سلامت نیوز : مهتاب نوری در گفت‌وگو با فارس مهمترین عامل بروز ناهنجاری‌های فک را ازدواج‌های قومی  و قامیلی عنوان کرد و گفت: کشور ما متشکل از قومیت‌های مختلف اعم از ترک، کرد، لر و غیره است که به مرور زمان با ازدواج های مختلف اختلاط این قومیت‌ها زیاد شده و در پی آن ناهنجاری‌های فکی اوج گرفته است و با مهاجرت این مسئله روز به روز بیشتر هم می‌شود.

وی تغذیه را عامل دیگری در ناهنجاری‌های فکی دانست و افزود: به مرور در طول قرن‌ها غذای انسان نرم‌تر شده و فک در این راستا تحرک کمتری دارد. در نتیجه عضلات فکی کمتر کار می‌کنند و رشد آن گونه که باید اتفاق نمی‌افتد.به گفته دانشیار گروه ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی طی تحقیقات جدید مشخص شده که تغذیه با شیر مادر علاوه بر خواص خود شیر سبب گسترش کام کودک و ناهنجاری فکی او می‌شود چرا که عضلات فکی هنگام خوردن شیر مادر تقویت می‌شود.

تغذیه با شیر مادر در کاهش ناهنجاری‌های فک موثر است

نوری تصریح کرد: این در حالی است که نوزادانی که با شیشه شیر تغذیه می‌شوند فقط با مکیدن سرشیشه حجم زیادی از شیر را به راحتی دریافت می‌کنند و فک تحرک چندانی ندارد در حالی که نوزاد برای خوردن شیر از سینه مادر باید فشار بیشتری به فک خود برای دریافت شیر بیاورد و ناهنجاری فک در کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌شوند کمتر است.

سرشیشه‌های ارتودنسی پایه علمی ندارند

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سرشیشه‌هایی با عنوان ارتودنسی در بازار چه تفاوتی با سرشیشه‌های معمولی دارند گفت: این گونه سرشیشه‌ها از نظر علمی تایید نشده‌اند و تأثیر آنها بر روی فک با سرشیشه‌های معمولی هیچ فرقی ندارد چرا که سرشیشه در هر صورت یک جسم خارجی در فک محسوب می‌شود و نوزاد با هر بار مکیدن حجم زیادی شیر را به راحتی دریافت می‌کند.

شیوع ناهنجاری فک پایین در استانهای شمالی کشور 12 درصد است

وی در مورد آمار‌ ناهنجاری فک در ایران گفت: آمارهای ناهنجاری فک پایینی در کشور ما از کشورهای اروپایی بیشتر است چرا که در آنها یک یا دو درصد جامعه این ناهنجاری را دارند ولی میانگین کشوری به خصوص در استان‌های شمالی ما چیزی حدود 12 درصد گزارش شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha