بدترین واکنش بدن انسان به آلرژی موسوم به شوک "آنافیلاکسیس"، می تواند باعث توقف تنفس و کاهش فشار خون شود.

دکتر زهرا مهدوی، متخصص آسم و آلرژی در گفتگو با مهر، اظهار داشت: باید توجه داشت که از هر 100 نفر، حداقل یک نفر به برخی از غذاهای اصلی حساسیت دارد.

وی ضمن تاکید بر رعایت در مصرف غذاهای حساسیت زا، تصریح کرد: از این رو، در صورت ابتلا به آلرژی باید نوع غذاهای مصرف شده مورد کنترل دقیق قرار گیرد تا از طریق عدم مصرف مقطعی هر کدام، مواد غذایی حساسیت زا مشخص شود.

به گفته این متخصص آسم و آلرژی؛ ماهی، میگو، شیر، تخم مرغ، بادام زمینی، گردو و توت فرنگی، برخی از مواد غذایی حساسیت زا هستند.

مهدوی اظهار داشت: حساسیت به مواد غذایی معمولا به خارش پوست، آبریزش بینی، تولید اشک، کیپ شدن بینی و حتی شوکی به نام "آنافیلاکسیس" منجر می شود.

وی در خصوص علائم ابتلا به شوک آنافیلاکسیس که بدترین نوع آلرژی است، توضیح داد: در این حالت صورت متورم، پوست قرمز، فشار خون پایین می آید و نفس کشیدن سخت می شود و بیمار را باید فورا تحت مراقبت های پزشکی قرار داد.

این متخصص آسم و آلرژی در عین حال تصریح کرد: برخی از حساسیت ها به مواد غذایی پس از سپری شدن دوران کودکی از بین می رود، اما آلرژی به پاره ای از مواد غذایی مانند حساسیت به بادام زمینی و آبزیان همه عمر وجود خواهد داشت و بهترین چاره این معضل کنترل مواد غذایی مصرفی و نخوردن غذاهای آلرژی زا است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha