چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5304

انرژی درمانی روشی تأیید نشده برای درمان افراد است و در هیچ یك از مجامع علمی دنیا روشی به نام انرژی درمانی برای درمان بیماری ثبت نشده است.

دكتر ناظری متخصص اعصاب و روان درگفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: در انسان‌ها میل به بقا و جاودانگی و گریز از مرگ بسیار قوی است و بیماری‌ها نیز یك قدم از دانش روز جلوتر هستند بنابراین افراد به دنبال راه‌های فرابشری برای فرار از بیماری‌های صعب العلاج بوده و عده‌ای نیز در این میان اقدام به انواع سوء استفاده ها می‌كنند.
وی گفت: افرادی كه مدعی انرژی درمانی هستند نقش باور و تلقین را محور عمل خود قرار می‌دهند و از قدرت تلقین پذیری و وابستگی فرد برای نفوذ به شخصیت‌ درونی اش استفاده می‌كنند كه البته این روش در مواردی خاص و به اشكال محدود می‌تواند تا حدودی تأثیر گذار باشد.
ناظری تصریح كرد: افرادی كه برای درمان به این روش روی می‌آورند از قبیل انتظارات و توقعاتی را در ذهن خود پرورانده‌اند به این باور می‌رسند كه درحال درمان شدن هستند غافل از اینكه زمانی كه بر روی محرك‌ خاصی تمركز می كنیم این قدرت در مغز وجود دارد كه سایر محرك‌ها را كم رنگ و یا محو می‌كند و در این هنگام خطای باصره، شنوایی و یا سایر خطاهای حواس پنج گانه رخ می‌دهد.
وی تأكید كرد: اساس كار این گونه اشخاص براساس میزان تلقین پذیری فرد بیمار است ضمن این كه كلام، چهره، موقعیت جسمانی و اجتماعی خاص فرد درمانگر نیز به عنوان عامل تلقین كننده درافراد تأثیر بسزایی دارد
*توجه به بعد روان شناختی بیماری مهم ترین عامل درمان است
ناظری همچنین در خصوص بهبود علایم بیماری بعضی از افرادی كه با مراجعه به افراد انرژی درمانگر مدعی هستند بیماری شان بهبود یافته است ،گفت: در علم پزشكی نوین بیماری ها را به انواع گوناگون تقسیم می‌كنند كه یكی از آن‌ها بیماری‌های روان تنی است كه هم بعد جسمی و هم بعد روان شناختی بیماری باید مورد توجه قرار گیرد.
وی تصریح كرد: اگر در درمان‌های طبی به بعد روانی بیماری توجهی نشود كه درواقع نیاز بیمار را به دارو نیز كمتر می‌كند بیماری شدیدتر شده و یا درمان مدت‌های طولانی به طول می‌انجامد و انرژی درمان گر نیز از همین غفلت در طب استفاده كرده وبا اطمینان دهی، ایجاد جو آرام و حمایتی، استفاده از میزان سلطه پذیری و شخصیت  تلقین پذیر بیمار به اصطلاح به درمان می‌پردازد.
این متخصص اعصاب و روان خاطرنشان كرد: شاید بعضی از علائم بیماری بهبودی موقتی پیدا كند و در مقاطعی بیمار از سلامت نسبی بهره ببرد اما بیماری دوباره عود كرده و بیمار نیاز به درمان واقعی طبی دارد.
وی همچنین یادآور شد: درمان بیماری ها باید بوسیله پزشك و درچارچوب قوانین علمی و اخلاقی صورت گیرد و هیچ درمانی در دنیا به جز درمان‌های علمی وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha