بررسی تغییر تصویه آب تهران از کلر به آب ژاول، نقد نظریه خشکسالی جنوب کشور به دلیل توطئه غرب و ماجرای مصوبه فروش پارک پردیسان از مهمترین محورهای مصاحبه خبرگزاری مهر با معصومه ابتکار دبیر کمیته محیط زیست شورای شهر تهران است.

سلامت نیوز : بررسی تغییر تصویه آب تهران از کلر به آب ژاول، نقد نظریه خشکسالی جنوب کشور به دلیل توطئه غرب و ماجرای مصوبه فروش پارک پردیسان از مهمترین محورهای مصاحبه خبرگزاری مهر با معصومه ابتکار دبیر کمیته محیط زیست شورای شهر تهران است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ شاید بتوان گفت مصوبات شورای شهر تهران در حمایت از محیط زیست و کاهش آلودگی هوا بیش از مصوبات دولت و مجلس است.معصومه ابتکار دبیر کمیته محیط زیست شورایکی ازاعضای شورا است که همیشه دغدغه حفاظت از محیط زیست پایتخت را داشته . ساماندهی دکلهای مخابراتی ،تصویب طرح جامع صنایع و مشاغل زیان آور،هشدار در خصوص احتمال تغییر کاربری پارک پردیسان و... بخشی از تلاش های شورای شهر تهران برای زندگی پاک و سالم در تهران است. در پی گفتگوی کوتاه ما را با وی می خوانید:در حدود یک هفته است که اعلام می کنند که در تصفیه آب تهران کلر را به آب ژاول تبدیل کرده اند و از طرفی اعلام می کنند که تصفیه آب با کلر خطرناک است. دوسوال  مطرح است، اول اینکه چطور کلر تاکنون برای آب خطرناک نبوده و دوم اینکه آیا این تغییر آسیبی به سلامت مردم می زند یا نه؟
 
- معصومه ابتکار، دبیر کمیته محیط زیست شورای شهر تهران: بر اساس گزارشی که ما در کمیته محیط زیست شورای شهر از مسوولان و کارشناسان آب منطقه تهران گرفته ایم، آب تهران و کیفیت آن به جهت آلودگی های میکروبی و به جهت بقایا و مواد شیمیایی که می تواند خطرناک باشد در حد استانداردهای قابل قبول سازمان بهداشت جهانی است و آلودگی خاصی ندارد مگر درموارد خاصی که در سال های گذشته نیترات آب بالا رفته و یا اتفاقات موردی افتاده بود و یا مکان هایی که خارج از سیستم آب رسانی تهران باشد. به عنوان مثال ما هنوز در تهران مکان هایی داریم که آب رسانی خصوصی یا تانکر دارند و یا ممکن است در جاهایی لوله ها نشتی داشته باشد و آلودگی اتفاق بیفتد ولی در کل وضعیت آب شهر تهران وضعیت مطلوبی دارد.

اما اینکه در روش تصفیه آب استفاده از کلر یک روش تائید شده است یانه باید بگویم که امروزه روش های بهتری از کلرزنی مطرح می کنند و لزوما تاکید بر این نمی شود که آب حتما با استفاده ازکلر گندزدایی شود مخصوصا از روش هایی مثل اوزن توصیه می شود چون خطر کمتری دارد.ترکیب کلر مخصوصا اگر با نیترات ها و ترکیبات دیگری که در آب هست می تواند خطرناک شود یا می تواند عوارض داشته باشد. در مجموع در کلر به عنوان یک تصفیه کننده بحث زیاد است. اینکه به تازگی گفته می شود آب تهران را با آب ژاول تصفیه می کنند من اطلاع ندارم و وارد این بحث نمی شوم. ولی این وعده را می دهم که کمیته محیط زیست شورا در اولین فرصت جلسه ای در این رابطه خواهد گذاشت.

*نمی توان گفت که آیا آب ژاول جایگزین خوبی برای کلر هست یا نه؟

- نمی توانم اظهار کنم.

* ولی این تغییر به گفته مسئولان وزارت نیرو اتفاق افتاده است و باید مشخص شود به نفع شهروندان است و یا به سلامت آنها آسیب می رساند ؟

- حتما ما از کارشناسان محیط زیست و هم کارشناسان سازمان آب و فاضلاب را دعوت می کنیم وپیرامون کیفیت آب بحث می کنیم و اطلاعات دقیق را در اختیار شهروندان قرار می دهیم.در هرصورت ما باید به سمت ارتقای استانداردها حرکت کنیم و این انتظار شورای شهر است که به سمت روش های کم خطرتر برویم و کیفیت آب ارتقا پیدا کند چرا که آب یکی از نیازهای اساسی است و می تواند دستخوش آلودگی یا تغییرات شیمیایی شود ودر سلامت وبیماری افراد موثراست.آلودگی های زیست محیطی و عوارضی که از طبیعت به منابع زیرزمینی آب وارد می شود متاسفانه آب را بسیار آلوده کرده است اما منابع آب شرب تهران تا کنون تحت کنترل و نظارت بوده ولی اینکه چه اتفاقی افتاده که این تغییر از کلر به آب ژاول رخ داده من می توانم حدس بزنم شاید به دلیل برخی از محدودیت ها و یا مسائل ایمنی باشد.

*یکی از دغدغه ها شما در جلسات شورا مصوبه فروش باغ پردیسان است که به گفته یکی از نمایندگان مجلس این مصوبه لغو شده است آیا این موضوع صحت دارد یا خیر؟

- این موضوع را باید از مجلس پیگیری کنید . اگر این خبر صحیح باشد خبر بسیار خوبی است که باید از دفتر تدقیق قوانین مجلس پیگیری شود.ماهم درشورا تقاضایمان این بود که دولت و مجلس این مصوبه را لغو کنند چون واقعا این موضوع منطقی نبود. حتی در قالب اصل 44 هم نگاه کنیم فضای سبز چون ارزش افزوده و درآمدزایی خاصی ندارد،نمی تواند در قالب خصوصی سازی توجیه اقتصادی داشته باشد مگر آنکه بخش هایی از آن را برای ساخت وساز یا هتل سازی و رستوران سازی بدهند که این فضا را از آن اهداف اصلی خودش دور می کند و حساسیت موضوع هم به این دلیل است چون این زمین در منطقه شهرک غرب قرار گرفته و یکی از مناطقی است که ارزش افزوده وبورس زمین در آنجا خیلی بالاست بنابراین نگرانی شورا به حق است.
ما دلمان می خواهد فضای سبز تهران حفظ شود. صد هکتار در دل شهرک غرب که برای فروش گذاشته شده است بسیار نگران کننده است و باید به شورا حق بدهیم که شورا خیلی با حساسیت این موضوع را پیگیری کند.

* به تازگی یکی از مسئولان اعلام کرده است که خشکسالی جنوب کشور توطئه غرب است.چقدر این جمله می تواند مبنای علمی داشته باشد ؟

- همه درگرم شدن زمین وتغییرات آب و هوایی شریک هستند.چون در اثر نیروگاه ها و صنایعی که دی اکسید تولید می کند و یا کشاورزی که گازهای گلخانه ای ایجاد می کند این تغییرات ایجاد می شود .اما امسال متوسط بارندگی مناسب بود و من فکر می کنم این نوع نگاه ساده انگاری و مقداری شعاری است وباید بر آن کارشناسی نگاه کرد. متاسفانه سو مدیریت داخلی را در منابع خاک و آب را دلیل این خشکسالی می بینم. چند سال است که محیط زیست ما دچار مشکل است. زاینده رود با وجود میزان بارندگی خوبی که داشتیم برای چه الان باید چنین وضعیتی داشته باشد.چرا ما نباید منابع آب را درست مدیریت کنیم.من فکر می کنم بیش از اینکه ما همه چیز را از منظر توطئه غرب ببینیم بهتراست به فکر راه حل های عملی باشیم . شاید غرب به لحاظ تکنولوژی بالایی که دارد برای محیط زیست جهان مشکلات بیشتری ایجاد میکند اما این که هر مشکلی را از منظر توطئه ببینیم اصل  موضوع را دچار مشکل می کند و نوعی فرافکنی است ونشان دهنده آن است که ما نمی خواهیم اقرار کنیم که خودمان هم اشتباهاتی داریم و اگر این روند ادامه پیدا کند منشاء مشکلات را شناسایی نمی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha