سلامت نیوز : عضو شورای عالی نظام پزشكی در ارزیابی از تعرفه‌های جامعه مامایی در سال جاری، گفت: هر چند تعرفه‌های تعیین شده با تعرفه‌های واقعی فاصله زیادی دارد اما تعرفه امسال گروه مامایی نسبت به سال گذشته خوب بوده است.

زهرا مدرسی در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: سال گذشته در تعیین تعرفه‌ها در حق جامعه مامایی اجحاف شد و تنها یكصد تومان به تعرفه‌های سال 89 مامایی اضافه شد. برای سال جاری تعرفه‌های جامعه مامایی مانند سایر بخش‌ها 20 درصد رشد داشته است؛ هر چند كه با توجه به نرخ تورم و افزایش هزینه‌ها، این رشد 20 درصدی نیز پاسخگوی هزینه‌ها نیست. امیدواریم تعرفه‌ها به سمت واقعی شدن پیش روند تا مقداری از مشكلات گروه‌های مختلف پزشكی و از جمله مامایی حل شود.

برنامه پزشك خانواده دغدغه فعلی جامعه مامایی

مدرسی اجرای برنامه پزشك خانواده و نبود جایگاه مستقل برای جامعه مامایی را از بزرگ‌ترین مشكلات و دغدغه‌های فعلی این قشر خواند و افزود: برنامه پزشك خانواده در صورتی كه به درستی اجرا شود، بسیار خوب و مثمرثمر است. این برنامه در بسیاری از كشورهای دنیا اجرایی شده است، اما آنچه كه مهم است نحوه اجرای آن است.وی افزود: بهترین حالت یك نظام سلامت زمانی است كه رابطه مالی میان پزشك و بیمار قطع شود و در ارائه خدمات هم بیمار و هم پزشك راضی باشند و خدمات با كیفیت بالا ارائه شود. تیم سلامت برنامه پزشك خانواده چند عضو دارد كه یكی از آنها ماما است. ماما باید در قالب این برنامه خدمات بسیار زیادی را در ساعات زیادی ارائه دهد.

نماینده گروه مامایی در شورای عالی سازمان نظام پزشكی ادامه داد: شاید مبلغ در نظر گرفته شده برای ماما در برنامه پزشك خانواده برای فارغ‌التحصیلان جدید مامایی خوب باشد، اما تعدد خدمات و همچنین ساعات زیاد ارائه خدمات با چنین مبالغی در تطابق نیست. از طرف دیگر تعریف مستقلی از جامعه مامایی صورت نگرفته و در این برنامه ماماها با بیمه قرارداد ندارند.وی گفت: اگر برنامه پزشك خانواده سنجیده، با سیاست و با برنامه‌ریزی عمل نشود، فاجعه است. به این ترتیب ماماهای بخش خصوصی كه در این برنامه جذب نمی‌شوند، واقعا بیكار شده و آن دسته از ماماها كه جذب برنامه می‌شوند، با توجه به اینكه هیچ جایگاه مستقلی ندارند به مشكلات زیادی دچار می‌شوند. بنابراین زمانی كه ارائه‌دهنده خدمات راضی نباشد، گیرنده خدمات هم راضی نخواهد بود. لازم است مسئولان نظام سلامت به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha