یکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 53023
 سلامت نیوز :عضو شورای گسترش وزارت بهداشت به سایت خبری تحلیلی عدالت­خواهان نظام سلامت گفت  برای رسیدن به متوسط جهانی سرانه­ی داروساز نسبت به جمعیت کشور مشکلی وجود ندارد.

به علت وجود دانشگاه­های آزاد و بین الملل و دولتی، مشکل کم­بود داروساز حل شدنی است

دکتر شفیعی به خیزش نیوز این گونه توضیح داد: بررسی کردیم که متوسط جهانی داروساز چند است که تا سال 1404 به آن برسیم. این عدد 32 در صدهزار است. یهنی به ازای هر یک­صدهزار نفر جمعیت کشور، سی و دو داروساز وجود داشته باشد. جمعیت تا سال 1404 بررسی و بر این اساس تعداد داروساز مورد نیاز کشور استخراج گردید. بر اساس آمار نظام پزشکی حدود 14000 داروساز داریم. تعداد خروجی دانشکده­های داروسازی هم مشخص و در سال حدود هزار نفر است. با توجه به این اعداد و ارقام و وجود دانشکده­های آزاد و بین الملل و دانشکده ­های دولتی به این هدف در سال 1404 خواهیم رسید.

تاسیس دانشکده­ی داروسازی برای محرومیت زدایی

وی افزود: اما تصمیم گرفتیم تا برای محرومیت زدایی در استان­های محروم یک دانشکده­ی داروسازی در استان­های محروم یک دانشکده­ی داروسازی تاسیس کنیم. نه به خاطر کم­بود داروساز. چون کم­بودها با همان دانشکده­های داروسازی فعلی برطرف می­شود. اما برای محرومیت زدایی (از استان­های محروم) اجازه تاسی دانشکده­ی داروسازی به آن­ها داده می­شود.

پذیرش داروساز از فارق التحصیلان مقطع کارشناسی بدون کنکور

دکتر شفیعی ادامه داد: قرار است یک برنامه­ی پایلوت (آزمایشی) اجرا بشود. از مقطع لیسانس، تعدادی حدود 10 درصد دانشجویان کنونی داروسازی، دانشجوی مقطع دکتری داروسازی پذیرفته شود. البته پذیرش دانشجویان داروسازی از کنکور محدود نمی­شود. بلکه علاوه بر آن، این تعداد دانشجو پذیرش خواهند شد. این پذیرش میان کارشناسان شیمی و بیولوژی (زیست شناسی) و سایر رشته­های مرتبط صورت خواهد گرفت. شرایط پذیرش اعلام خواهد شد.  این افراد پس از قبولی در امتحان جامع علوم پایه، سایر واحدهای تخصصی داروسازی بعد از علوم پایه را ادامه داده و مانند سایرین دکتر داروساز می­ شوند.

مقطع داروسازی عمومی تغییر نخواهد کرد

وی در پاسخ به این سوال که "آیا مقطع تحصیلی دانشجویان داروسازی از دکتری عمومی به کارشناسی تغییر خواهد کرد؟" قاطعانه گفت: ما چنین چیزی نداریم!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha