چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5297

رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران از راه اندازی نخستین دانشکده طب سنتی در کشور خبر داد و گفت: فضای فیزیکی دانشکده در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی تهران قرار دارد و امکانات علمی و فیزیکی تأسیس آن فراهم شده است.

دکتر محمدرضا شمس اردکانی در گفتگو با مهر در خصوص تعداد دانشجویان و اعضای هیئت علمی این دانشکده گفت: اساتیدی که صرفاً در بخش طب سنتی فعالیت می کنند در کنار دیگر اعضای هیئت علمی از گروه های بالینی و علوم پایه و سایر رشته ها کار آموزش نخستین دوره پذیرش دانشجوی رشته طب سنتی را بر عهده خواهند گرفت.

وی اضافه کرد: مرحله اول آموزش دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد طب سنتی در دانشگاه علوم پزشکی تهران طی می شود و پس از آن در دانشگاههای علوم پزشکی ایران، شاهد و شهید بهشتی ادامه تحصیل می دهند. هم اکنون نیز در حال رایزنی افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در این رشته هستیم.

شمس اردکانی در خصوص ضرورت ایجاد دانشکده طب سنتی در کشور گفت : علم طب و پزشکی یکی از تقسیم بندی های علوم از زمان های باستان بوده است اگر این مطلب را بپذیریم از زمان قرن دوم هجری قمری تا 200 سال گذشته طب در دست دانشمندان ایرانی و اسلامی بود.

وی اضافه کرد : ایرانیان ادعای قابل اثباتی دارند که طب از ایران به غرب رفته است و حتی کتابهای پزشکان ایرانی و مسلمان بارها تجدید چاپ شده و در دانشکده های طب غرب آموزش داده شده است.

رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: با تشکیل دارالفنون طب سنتی ایرانی جای خود را به طب جدید داد. طب سنتی طبی کل نگر و طب جدید طبی جزء نگر است. ایرانیان از گذشته های دور برخلاف غربی ها همیشه موحد بوده اند و طب سنتی و کل نگر نیز با نگاه وحدانی و و روحانی همراه بوده است. در واقع طب سنتی ایرانی یک طب کل نگر متأثر از اصول وحدانیت است زیرا در طب سنتی بیمار و در طب جدید بیماری درمان می شود.

وی جایگزینی طب سنتی با طب جدید را موجب فراموشی این رشته علمی و کاربردی برشمرد و گفت: با توجه به ظهور طب جدید کم کم داشت از صحنه علم جهان حذف می شد و در دانشگاه علوم پزشکی تهران سعی کردیم با احیای این رشته نه تنها یک رشته بسیار عمیق، دقیق و ضروری پزشکی را توسعه دهیم بلکه از کاربردهای آن که می تواند در سلامت جامعه می تواند نقش موثری داشته باشد، استفاده کنیم.

شمس اردکانی با اشاره به تلاش های وزارت بهداشت برای احیای رشته طب سنتی در کشور گفت: راه اندازی رشته های جدید، ایجاد دبیرخانه شورای آموزش طب سنتی و مکمل و در ادامه فعالیت های فاخر فرهنگستان علوم پزشکی کشور نشان از توجه خاص به این رشته می دهد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha