دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۷
کد خبر: 53069
سلامت نیوز : کارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی خراسان‌ جنوبی گفت: كاسنی، گیاهی برای حفاظت از سلولهای کبدی است.

الهام تاجریزی در گفت و گو با (ایسنا) منطقه خراسان جنوبی، گفت: کاسنی گیاهی است علفی و چند ساله که ارتفاع آن به طور متوسط به یک متر می‌ رسد.وی با بیان اینکه این گیاه دارای ریشه ‌های قوی و نسبتاً طویل است، افزود: بر روی برگ‌های آن، بریدگی‌های عمیقی وجود دارد که در قسمت انتهایی شبیه به مثلث می‌شوند. کاسنی در نواحی نسبتاً مرطوب با ارتفاع کم رشد می‌کند و به آب و هوای خنک، آفتابی یا کمی سایه نیاز دارد و قادر به تحمل گرمای شدید تابستان نیست.تاجریزی گفت: کاسنی در نقاط مختلف ایران بویژه خراسان جنوبی در بیشتر باغات منطقه به صورت خودرو مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: به طور معمول قسمت‌‌های مورد استفاده‌ گیاه کاسنی، ریشه و برگ و سرشاخه‌های گلدار آن ‌است. روش تکثیر این گیاه از طریق بذر بوده و و مناسب‌ترین فصل برای کاشت آن فروردین ماه است که پس از گذشت مدتی ریشه‌ها در آخر سال اول از زمین خارج می شود.تاجریزی با اشاره به اینکه یکی از مصارف مهم این گیاه در مشکلات کبدی است، گفت: برخی ترکیبات موجود در کاسنی، در رفع مشکلاتی از جمله یبوست، اسهال های میکروبی سرطان و بیماری ‌های قلبی- عروقی موثر است.

وی ادامه داد: مواد موثر موجود در کاسنی می ‌توانند از سرطان روده جلوگیری و علاوه بر آن برای این گیاه اثرات درمانی دیگری از جمله تصفیه کننده خون، صفرا بر، تب بر، اشتها آور، درمان نقرس، کمک در درمان رماتیسم، دفع رسوبات ادراری و رفع کم‌ خونی و مقوی معده می توان برشمرد.کارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی استان خراسان‌ جنوبی گفت: تمام قسمت‌های كاسنی بویژه ریشه و برگ آن در درمان بیماریهای كبدی و صفراوی موثر بوده و به عمل هضم كمك می‌كند.تاجریزی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت كبد در تصفیه بدن از سموم و كمبود داروهای كبدی در كشور به نظر می‌رسد زمینه كاری برای تهیه فرآورده‌های متعدد از این گیاه با ارزش موجود است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha