سلامت نیوز : دکتر عظیمی نژاد گفت: تحقیقات انجام شده نشان می دهد شیوع ام‌ اس در سال 2008 در شهرهای تهران و اصفهان، به ترتیب 53 تا 55 نفر در 100هزار و 77 نفر در 100هزار نفر بوده است.

وی با بیان اینكه ام‌ اس در اصفهان بیش از سایر نقاط كشور رواج دارد، اظهار كرد: مناطق مختلف جهان از نظر شیوع ام‌ اس به سه دسته كم‌ خطر، خطر متوسط و پرخطر تقسیم‌بندی می‌شوند. آمریكا و اروپا جزو مناطق پرخطر قرار دارند و به عنوان مثال میزان شیوع این بیماری در اسپانیا 100نفر در هر 100هزار نفر است اما در اینگونه كشورها روند فزاینده مبتلایان به ام‌اس متوقف شده است اما در ایران این بیماری همچنان در حال افزایش است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ؛دبیرعلمی نهمین كنگره بین‌المللی ام‌ اس درباره پیش‌بینی‌های انجام شده در زمینه وجود یك بیمار ام‌ اس در هر خانواده در 10سال آینده اظهار كرد: اگر با روند موجود بیماری ام‌اس در ایران افزایش یابد طی 10 تا 20 سال آینده هر فردی در اقوام خود با یك مبتلا به ام اس مواجه می‌شود؛ بنابراین این آمار مربوط به هر خانواده 4 ـ 5 نفری نیست.

وی درباره سن ابتلا به ام‌اس اظهار كرد: معمولا افراد بین 20 تا 40 سالگی به این بیماری مبتلا می‌شوند البته برخی اشخاص زیر این مقطع سنی و برخی پس از آن دچار ام‌ اس می‌شوند به عنوان نمونه ام‌ اس در كودكان نیز مطرح است.وی با بیان اینكه هنوز شبكه ثبت ملی ام‌ اس در ایران نداریم، اظهار كرد: البته وضعیت ما نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است چرا كه پیش از این آماری از شیوع ام‌ اس در استان‌های كشور نداشتیم ولی در حال حاضر اطلاعاتی در این زمینه درباره برخی از استان‌ها به دست آمده است.

این متخصص مغز و اعصاب افزود: دكتر محمدعلی صحرائیان نایب رییس انجمن ام‌ اس با وزارت بهداشت مذاكراتی را در زمینه راه‌اندازی پورتال ملی در زمینه ام‌ اس داشته‌اند تا در آن پورتال آمار بیماران ام‌ اس ثبت شود. كارهای اولیه راه‌اندازی این سامانه انجام شده اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. البته پیش‌ نیاز این كار اطلاع از میزان شیوع ام‌ اس در كشورمان و نحوه توزیع آن است.عظیمی در پاسخ به این پرسش كه آیا عوامل ژنتیك نقشی در ابتلاء به ام‌ اس دارد یا نه، تاكید كرد: احتمال ابتلای كودكانی كه والدین آنها مبتلا به ام‌ اس نیستند به این بیماری حدود یك درصد و احتمال دچار شدن كودكانی كه پدر و مادران آنها دچار ام‌ اس هستند حدود سه درصد است بنابراین عوامل ژنتیكی نقش بسیار كمی در ابتلا به ام‌ اس دارد.

دبیرعلمی نهمین كنگره بین‌المللی ام‌ اس با بیان اینكه در كنگره امسال تلاش می‌كنیم توجه متخصصان رشته‌های مختلف را به بیماری ام‌ اس جلب كنیم، اظهار كرد: درمان ام‌ اس نیازمند كار گروهی است و در بیشتر كشورها این بیماران به صورت تیمی درمان می‌شوند چرا كه فقط لازم نیست مبتلایان به ام‌ اس زیر نظر متخصص مغز و اعصاب باشند بلكه آنان به توانبخشی، روانپزشكی، مددكاری اجتماعی و تغذیه صحیح نیاز دارند. پرستاری از این بیماران نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین تلاش می‌كنیم كنگره نهم پل ارتباطی بین متخصصان مغز و اعصاب و سایر رشته‌ها باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: افسردگی در بین مبتلایان به ام اس شایع‌تر است چرا كه مردم جامعه دید خوبی نسبت به این بیماری ندارند و آن را مساوی با ناتوانی و قرار گرفتن روی ویلچر قلمداد می‌كنند. در این شرایط مبتلایان به ام‌ اس در جامعه دچار مشكلات روحی می‌شوند.وی با اشاره به اهمیت توانبخشی مبتلایان به ام‌ اس اظهار كرد: متاسفانه بیماری برخی از مبتلایان به ام‌ اس پیشرفت می‌كند و آنان برخی از توانایی‌های خود را از دست می‌دهند. در این شرایط این بیماران به توانبخشی نیاز پیدا می‌كنند اما هزینه‌های توانبخشی در ایران بسیار بالا است. اما اگر خدمات لازم به مبتلایان به ام‌ اس در قالب یك تیم ارائه شود آنان متحمل هزینه‌‌های كمتری می‌شوند. این در حالی است كه در ایران خدمات مورد نیاز آنان جداگانه ارائه می‌شود و هر كدام هزینه‌های زیادی را در بر دارد.

تاثیر کمبود ویتامین D  در ابتلا به ام اس

وی با تاكید بر مشخص نبودن علت ابتلا به ام‌ اس اظهار كرد: تنها موضوعی كه در چندسال اخیر مشخص شده است نقش احتمالی كمبود ویتامین D در ابتلا به این بیماری است چرا كه هر چه از استوا دورتر می‌شویم شیوع ام‌ اس افزایش می‌یابد. بر اساس یكی از تحقیقات انجام شده در دنیا مشخص شد شیوع ام‌ اس در افرادی كه در فصل بهار متولد شده‌اند بیشتر بوده است چرا كه اوایل بارداری مادران آنها در فصل پاییز و زمستان بوده است در نتیجه مادر ویتامین D كمتری دریافت كرده است.عظیمی با اشاره به تحقیقات انجام شده در تهران گفت: 80 درصد تهرانی‌ها دچار كمبود ویتامین D هستند البته مصرف زیاد این ویتامین عوارض جبران‌ناپذیری برای بدن در پی دارد بنابراین به كسانی كه مبتلا به ام‌ اس هستند یا این بیماری در اقوام درجه یك آنها دیده شده است توصیه می‌شود سطح ویتامین D بدن خود را بررسی كنند و تحت نظر پزشك تحت درمان قرار بگیرند.

وی تاكید كرد: ویتامین D در هیچ ماده غذایی به اندازه كافی وجود ندارد و فقط از طریق نور خورشید می‌توان به مقدار كافی ویتامینD دریافت كرد. اما با توجه به مضراتی كه ممكن است به علت در معرض مستقیم نور خورشید قرار گرفتن برای بدن داشته باشد به افراد توصیه می‌شود كه در صورت نیاز به ویتامین D با تجویز پزشك این ویتامین را به صورت مكمل مصرف كنند. از سوی دیگر نمی‌توان هیچ رژیم غذایی را عامل ابتلا به ام‌ اس دانست.عظیمی افزود: بر اساس توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی بهتر است افراد روزانه به مدت نیم‌ ساعت بین ساعت 8 تا 15 بدون مصرف ضدآفتاب در معرض نور خورشید قرار بگیرند اما با توجه به مسایلی كه در زمینه نازك‌ شدن لایه ازون مطرح شده است برخی از پزشكان این كار را توصیه نمی‌كنند.لازم به ذکر است نهمین کنگره بین المللی ام اس ایران 11 و 12 آبان در هتل المپیک برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha