یك روانپزشك اظهار داشت: رنگ‌های روشن همچون رنگ‌های سبز و آبی، موجب كاهش ضربان قلب، فشار خون و تنفس ‌شده و آرامش‌ بخش‌ هستند.

دكتر امیررضا چمنی در گفت ‌وگو با ایسنا، در خصوص تاثیر رنگ‌ها از نظر روانشناختی گفت: با توجه به این كه برخی رنگ‌ها، خاصیت تحریك كنندگی و برخی رنگ‌ها آرامش‌بخش هستند، تركیب رنگ‌ها در طبیعت به نحوی است كه باعث ایجاد تعادل در روح و روان می‌شود.

وی افزود: ‌برخی رنگ‌ها در طبیعت مانند رنگ‌های قرمز، محرك و برخی رنگ‌های روشن مثل سبز و آبی به انسان آرامش می‌بخشند، به عبارتی رنگ‌های محرك با تاثیر بر روی بدن موجب افزایش ضربان قلب، فشار خون و نبض و تنفس می‌شوند و در مقابل رنگ‌های روشن موجب كاهش این فاكتورها می‌شوند.

دكتر چمنی ابراز داشت: رنگ سفید نماد پاكی و سمبل قداست است و با عنایت به این كه رنگ سفید، نشاط، سرور و پاكی را به همراه دارد، در احادیث زیادی به پوشیدن لباس سفید تاكید شده است .

وی ابراز داشت: رنگ زرد سمبل روشنایی،‌ فعالیت، ‌كار‌، تلاش‌، مفرح، ‌شادی آور و رنگ امید است، لذا توصیه می‌شود كودكان از لباس زرد استفاده كنند.

وی افزود: ‌رنگ زرد از نظر درمانی، رنگ تحریك‌كننده ذهن، ‌هوش و سیستم اعصاب است و به دلیل خاصیت محرك و شادی‌آور آن در درمان بیماران افسرده، ‌بی‌حوصله و گوشه‌گیر استفاده می‌شود.

این روانپزشك گفت: ‌رنگ سبز زیباترین رنگ‌هاست و به عنوان رنگ جوانی و سمبل و نماد رشد و نمو و علامت بهار است. این رنگ نمایشگر حیات و سر زندگی است و از نظر درمانی رنگی آرام بخش اعصاب و در رفع خستگی موثر است و از خاصیت ضد اضطرابی برخوردار است.

وی خاطرنشان كرد: بررسی‌ها نشان داده است رنگ سبز می‌تواند فشار خون‌، تنفس و ضربان قلب را كاهش دهد. بنابراین از این رنگ در رنگ‌آمیزی دیوار اتاق‌های عمل و لباس پرستاران بیمارستان‌ها و مراكز بهداشتی استفاده می‌شود.

دكتر چمنی با بیان این كه رنگ قرمز شادی آفرین، ‌نشاط آور، ‌نیروبخش، ‌اشتها آور است و احساسات را تحریك می‌كند، افزود: این رنگ اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد ولی به دلیل تحریك كنندگی توصیه می‌شود افراد دارای مشكلات اعصاب و روان از آن پرهیز كنند.

وی افزود: رنگ قرمز نماد خطر و هشدار نیز است و بررسی‌ها نشان داده است كه رنگ قرمز میزان فشار خون و ضربان قلب را افزایش می‌دهد.

این متخصص بیان داشت: رنگ قرمز از بین رنگ‌ها، رنگ گرم تلقی می‌شود و در درمان بیماری‌های پوستی مثل مخملك از آن استفاده می‌شود.

وی رنگ آبی را دارای خاصیت آرامبخشی، آرام كنندگی و تسكین دهنده سیستم اعصاب دانست و گفت: این رنگ، مفرح و شادی آفرین است. آبی به عنوان رنگ سرد تلقی می‌شود و به لحاظ خاصیت ضد اضطرابی و آرام بخش در درمان بی‌خوابی مفید و موثر است. رنگ آبی نماد دریا، ‌آسمان، ‌روشنایی است و در تعادل روح و روان نقش به سزایی دارد.

دكتر چمنی در پایان استفاده از رنگ‌های زرد و صورتی را برای اتاق نشمین،‌ رنگ‌های شادی‌آور را برای فضای دكوراسیون منزل و رنگ‌های قرمز، ‌زرد و ‌نارنجی را در وسایل بازی و پوشاك كودكان توصیه كرد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha