گونه با وضعیت سلامت روده بزرگ مرتبط است. بنابراین بروز هر لک یا نقطه رنگ پریده در اطراف لب ها می تواند نشان دهنده حرکات ضعیف روده، نفخ و یا کاهش اشتها باشد.البته این علامت می تواند حاکی از وجود ماده ای در رژیم غذایی تان باشد که به آن آلرژی دارید.

به خاطر داشته باشید که موارد ذکر شده در این مطلب برای بالابردن آگاهی شماست و به هیچ وجه نمی تواند جایگزین تشخیص پزشکی شود و شما در هر یک از این موارد باید بلافاصله به متخصص مربوطه مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • آنتی ویروس ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    12 4
    خیلی خوب بود، ممنون از مطالب مفیدتان
  • حسین ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    9 6
    بسیارعالی ومفیدبود
  • ستاره ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    6 5
    ممنون از مطلب خیلی مفید و اموزنده تون، عالی بود.