سلامت نیوز : رییس انجمن شنوایی‌شناسی با بیان اینكه دیر شناسایی شدن كودكان كم‌شنوا باعث تحمیل هزینه‌های زیاد به خانواده بیماران می‌شود، گفت: هر چه قدر كه كم‌شنوایی كودك در سنین پایین‌تر شناسایی شود خانواده راحت‌تر و زودتر این مشكل را می‌پذیرد و با توجه به آن كه امید بهبود عملكرد كودك در این شرایط بسیار بیشتر است، افسردگی بیمار و خانواده‌اش كمتر می‌شود در این شرایط یاد دادن گفتار و زبان به كودك نیاز به تمرین و تكرار بسیار زیادی ندارد.

دكتر زهرا جعفری در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: كم‌شنوایی درجات مختلفی دارد و هر درجه‌ای از آن روی گفتار و زبان تاثیر منفی می‌گذارد. گاهی اوقات این كودكان خیلی دیر شناسایی و در نتیجه به شدت وابسته به پروتز می‌شوند. این كودكان باید در مدارس كودكان استثنایی تحصیل كنند و به سختی می‌توان این كودكان را به حدی رساند كه بتوانند در مدارس عادی تحصیل كنند.وی تاكید كرد: لازم است برای كودكانی كه كم‌شنوایی آنها دیر تشخیص داده شده است و بسیار با تاخیر سمعك دریافت كرده‌اند، اقدامات توانبخشی به صورت فشرده انجام شود بنابراین خانواده باید مدام در مركز توانبخشی حضور داشته باشند. هر چه قدر سن تشخیص كم‌شنوایی بالاتر رود باید وقت و بودجه بیشتری برای توانبخشی صرف شود چون لازم است كودك علاوه بر شنوایی‌شناسی برای دریافت خدمات گفتار درمانی و روان‌شناسی هزینه پرداخته كند.

رییس انجمن شنوایی‌شناسی در ادامه گفت: خیلی مواقع ممكن است سمعك و پروتزهای ساده جوابگوی نیاز بیمارانی نباشد كه كم شنوایی آنان دیر تشخیص داده است و آنان نیاز به كاشت حلزون پیدا كنند. در این شرایط قیمت این پروتزها به سایرهزینه‌های درمانی كودكان افزوده و در نتیجه هزینه‌های سرسام‌آوری به خانواده تحمیل شود.وی در پاسخ به این پرسش كه آیا شنوایی‌شناس كافی برای انجام غربالگری سراسری شنوایی نوزادان تربیت شده است، تاكید كرد: در حال حاضر سه هزار نفر در رشته شنوایی‌شناسی در ایران فارغ‌التحصیل شده‌اند این در حالیست كه در هیچ یك از كشورهای آسیایی تعداد شنوایی شناسان از هزار نفر فراتر نرفته است.جعفری ابراز امیدواری كرد: طرح غربالگری سراسری شنوایی نوزادان ساماندهی شود، پروتكل آن به زبان فارسی در اختیار آنان قرار گیرد و از همه مهمتر اطلاعات كودكان شناسایی شده ثبت شود و افرادی برای توانبخشی آنان موظف شوند چون صرف شناسایی كردن كودكان كم‌شنوا و مطلع و مضطرب كردن خانواده آنان به درمان موثر آنان كمكی نمی‌كند.

وی توصیه كرد: خانواده‌ها غربالگری شنوایی نوزادان را جدی بگیرند البته بیش از 90 درصد بیمارستان‌های سراسر كشور چه خصوصی و چه دولتی شنوایی كودكان را غربالگری می‌كنند.رییس انجمن شنوایی شناسی تاكید كرد: هر تردیدی نسبت به شنوایی كودك به معنای كم‌شنوایی او نیست چون گوش كودك هنگام تولد ممكن است پر از مواد آمنیوتیك و جرم باشد. در این شرایط به والدین این كودكان گفته می‌شود كه برای ارزیابی مجدد شنوایی كودك 10 روز بعد مراجعه كنند.جعفری در پایان تاكید كرد: اگر كودكی در بیمارستانی متولد شد كه تحت پوشش برنامه غربالگری شنوایی نیست والدین باید به كلینیك‌های تخصصی شنوایی‌شناسی مراجعه كنند. آدرس این كلینیك‌ها در وب‌سایت انجمن قابل دسترسی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha