سلامت نیوز: به نظر می‌رسد نمی‌توان پایانی برای بی‌ثباتی بهای مواد خوراکی در سراسر جهان متصور شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بی بی سی، شرایط سخت آب و هوایی، آسیب‌هایی به برداشت غلات در ایالات غرب میانه آمریکا و منطقه موسوم به کمربند ذرت (منطقه‌ای در همین ایالات که محصول اصلی آنها ذرت است) زده است.این منجر به بروز هراس از کمبود گندم شده و قیمت‌ها را افزایش داده است.

به همین خاطر سازمان خوار و بار جهانی (فائو) هشدار داده که شاخص قیمت مواد غذایی پس از سه ماه متوالی کاهش، با افزایش چشمگیری مواجه خواهد شد.

طبق آمار ارائه شده توسط فائو هزینه ماهانه عمده فروشی مواد غذایی در فوریه سال ۲۰۱۱ به بالاترین حد رسید و از آن زمان به طور متوسط با کاهش ۱۵.۴ درصدی مواجه شده است.

اما افزایش هزینه خرده فروشی مواد غذایی کماکان عامل مهمی در تورم اجناس مصرفی در سراسر جهان به شمار می‌رود. این باعث شده تا سیل اتهامات روانه سفته بازان شود که متهم شده‌اند مسئول افزایش هزینه سبد خانوارها هستند.

این در حالی است که قیمت نفت از ابتدای سال جاری در بازارهای جهانی کاهش یافته اما پیش بینی شده که با کاهش میزان تولید و افزایش تقاضا، این روند برای مدت‌های مدید ادامه نخواهد داشت.

دلیل افزایش قیمت مواد غذایی چیست؟به نظر می رسد نگرانی‌ها از بابت کمبود مواد غذایی از سال ۲۰۰۸ به این سو کاهش یافته است. در آن سال افزایش قیمت‌ها منجر به بروز شورش‌ها و برپایی تظاهراتی در نقاط مختلف جهان شد.

فائو در تازه ترین برآورد خود می گوید به طور کلی، وضعیت عرضه و تقاضا در سال ۲۰۱۳-۲۰۱۲ رضایت بخش است.

این نهاد وابسته به سازمان ملل در گزارش خود به ذخیره فراوان برنج که یک کالای اساسی در آسیا به شمار می رود اشاره کرده است.

فائو همچنین به میزان کافی گندم و سایر غلات برای صادرات از این منطقه اشاره کرده است.


ارقام بر حسب میلیون تن؛ منبع: وزارت کشاورزی آمریکا

این سازمان می گوید انتظار دارد تولید غلات در سال جاری، رکوردهای جاری را شکسته و به ۲.۴ میلیارد تن در سال برسد که دو درصد بیشتر از تولید سال پیش است.

این در حالی است که مناطق مهم تولید کننده غله در آمریکا با بدترین خشکسالی ۲۵ سال اخیر خود مواجه هستند و قیمت گندم، ذرت و دانه سویا افزایش قابل توجهی داشته‌اند.

تنها قیمت گندم در ماه گذشته، ۳۵ درصد افزایش یافته است.



قیمت سایر اقلام غذایی تغییر کرده؟فائو می گوید قیمت کالا و اقلام خوراکی در ماه ژوئن کاهش یافته است که بیشترین کاهش مربوط به روغن های خوراکی بوده است.

کشاورزان در آمریکا نگران محصولات از بین رفته خود هستند و این در حالی است که در کانادا، به رکورد جدیدی از تولید کلزا (نوعی گیاه دانه روغنی) دست یافته‌اند.

در جنوب قاره آمریکا، برداشت شکر در برزیل که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان شکر دنیا به شمار می رود به دلیل هوای بارانی، با اختلال رو به رو شده که این موجب کاهش ذخیره محصول و افزایش قیمت آن در بازار شده است.



در هند، دومین تولید کننده برنج و شکر جهان، این نگرانی وجود دارد که بارش کم باران های موسمی موجب افت تولید این دو محصول کشاورزی پس از دو سال محصول چشمگیر شود.

وزیر کشاورزی هند گفته است که کشاورزان هندی برای دستیابی به محصول مشابه دو سال گذشته با چالش مواجه‌اند و امسال باران‌های موسمی، مرتب نمی‌بارد و قابل پیش بینی نیست.

سفته بازیاوائل ماه جاری میلادی، ژوزه گراتسینو دا سیلوا، مدیرکل فائو، انگشت اتهام را به سوی سفته بازان بازارهای مالی دراز کرد و گفت آنها باید در مورد تاثیری که بر بی ثباتی قیمت مواد غذایی می‌گذارند، درک بیشتری از خود نشان دهند.

او گفت بی ثباتی بیش از حد قیمت مواد غذایی، به خصوص افزایشی که از سال ۲۰۰۷ به این سو داشته‌اند، تاثیرات منفی بر قشر مصرف کننده و تولیدکننده فقیر در سراسر جهان داشته است.

واحد اطلاعات نشریه اکونومیست به مواردی اشاره کرده که در آن سفته بازان به کمبود کالا به عنوان فرصتی برای سرمایه گذاری و سودجویی نگاه می کنند و این به افزایش قیمت ها کمک می کند.

"جنبش توسعه جهانی" درصدد مقابله با چنین روندی است.

این نهاد خواهان وضع مقررات نظارتی بیشتر بر خرید و فروش قراردادهایی است که در آن بر سر قیمت فروش کالایی در تاریخی مشخص با قیمتی معین توافق می شود.

چنین قراردادهایی برای کم کردن نگرانی ها از بلاتکلیفی در بازار صورت می گیرد و فروشنده و خریدار به موجب آن خطرات معامله را کاهش می دهند.

اما جنبش توسعه مدنی و چندین نهاد دیگر می گویند معامله چنین قراردادهایی به عنوان سهام منجر به افزایش بیشتر مواد غذایی شده و به ضرر قشر فقیر است.

بر سر قیمت نفت در بازار چه می‌آید؟قیمت یک بشکه نفت در بازار لندن از آوریل امسال کاهش یافته است. در آن زمان قیمت هر بشکه نفت ۱۲۵ دلار بود اما در حال حاضر به صد دلار رسیده است.

تنش های سیاسی در کشورهای تولید کننده نفت در خاورمیانه ادامه دارد و این تاثیرگذار است.

ایران تهدید می کند که ارسال نفت از طریق تنگه هرمز را مسدود می کند. در حال حاضر یک پنجم نفت دنیا از این تنگه می گذرد.

افزایش تقاضا برای نفت به این بی ثباتی دامن می زند.

تحلیلگران می گویند افزایش تقاضای چین برای تامین مواد سوختی کارخانه ها و خودروها نیز در این زمره است.

این امر نه تنها مستقیما بر هزینه سوخت و انرژی اثر می گذارد بلکه بر قیمت سایر اقلام به دلیل افزایش هزینه تولید و حمل و نقل اثر می گذارد.

بسیاری از کشورهای دنیا در تقلا برای کنار آمدن با اثرات بحران جهانی اقتصاد هستند و دستمزدها نیز همگام با افزایش قیمت‌ها اضافه نشده‌اند و این باعث شده تا بسیاری تاثیر این افزایش را عینا مشاهده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha