یکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 53041

فاکتورهای متفاوتی بر قد تاثیر گذار هستند به عنوان مثال افرادی که پروتئین و ریز مغذی‌هایی از جمله کلسیم را به اندازه کافی دریافت نکرده‌اند مطمئنا به قد مطلوبی نخواهد رسید.

چه عواملی مانع از افزایش قد می‌شوند؟
سلامت نیوز : فاکتورهای متفاوتی بر قد تاثیر گذار هستند به عنوان مثال افرادی که پروتئین و ریز مغذی‌هایی از جمله کلسیم را به اندازه کافی دریافت نکرده‌اند مطمئنا به قد مطلوبی نخواهد رسید.دکتر کوروش جعفریان، متخصص تغذیه طی یادداشتی به سینانیوز در خصوص عوامل تاثیر گذار بر کوتاهی و یا افزایش قد مطالبی را عنوان کرد.

نقش تغذیه بر افزایش قد

قد یکی از شاخص‌هایی است که در خصوص تغذیه کودکان مد نظر قرار می‌گیرد به نحوی که قد افراد را بر اساس سن برآورد می‌کنند. وقتی صحبت از قد می‌شود منظور تغذیه بلند مدت است چون همانند وزن نیست که صرف تغذیه چند ماه گذشته افزایش داشته باشد چرا که قد از بدو تولد تا زمانی که فرد شروع به رشد می‌کند با تغذیه ارتباط مستقیمی دارد. اولین فاکتور تعیین کننده قد ژنتیک است به طوری که اگر شرایط محیطی که یکی از بندهای آن تغذیه است فراهم شود فرد به قد مورد قبولی دست خواهد یافت. ولی در این میان نکته‌ای که امروزه در جامعه می‌بینیم این است که برخی افراد علی رغم اینکه والدین آن‌ها از نظر تغذیه‌ای مناسب هستند و غذا را به اندازه کافی مصرف می‌کنند با کوتاه قدی مواجه هستند که این نشان می‌دهد عوامل دیگری نیز در قد کودکان تاثیر می‌گذارد.

فعالیت فیزیکی یکی از عوامل تاثیر گذار بر قد
کسانی که فعالیت فیزیکی مناسبی دارند به راحتی می‌توانند به قدی که استحقاق آن را دارند دست یابند. ورزش کردن اگر به میزان کافی و مناسب باشد می‌تواند بر قد کودکان تاثیر داشته باشد.

نبود تعادل میان فسفر و کلسیم علت کوتاه قدی
فاکتورهای متفاوتی بر قد تاثیر گذار هستند به عنوان مثال افرادی که پروتئین و ریز مغذی‌هایی از جمله کلسیم را به اندازه کافی دریافت نکرده‌اند مطمئنا به قد مطلوبی نخواهد رسید. همچنین نسبت بین کلسیم و فسفر نیز بسیار حائز اهمیت است چرا که وجود و انباشت این دو با هم تعادل فسفر و کلسیم را به هم می‌ریزد که خود عاملی بر کوتاه قدی است. معمولا افرادی که نوشابه زیاد مصرف می‌کنند دچار این مشکل می‌شوند. همچنین کمبود ویتامین A، روی و آهن نیز بر کوتاه قدی موثر است البته این بدین معنی نیست که ریز مغذی‌های دیگر اهمیت ندارند بلکه موارد گفته شده از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. در جامعه کمبود ریز مغذی وجود دارد از جمله کمبود ویتامین D بر نرمی استخوان و ایجاد راشیتیسم تاثیر بسیار زیادی دارد.

بلوغ زودرس از دلایل کوتاه قدی
از دیگر موارد تاثیر گذار بر قد، چاقی و لاغری است برخی از افراد که دارای اضافه وزن هستند دچار بلوغ زودرس می‌شوند که خود عاملی بر کوتاه قدی است. معمولا این افراد وقتی با سایر همکلاسی‌ها مقایسه می‌شوند قد بلند تری دارند ولی به مرور زمان قدشان نسبت به هم سن و سالهای خود کوتاه‌تر هستند.

خواب عامل اصلی در افزایش قد
بهداشت خواب نیز یکی از عوامل تاثیر گذار برقد افراد است. بهترین زمان خواب برای کودکان ۹ تا ۱۰ شب چرا که در این ساعت‌ها هورمون رشد ترشح می‌کند که اگر کودکی در این ساعات خواب نباشد این هورمون نمی‌تواند به خوبی وظیفه خود را انجام دهد. به طور کلی علاوه بر عوامل ژنتیکی و محیطی کودکان باید یاد بگیرند که الگوی غذایی مناسبی داشته باشند ولی مواد غذایی که امروز مصرف می‌شود به دلیل انرژی بالا اکثرا چاق کننده هستند به همین دلیل غذا باید طوری تنظیم شود که حداقل در آن سه اصل تنوع، تناسب و تعادل رعایت شود. طی سالهای گذشته به دلیل عادت بد غذایی، افزایش مصرف نوشابه و کاهش مصرف لبنیات در مورادی شاهد کوتاه قدی کودکان بوده‌ایم همچنین مشکل دیگری که در کشور وجود دارد کوتاه قدی همراه با چاقی است. پدیده‌ای که در جامعه سنتی رو به رشد و در حال گسترش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha